Schoenen en sokken uit, schoenen en sokken aan. - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van piet lagarde - WaarBenJij.nu Schoenen en sokken uit, schoenen en sokken aan. - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Schoenen en sokken uit, schoenen en sokken aan.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

18 December 2010 | Myanmar, Bagan

Bagan, zondag 5 december 2010

Dear everyone,

Today with the horse-car the whole day to temple and pagodes. Hundred and hundred of them you can visite in Bagan. Look on Google. Many tourist are here and I met several from them and ofcourse we make lot of talks. The many contacts are also because I am alone AND on the bike. That is for the most people also a reason to ask questions on me. In the evening Susan and I go again for dinner and a good talk. So many stories on one day so you have alot to read with the Christmas days.

Big hug and live and enjoy the little moments of the day

Piet

Beste allemaal,

Voor ik wat ga eten nog maar een verslag.

Vanmorgen samen met Susan ontbeten want toevallig verblijft zij in hetzelfde Guesthouse. Om half 9 stond horse car met driver voor het guesthouse en daar gingen we in het karretje met hoge wielen met een klein paardje ervoor. Soms had ik wel medelijdenmet hem maar hhier is het wel een uitkomst omdat op een relatief klein oppervlak heel veel tempels en pagodes te bezichtigen zijn. Je komt hier dus ook veel toeristen tegen.Zo ontmoette ik hier Alie en Jaap uit Nederland, ook op de fiets dus dan heb je meteen contact en Alie en Jaap zie ik nog weleens terug in Nederland . Een leuk stel backpackers uit Israel die mij ook graag wilden volgen. Ook kwam ik Doris en John uit Australie tegen. Doris kwam eigenlijk uit Zwitserland maar was als jonge Back Packer verliefd geworden op een Australier en daar haar verdere leven gebleven. Later zou ik hen nog terugzien en toen hebben we samen gegeten. Ook met Lena en Janosch uit Duitsland heb ik gezellig kunnen praten.
Hebben samen zelfs Thanaka op ons gezicht laten smeren en dat vonden de mensen daar wel leuk.

Zo zie je dat er altijd weer bijzondere ontmoetingen zijn. Maar dat komt ook omdat ik alleen ben EN op de fiets.

Maar nu eerst iets over Bagan. Er is hier een overweldigende kunst, cultuur en architectuur in Bagan. Zoek maar eens de rijke geschiedenis van Birma en in het bijzonder van Bagan op.
Bagan is door de Unesco tot cultuur erfgoed van de mensheid verklaard. Er zijn tot nu toe 2229 ruines geregistreerd. Onderzoekers schatten het totaal aantal pagodes, tempels en kloosters op 12.000 !!!!!!!

Een stupa wordt ook pagode genoemd of zedi. Het is een stevig bouwwerk met een bepaalde vorm wat aangeeft dat er een relikwie in is bewaard. Een tempel is daarentegen een bouwwerk dat diende voor de boeddhistische riten, de meditatie en de verering van een boeddhabeeld.. Een tempel heeft meestal 4 ingangen en bij elke ingang zit een enorme boeddha in een bepaalde houding.
Straks kun je er voldoende zien op mijn foto's.
Aan te raden is om slippers te dragen op zo'n dag want ik heb wel honderd keer mijn schoenen en sokkek uit en aangedaan. Want een tempel behoor je met blote voeten en eervol gekleed te betreden.

Met de sunset nog een grote tempel beklommen en van hieruit had je een geweldig uitzicht op al deze stupa's en tempels. Echt heel indrukwekkend. In het donket terug met de horse-car en om half 7 gingen Susan en ik weer met dezelfde horse kar naar het Marionetten theater in het Nanda restaurant om daar samen te geniten van de voorstelling en het eten. om 9 uur weer terug met dat arme paardje.
Maar het was weer een super dag.

Ik ga wat eten en dan kom ik weer terug vioor het volgende verslag dan hebben jullie in ieder geval met kerst wat te lezen.

Leef en geniet van de momenten ook al moet je met al die sneeuw je schoenen wat vaker uit doen.

Piet

• 18 December 2010 - 07:19

BaukeWouterJasper:

Hoi Piet,
    Supermooie ervaringen deze vijf weblogs op rij! We zouden graag weer twee weken met je meerijden!
    We zijn wel benieuwd naar wat je zoal eet in Birma, kun je daar wat over schrijven?
    xje

• 18 December 2010 - 09:01

Elly En Ger Fleuren :

Wat weer een geweldige start van jouw avontuur.
    De eerste fietsdag al, nog geen 500 meter weg en je hebt al weer een vriendelijke inwoner die je de hele dag de meest bijzondere plekken laat zien. Je hebt echt iets bijzonders dat mensen aanspreekt.
    Wij hebben nu al weer genoten van je verhalen, echt super!
    Blijf ook vooral plaatsen en steden noemen waar je langs komt want wij volgen jouw route op Google-maps.
    Blijf genieten van dit heel bijzondere avontuur.

• 19 December 2010 - 10:00

Tonnie En Riek:

Lekker rustig op zondagmorgen zitten lezen, beetje late dan anders. het heeft veel gesneeuwd en we gaan vandaag ook niet naar Sjoerd. Heel jammer, maar door het slechte weer is dit niet mogelijk. Vliegvelden is een grote chaos, mensen slapen al 2 dagen op schiphol en andere vliegvelden. Het kijkt wel erg mooi als je binnen bent, maar ja het hoort er bij.
    Wij hebben genoten van je verhalen, groetsjes je zus en zwager.

• 19 December 2010 - 12:25

Jac Peeters:

Inderdaad, je geeft jouw 'klanten' voldoende 'leesvoer' - oneerbiedig uitgerdrukt - voor de Kerstdagen. Ik wist al dat het moeilijk is om je verslagen bij te houden, maar nu je er nog een schepje bovenop doet, ben ik blij dat er na komende week een paar rustige dagen volgen, waarop ik je verslagen nog eens kan herlezen! Neem jij trouwens ook gerust eens een dagje rust om wat van al die positieve reacties te lezen!
    With Complements,
    Jac en Hanneke