Klik,klik,klik. Click, click, click, - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Klik,klik,klik. Click, click, click, - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Klik,klik,klik. Click, click, click,

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

05 Januari 2010 | Vietnam, Can Tho

dinsdag 5 januari 2010

Can Tho

Beste allemaal, dear everyone,

Today was a click day with my camera. I was half past 6 with a boatdriver on the Mekong to visit floating markets. It was so beautiful so early in the morning. All people who sell and buy vegetables and fruit on yhe water but their was also a coffeboat, a soupboat and a breadboat by example.
The boat came also in very litle canals and it was if you were in the fruitjungle.
But tomorrow I go on my bike again.

I hope the photo's can tell you a little bit from what I saw. I made today more than 350 photo's.

Live and enjoy the days.

Piet

Vanmorgen om 5 uur uit mijn bed want om half 6 zou de gids klaar staan om mij mee tenemen op een klein bootje naar de drijvende markten. De drijvende markten van Cai Rang, Phong Dien en Phung Hiep. Deze markten zijn de laatste in hun soort in Zuidoost-Azie. En men is bang dat over een aantal jaren door de modernisering van de maatschappij deze markten zullen verdwijnen.
Vanmorgen vertrokken dus nog veel meer toeristen naar deze markten maar de Mekong is zo groot en breed dat ons bootje in al dat machtige water opgaat.
En inderdaad is het een belevenis om in het pikkedonker en bij sunrise over de Mekong te varen en dan in een gekrioel van bootjes tercht te komen die allemaal hun eigen groente en fruit verkopen. Op de boot staat een lange bamboestok met doorop een de soort groente en fruit gespiest dat men te koop heeft. Daartussen de grote boten van handelaren die alles weer opkopen of aan kleine eenmansbedrijfjes weer verkopen. Deze mensen en toeristen willen ook wat drinken en eten dus varen er koffiebootjes, broodjesbootjes en soepbootjes rond. een prachtig gezicht al die bedrijvigheid op het water.
Ik hoop dat de foto's het over kunnen brengen.
Na de twee markten ben ik met Hang mijn bootdriver de kleine kanaaltjes op gevaren. Je waant je in een jungle van fruitbomen.
Onderweg samen heerlijk vis gegeten en natuurlijk fruit na.
Maar toen ik aan tafel zat kwam er meteen een dame die mijn nek, hoofd en rug begon te masseren. Een Vietnamees ziet namelijk overal handel in.

Ook dicht langs de oevers van de Mekong gevaren en dan zie je ook hoe de bewoning van veel mensen langs de rivier is.
Ik wil ook graag altijd meer van de weg af want dan zie je meestal het echte leven van alle dag. Dus ik ben ook nog een uurtje van de boot afgeweest om in de dorpjes rond te wandelen.

Om half 3 waren we pas terug. Ik denk dat ik ongeveer 350 foto's gemaakt heb.

Ik hoop dat ik een selectie kan maken.

Even 2 vragen beantwoorden:
Riek het zijn geen kippen maar het zijn vechthanen die vertroeteld worden en waar ze hanengevechten mee houden.
En Tom de bewegwijzering is summier maar ze gebruiken gewone letters. Ik heb wel geleerd om de mensen de plaatsnaam te laten zien want ik spreek deze namen meestal verkeerd uit en dan weten ze het natuurlijk niet. Dus ik schrijf de plaatsnamen duidelijk op volgorde op en vraag het vaak aan 2 of 3 verschillende mensen.

Leef en geniet van de mogelijkheid dat de Elfstedentocht gaat komen. Hier is daar nog geen kans op want het is zo'n 35 graden.

Piet

Allereerst iets over de foto's. Je ziet over het algemeen vrouwen maar voor 90% zijn het ook de vrouwen die de drijvende markt regelen. En mannen willen echt niet graag op de foto. De vrouwen krijg ik heel vaak aan het lachen en heb ik snel contact mee.

4053/4054/4055/4056: allemaal lekkers uit de Mekong
4060: suikerriet uitpersen aan een kraampje ijsbrokjes in een glas en dat is super lekker en fris.
4061: Ho Chi Minh die 50 meter vanaf mijn kamer mij in de gaten houdt.
4062: Een jongetje in een zak gekropen en probeert wat speelgoed te verkopen. 10 uur in de avond. Maar de kinderen gaan hier pas naar bed als de ouders naar bed gaan, hoe klein ze ook zijn.
4365: Vaak komen vrouwen naast mij staan en beginnen te lachen omdat het zo'n groot verschil is. Vaak willen ze ook op de foto.
En heel vaak willen ze weten warom ik alleen ben en dan begint het koppelen. Maar daar heb ik al hele verhalen van maar die komen later wel.
4180: "mijn" bootdriver Hang die redelijk engels sprak.
4161: Gezellig een boekje lezen onder de brug.
4159: Moeder was kindje aan het wassen maar liet het meteen naar mij zwaaien.
4350: "moeder" bakt rijstkoekjes boven op tafel.
4343:kokosnoten plukken.
4313: Vier zusters maken heel gezellig groenten schoon en het werd helemaal lachen toen Hang vertelde dat ik een alleenstaande man ben. Er wordt dan van alles meteen geregeld. Gelukkig versta ik dat allemaal niet. Maar het is dan altijd lachen.

• 05 Januari 2010 - 10:03

Riek:

Nou de foto's komen goed over hoor. Wat een fruit. Fantastisch. Op foto 4345 hangfen van die grote vruchten. Wat zijn dat? Zijn dat die met de wit-zwarte vulling erin? Eet maar nooit van die vis op straat maar wel van het heerlijke fruit. Mooi hoor die markt.
    Doei, kus je zus

• 05 Januari 2010 - 13:13

Marieke Hart:

Dag Piet,

Via Bauke, Wouter en mama hoor ik af en toe wat over je avonturen. Leuk om nu ook je verhaal te lezen en wat foto's te zien.

De foto van die huizen op palen in het water, lijkt zo uit ons fotoalbum van Bangkok te komen. Bizar hoe dat op elkaar lijkt.

Maar ik mail met een tip: Mocht je nog in de buurt van Houay Xai komen (aan de grens van Laos en Thailand) dan is dit zeker iets voor jou: www.gibbonx.org. Tenminste als je geen hoogtevrees hebt... Je slingert aan kabels over het oerwoud en slaapt in hoge boomhutten. Echt een ervaring om nooit te vergeten!

Veel plezier daar!

Marieke

• 05 Januari 2010 - 14:25

André:

Wat een fotoboek weer!
    Vooral 4210 getuigt van professionaliteit! Hoe is 4295 gemaakt? Met zelfontspanner of heb je daar een toevallige voorbijganger voor ingeschakeld?

Keep going.....

• 05 Januari 2010 - 15:25

Ine Seegers:

Nog eens goed naar de slangen foto van gisteren gekeken, wat stoer van jou Piet. Jij onderneemt ook werkelijk alles hè!? Je moet 't niet te gek maken ompa.
    Piet als het mogelijk is wil ik heel graag wat van die fruit foto's bestellen, ik vind ze werkelijk prachtig wat een compositie zeg. Ik wil deze dan graag ophangen bij ons in de keuken. Een expositie van al jouw materiaal, in Gemeentehuis, Verzorgingshuis of waar dan ook zou meer dan de moeite waard zijn en je zou er heel veel mensen een plezier mee kunnen doen. Dus als je nog vaker in de gelegenheid bent/komt om foto's te maken van groente en fruit markten, ik ben afnemer hiervan.
    Lieve groet Marcel en Ine

• 05 Januari 2010 - 16:36

Jac Peeters:

Dag Piet,

Tsonge jongen, wat maak je toch veel mee!!! We raken er met z'n allen stilaan wel aan gewend, maar toch! En al die foto's ... en dan te bedenken, dat het 'slechts' een kleine selectie is van al die plaatjes die je 'schiet'! O ja, hoop op Elfstedentocht voorlopig uitgesteld hoor, want het vriest hier wel flink, maar ... er ligt ook nog behoorljk wat sneeuw op het ijs, waardoor de kwaliteit abonimabel is, maar waardoor ook de ijslaag maar heel weinig aangroeit! Maar wie weet ... het is nog vroeg in het jaar én de laatste Elfstedentochten zijn pas in februari verreden. Jij bent dan nog niet terug ... anders zou je je ook nog aan dat 'avontuur' kunnen wagen!
    Groeten uit Hilvarenbeek!
    Jac en Hanneke

• 05 Januari 2010 - 18:52

Bram Coen En Angelie:

He Piet,
    De foto's zijn super, ik vrees dat je jaren werk krijgt om je fotoalbum straks te maken met alle spannende verhalen erbij.
    Hier gaat alles zijn gangetje. Het is lekker koud, de sneeuw blijft goed liggen, dus echte sneeuwpret.
    Ja en het opa worden komt steeds dichter bij.
    GEniet lekker

Groet Bram, coen en angelie

• 05 Januari 2010 - 22:27

Riette Teurlings:

dag Piet, bedankt voor alle mooie reisverhalen en foto's, geweldig.en ook een goed en avontuurlijk 2010.groetjes jan en riette.

• 06 Januari 2010 - 14:30

Hanny:

Kan me voorstellen dat het grote indruk maakt als je in zo'n klein bootje overal tussendoor vaart. De foto's zijn ook weer fantastich.
    Herman en Hanny