Terima Kasih - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Terima Kasih - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Terima Kasih

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

21 Oktober 2011 | Indonesië, Batavia

Kedisan, dinsdag 18 oktober 2011

Terima kasih,

Dear everyone,
That is long ago but we are travelling around Java and Bali. After a week Java and visiting many temples and climbing vulcano's we are back in Bali again. One week to go and then to Bangkok for a visa for India.
I hope all is well with you. Many greetings froim us and live and enjoy the days.

Piet

Beste allemaal,

Hier weer een berichtje vanuit Bali. In middels hebben we Java verlaten. Terima kasih Java. Bedankt Java voor al het moois dat je ons hebt laten zien. Inmiddels is het nu dinsdag en hebben we ondertussen weer heel wat meegemaakt. Ik zal weer bij het begin beginnen. Naar de Borobur moet je ook de Prambanan bezoeken. Dat deden we op donderdag 13 oktober. Om 2 uur door het drukke verkeer naar het de Prambanan. Dit hindoeistisch tempelcomplex werd halverwege de negende eeuw gebouwd. Men wilde met dit bouwwerk de Borobur overtreffen. Helaas zijn de buitenmuren en de 224 kleine tempelkamers grotendeels vervallen en werd Prambanan in 2006 getroffen door een aardbeving. Maar er blijft nog genoeg te bewonderen over. De 3 heiligdommen symboliseren de hindoistische drieeenheid: Candi Brahma, Candi Visnu en Candi Siwa (Shiva). De belangrijkste godheid is Shiva en deze tempel is 47 meter hoog en wordt geflankeerd door de tweelingtempels van Brahma en Vishu. 3 4 uur hebben we daar rondgelopen en ook de werkelijk indrukwekkende reliefs van het Ramayana-epos bewonderd. Wij hadden ook een plaats gereserveerd voor het beroemde Ramayana dansvoorstelling in het Loro Jonggrang openlucht theater met als achtergrond het Prambanan tempels. Wij hadden geluk want deze dansvoorstelling wordt elke maand in het droge seisoen opgevoerd met volle maan. 4 dagen maar. Dit was de eerste dag van de volle m,aan die zich dan ook in volle glorie tijdens de voorstelling liet zien. Daarvoor hadden we ook nog genoten van een geweldig Balinees buffet met voorgrond de tempels in de volle schijnwerpers. Om 10 uur kwamen met heel wat indrukken terug in ons guesthouse.

vrijdag 14 oktober
Alles inpakken en ons voorbereiden op een 17 uur lange bustocht naar de Katapang Ferryterminal. Meestal wassen we kleding zelf maar soms als het te veel is brengen we het naar een van de vele laundries. Om 12.15 de bus in. In het begin probeer je het verkeer in de bus te volgen maar dat kun je betyer niet doen. Zeker als het donker is. Je krijgt het dan elke minuut Spaans benauwd. Ze passeren elkaar z o rakelings. Zo verloor onze bus zijn buitenspiegel maar geen nood want tijdens het rijden werd de binnenspiegel naar buiten verplaatst. Halverwege een tussenstop om wat te eten en dan weer op weg naar Katapang. In de nacht om half 4 werden we daar bij de Ferry gedropt. Het was inmiddels zaterdag 15 oktober geworden. Met een taxi naar het dichstbijzijnde hotel en daar stonden de eerste gasten al klaar om een trekking naar de Ijen krater te maken.

Zaterdag 15 oktober
Zoals gezegd kwamen we om 4 uur bij het hotel aan waar men volgeboekt was. Een tegenvaller? Nee hoor wij hebben de plannen meteen gewijzigd door meteen een jeep te regelen en een ontbijt. De bagage opgeslagen en tegen 5 uur zaten we in een jeep m,et een gids op weg naar de Ijen krater. Want als je naar Bromo bent geweest moet je ook de Ijen krater bewonderd hebben. Eerst anderhalfuur met de jeep naar de het Ijenplateau. Dat je een 4wd jeep nodig hebt bleek even later. Het laatste stuk naar het plateau is het slechtste stuk weg dat je je maar kunt bedenken. Geen doorkomen aan voor een gewone auto. De bekendste krater is de Kawah Ijen. Tussen de kraterwanden ligt een spookachtig meer met groen water. In deze krater wordt zwavel gewonnen dat door mannen in 2 bamboekorven naar het dal wordt gedragen. 60 tot 85 kg dragen zij eerst 1 kilometer steil de kraterwand op en daarna dalen zij steil 3 kilometer naar beneden. Zij lopen blootvoets, op slippers of met laarzen en het is werkelijk niet te geloven hoe zij dat voor elkaar krijgen. Wij liepen dezelfde weg maar met goede schoenen en geen bagage en dan nog ging je een paar keer onderuit omdat het zooo steil was en het pad is spiegelglad door het fijne gruis. Zij krijgen 600 RP per kilo. D us a ls je 80 kilo kunt dragen dan heb je z o‘n 4 euro verdiend. Ze kunnen dat 2 a 3 keer per dag. Echt onmenselijk. Zeker als je bedenkt dat de stank die uit de krater opstijgt echt ondraaglijk is en zelfs boven op de krater hou je je neus goed d icht. Om 11 uur waren we weer terug en konden toen toch nog een kamer boeken. Iets te luxe maar dat hadden we wel verdiend na deze lange, lange maar o zo indrukwekkende nacht en dag.

zondag 16 oktober
Na een goede nachtrust en een ontbijt gingen we weer op weg naar Bali. Eerst een uur met de ferry en dan stond men al klaar of men ons kon vervoeren. Wij wilden eigenlijk met de bus naar Lovina gaan. maar dat zou weer een tocht van een uur of 5 worden. Ook is het tijdsverschil met Bali een uur dus dat kon weer behoorlijk laat worden. Wij dus flink onderhandelen terwijl we naar de bus liepen. E n ja hoor een politieman!!!! bracht ons naar Lovina en 2 uur later zaten we al in hotel Rini. Het was er 38 graden. Lovina is een echte kust/badplaats. In de namiddag nog op een scooter naar de gitgit watervallen geweest en na een diner aan het strand gingen we op tijd naar bed want we hadden besloten weer verder te trekken.

maandag 17 oktober
Gisteren hadden we nog flink onderhandeld over een tocht met een taxi naar Lake Batur. Een hele dag on the road met een e ngels sprekende driver die de nodige stops onderweg zou maken. Je kunt nu scherp onderhandelen omdat het geen hoogseisoen meer is. Om 9 uur vertrokken we voor werkelijk een schitterende tocht met prachtige vergezichten. Onderweg bezochten we 4 indrukwekkende tempels. In Sangsit de Pura Beji, in Jagaraga de Pura Dalem, in Kunutambahan de Pura Meduwe Karang en in Batur de pura Ulum Danu. Elke tempel met zijn eigen specifieke kenmerken. Later zal ik meer over deze tempels proberen te vertellen. Nu zitten we 3 dagen in Kedisan aan de oever van lake Batur. Werkelijk een schitterende plaats. Vandaag een prachtige wandeling langs het meer gemaakt en verder de was gedaan en elke middag van een siesta genoten. De temperatuur is heel aangenaam omdat we hier al op een behoorlijke hoogte zitten. Ook is het de tijd van de mango's. Super lekker zijn die hier en dat is dus elke dag mango's eten. Morgen gaan we met een scooter de omgeving van de krater Batur bekijken. Donderdag vervolgen we onze weg weer maar daar hopen we jullie later weer meer over te vertellen.

Voor nu een lieve leef en geniet groet van ons vanuit Kedisan aan Lake Batur.

Piet

• 21 Oktober 2011 - 06:01

Jac Peeters:

Goed bezig! Ik lees jullie verslagen met heel veel belangstelling! Als ik al die prachtige plaatjes bekijk dan weet ik de Peter (Vervloed) gelijk heeft: wat is het toch een prachtig land!!!
    Het ga jullie goed. Ik wacht met belangstelling jullie volgend verslag af. En ... nogmaals, het is eigenlijk heel fijn, dat je niet iedere dag een bericht meer plaatst zoals in het verleden, want zo blijft het veel eenvoudiger om jullie te volgen. Als je 'vroeger' een paar dagen gemist had lag je ver achter, nu dus niet meer!
    Hartelijke groeten uit een koud Hilvarenbeek (vannacht nachtvorst ... autoruiten al krabben!)
    Jac en Hanneke

• 21 Oktober 2011 - 07:35

Carmen:

Halootjes,

Ziet er weer goed uit, geniet ervan !!

• 21 Oktober 2011 - 13:53

De Damwijkjes:

Ik lees je verslagen altijd met veel plezier, maar dit keer is het toch extra smullen nu ik al die bekende plekken voorbij zie komen!
    Jullie hebben al veel landen bezocht, maar ben je ook een beetje verliefd op Indonesie geworden?
    Groetjes weer uit Udenhout, heerlijk herfstvakantie...wel koud!

Ingrid

• 22 Oktober 2011 - 09:27

Riek:

Wat een prachtige plaatjes.
    Was gisteren op zusjesdag, dus, iets te laat.
    Groetjes