Klop,klop,klop,klop - Reisverslag uit Vangviang, Laos van piet lagarde - WaarBenJij.nu Klop,klop,klop,klop - Reisverslag uit Vangviang, Laos van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Klop,klop,klop,klop

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

28 Januari 2011 | Laos, Vangviang

Vang Vieng, vrijdag 28 januari 2011

Dear everyone,

Today no mountains. A little bit hilly but the valley is also so beautiful. I hope the pictures can tell you a lot of these beautiful things and if you have a question about tje pictures you can always ask me what ofcourse.
I am now half way with my third bikeadventure. Two months already on the bike with wonderful views and with wonderful meetings. What shall bring the other two months. You'll here from me.

Live and enjoy the days.

Piet

Beste allemaal,

Het derde verslag vandaag. Maar ik denk dat ik morgen weer in een dorpje ben en daar zullen ze nog wel geen internet hebben. Maar hier in Vang Vieng zijn ze er in overvloed. Zo ook de vele jonge toeristen. Ze lopen in zwembroek en bikini over straat en feesten hier tot diep in de nacht. Echt een stad voor jongeren. Ik heb een leuke bungalow aan het water gevonden een beetje weg van het centrum want daar wordt de hele nacht gefeest.

Maar terug naar mijn fietsavontuur. Vanmorgen na de bekende noodlesoep weer om 7 uur op de fiets. Nu, na de 20 kilometer dalen van gisteren , fiets ik door een schitterend dal door heel veel dorpjes en heel veel bedrijvigheid op het land.
Handjes losjes op het stuur en maar 60 kilometer, wat wil je nog meer. Om 12 uur ben ik al in Vang Vieng. Onderweg nog een praatje gemaakt met een Australisch stel op de fiets.

Nu eerst iets over de titel. 3 dagen lang hoor ik het geluid van mattenkloppen in de bergen. Honderden kinderen en mensen zijn hiet mee bezig. In de bergen groeit namelijk overal in het wild riet. Meters hoog. De bergbewoners trekken er vaak met hun hele gezin op uit om de rietpluimen te oogsten. Op het juiste moment want als de rietpluimen in bloei staan dan is het te laat. Juist daarvoor dan zijn deze op zijn best. Met sikkel gewapend verzameld men zoveel mogelijk van deze pluimen.Langs de kant van de weg worden ze op een bepaalde lengte afgesneden en in kleine bosjes op de weg of tegen de bergwand ten droge gelegd. Daarna pakt men zo'n bosjes en klopt men er zo hard mogelijk mee op het asfalt. Dat geluid hoor je al van verre. Daarna roly men de pluimen over het asfalt en worden deze verzameld en naar huis gedragen. Hier worden ze vaak weer uitgespreid om te drogen maar er komen ook wagens langs die deze pluimen opkopen en verder transporteren.
Honderden mensen en vaak ook kinderen zijn hier mee bezig. Het is een bron van inkomsten. En met deze bluimen worden handvegers gemaakt. Ik hoop dat enkele foro's het geheel kunnen verduidelijken.

Op een foto in het vorige verslag zie je een jongetje bezig met ratjes open te snijden en vervolgens met ingewanden en al aan stokjes te steken zodat ze straks boven het vuur geroosterd kunnen worden en natuurlijk gegeten kunnen worden.
Ook zag je een paar wasplaatsen. Hier komt jong en oud bij elkaar. Kinderen worden er gewassen, De was wordt er gedaan en de tanden worden er gepoetst. Je zou het een "dorpsbad" kunnen noemen.

• 28 Januari 2011 - 09:03

Marieke Hart:

Dag Piet,
    Extra leuk om je verhalen te lezen omdat wij zelf ook daar geweest zijn en notabene fietsen hebben gehuurd om de adembenemende omgeving te verkennen. Jan Thij en ik hebben ons ook verschrikkelijk verbaasd om al die dronken pubers in zwembroek/bikini op straat. Maar je kunt vlak buiten Vang Vieng schitterend rock climben. Aan de overkant van de rivier zie je de stijle wanden al. Dat was echt een onvergetelijke ervaring, dus mocht je een dagje over hebben... Doen!
    Doeg, Marieke

• 28 Januari 2011 - 09:18

Piet Lagarde:

Hoi Marieke,

Ja het is echt schitterend hier. Ik weet dat er hier en daar schitterende adventures zijn. Maar ik heb in New Zeeland bijna alles gedaan op bungi jumping na. Rafting, ice climbing, op autobanden door een grot dobberen, sky diving, over bomen en ravijnen gezweefd, in een microlight flight boven het Abel Tasman Park gevlogen en ga zo maar door. Mijn gevoel is er nu niet naar om dat weer te doen. Waarom? Weet ik niet. Ik wil denk ik de intense ervaring van de eerste keer niet meer missen. Die was zo bijzonder en daar kan ik nu nog steeds van genieten.
    Groetjes aan iedereen en een dikke knuffel vanuit Vang Vieng.

• 28 Januari 2011 - 18:47

Riek:

Hrb je de ratjes ook gegeten?
    Ik dacht al, is dit vis? Maar nu weet ik het. Mooie foto's hoor.
    Groetjes Tonnie en Riek

• 28 Januari 2011 - 20:40

Herman En Hanny:

Mooi is dat dat mensen op alle mogelijke manieren proberen de kost te verdienen, heel indrukwekkend Piet, kan me zo goed voorstellen dat je daar iedere keer weer ontroerd door raakt.

• 29 Januari 2011 - 17:48

Monique Punte:

hallo Piet,
    wat fijn om te lezen dat het je allemaal zo goed afgaat en dat je enorm kunt genieten van alles wat op je afkomt.
    ook wij reizen op beeld met je mee en beleven jou avontuur hier thuis op de bank.
    we hopen dat je nog veel moois mag beleven en dat wij er nog lang van mee mogen genieten.
    Piet geniet(met mate) van dit avontuur en we kijken uit naar je volgend reisverslag.

Het ga je goed, veel groeten Monique Anne Laura en Bas Punte

• 30 Januari 2011 - 09:38

Claartje:

ha Piet! kennelijk is Laos een land waar je goed kan fietsen?! t ziet er mooi met goede wegen uit.
    geniet ze verder,
    liefs van Claartje