Mingalaaba, Mingalaaba - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van piet lagarde - WaarBenJij.nu Mingalaaba, Mingalaaba - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Mingalaaba, Mingalaaba

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

18 December 2010 | Myanmar, Naypyidaw

Mount Popa, maandag 6 december 2010

Dear everyone,

Mingalaaba, means, Goodmorning, good afternoon and also good evening. So many, many times I yell MINGALAABA to people and always they yell back MINGALAABA. Today 70 km to Mount Popa. Bad roads and a very steep climb to the top. Than I go to the temple om the top.777 steps h many maonkeys surround you.

For now MINGALAABa and live and enjoy the little things.

Big hug,

Piet

Beste allemaal,

Ik moet nog even doorzetten. Maar dat valt soms niet mee als ik zojuist een lang verslag af heb en dan ineens gebeuren er allerlei rare dingen en ben ik alles kwijt. Ik probeer het nog een keer om het zesde verslag te schrijven.
Vanmorgen samen met Susan ontbeten en uitgezwaaid door velen ben ik weer op weg gegaan naar Mount popa.
Susan vertrekt vandaag naar Mandalay voor een dag of 5 en gaat daarna met het vliegtuig naar Inle Lake. Dus misschien zien we elkaar daar weer.
Vandaag 69 km door een dor gebied met familie werkplaatsjes voor het speciale lakwerk. Ook veel palmsuikerstalletjes waar je palmsuiker, palmwijn en palmsnoepjes kunt kopen. Ook wordt er op diverse plaatsen met de welbekende witte/beige koeien
pinda-olie geperst.
Onderweg roep ik honderden keren Migalaaba naar de mensen. Dat betekent, Goede morgen maar ook goede middag en goede avond. Dus dat is gemakkelijk. In stalletjes koop ik wat drinken en fruit en in de wat drukkere restaurantjes probeer ik voor overdag noodle chickensoep te eten. De vraag van Wouter wat ik zoal allemaal eet probeer ik later de beantwoorden.
Mount Popa is eigenlijk een vulkaan kegel met daarbovenop een tempel. De tempel ligt 1518 meter hoog. De weg was heuvelachtig met op het wind een flinke klim van zo'n 2 kilometer. Om 2 uur ben ik in mijn Guesthouse en drie km verder ligt de vulkaan. 777 treden omhoog met een steile trap. Normaal al vermoeiend maar zeker met een oude monnik in je armen. Maar hij was mij wel heel dankbaar.
Ook moet je goed uitkijken voor de vele apen want voor je er erg in hebt rukken ze je de etenswaren uit je handen. Er worden vele souvenirs verkocht.
Mount Popa wordt ook wel de bloemenberg genoemd die wordt vereerd als woonplaats van de nats (geesten).

De weg naar Mount Popa was weer echt Birmees asfalt met soms hele slechte stukken.

De vraag van Bauke of Jasper en ik een geheimtaal kennen moet ik bevestigend beantwoorden. Voor deze keer wil ik het wel vertellen wat er staat. jasper is net zo'n vroege vogel als Ompa en hij vindt het leuk hoe papa en mama hem nog wat langer proberen te laten slapen. Maar dat lukt niet zo goed en als ik thuis ben leer ik hem Mingalaaba want dat klinkt veel leuker zo op de vroege ochtend en dan worden ze ook veel vrolijker wakker, denk ik. Dus Jasper blijf maar een vroege voegel want hier in Birma zijn alle mensen al om 5 uur op. De kookvuurtjes worden klaargemaakt de monniken en nonnen beginnen met hun gezangen. Allemaal in het pikke donker. Om 7 uur komen de monniken en nonnen met hun rijstnappen in een lange stoet de straat op en blijven dan voor de huizen stilstaan. Dan komen de mensen met eten naar buiten doen hun slippers uit en geven de monniken of nonnen eten, meestal rijst.
Ondertussen is er al volop bedrijvigheid in de straat. het ruikt er naar rook en etenswaren. De straat en de plaats voor de huizen wordt schoongeveegd en alles wordt op een hoopje verzameld en opgefikt. Dus de mensen leven vaak de hele dag in elkaars rook.
Vele mensen eten op straat en bij de stalletjes en restaurantjes eten de mensen vaak voordat ze naar school of werk gaan.
Alles rijdt door elkaar, scooters, oude auto's, oude fietsen, vrouwen met van alles op hun hoofd. Hout, schalen met eten, zakken vol met alles en nog wat. Kaarsrecht lolpen ze en ze houden het meestal niet met hun handen vast.

Ik hoop dat de computer dit verslag wel gaat verzenden want anders geef ik het voor vvandaag op.

Ik sluit af met een welgemeend MINGALAABA en leef en geniet van de momenten.

Piet

• 18 December 2010 - 10:14

Bert Keek:

geweldig Piet ,
    ik heb al jouw verslagan gelezen ,ik krijg er ook wel zin in om op de fiets te stappen ,alleen hier is het nogal aan de koude kant ,dus wacht ik nog maar een paar dagen tot dat het hier ook een beetje warmer wordt, ik wens je nog heel veel plezier en geniet Bert keek

• 18 December 2010 - 11:56

Willemien En André:

Goh Piet, wat laat je ons weer geweldig meegenieten van jouw avontuur!
    En jouw manier van aanpak om in contact te komen met de "locals" werkt weer even goed als op je vorige tochten!
    Het ga je goed, maat!

• 18 December 2010 - 12:36

Hans:

In een ruk al verslagen gelezen. Geweldig wat een ervaringen en hoe anders is deze reis weer dan je vorigen. Inmiddels moet je wel super fiets skills hebben als ik zo lees hoe slecht de wegen. Ik blijf je volgen!

• 18 December 2010 - 19:06

Carla:

YES! alles in één keer gelezen! Leuk om je verhalen en de temperaturen te lezen
    terwijl het hier sneeuwt en vriest. Vandaag ook mensen op straat een vuurtje zien stoken
    maar dan in vuurkorven onder de St.Jan bij kerstgezang. Hoe anders dan bij jou Piet.
    Geniet van de mooie ontmoetingen met de prachtige mensen die op je pad komen.
    In gedachten reizen er veel mensen met je mee. Lieve wintergroet, Carla

• 19 December 2010 - 08:57

Lieske:

Ik heb zojuist even 'bijgelezen' WAUW, probeer me een voorstelling te maken....maar dat valt niet zo mee als ik hier naar de prachtig besneeuwde buitenwereld kijk....Ga vanmiddag even naar de kerstmarkt in Udenhout, zal in gedachten daar de groetjes van je doen. Alle goeds! xLieske

• 19 December 2010 - 11:26

Coby:

Piet wat een geweldige verhalen,en wat maak je veel mee.
    Ik ben met mijn verjaardag,samen met Gwen en Femke naar de winterefteling geweest,super gezellig met mijn twee meiden.
    Verder lekker druk op het werk,en alles gaat zijn gangetje.
    Wat heb je twee prachtige kleinkinderen,en die verhalen van Jasper,zijn helemaal super.
    Een dikke knuffel van je zusje uit Ede.
    Liefs Coby.

• 19 December 2010 - 12:20

Jac:

Ja, goed plan! Mingalaaba voor alle momenten van de dag! Jasper, ik ben het met d'n Ompa weer eens eens: blij maar lekker een vroege vogel! Ja, het blijkt maar weer eens: ALLES ERFT OVER! (Geleerd van de bas van Kwarts: Harrie Hendriks) Immers, Jasper, Ompa was bijna altijd als eerste op school, 's morgens al heel vroeg. Slechts enkele keren was ik er (veeeeeel) eerder: bij het onderhouden van 'mijn' ijsbaan! Hartelijke groeten weer uit een nu nóg witter Hilvarenbeek, want vannacht is er weer een pak bijgekomen!
    Jac en Hanneke

• 19 December 2010 - 17:45

Ad:

Piet wat is nhet toch weer geweldig om die spannende verhalen van je te kunnen lezen. Ik heb ze allemaal achtereen gelezen. Ik zie je daar al met al die mensen bezig om iets van jezelf te vertellen met allerlei gebaren en gezichtsuitdrukkingen. Wat moet dat ook voor jezelf boeiend zijn om hen iets duidelijk te maken. Mogelijk werkt het hetzelfde als "goede morgen, goede middag enz. Mingalaaba!
    Piet, geniet ze. en tot een volgende keer.
    Groetjes Ad

• 21 December 2010 - 13:34

Herman En Hanny:

Piet, zo zie je maar dat je echt familie van elkaar bent, met hele goeie eigenschappen en natuurlijk voor een ander ook wel eens heel vervelende......
    Herman en Hanny

• 04 Januari 2011 - 14:13

Harry:

Coby,
    Via deze weg een gelukkig 2011, van een oude jeugdvriend ± 40 jaar geleden.