Pohiri (welkomstritueel van de Maori's) - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Pohiri (welkomstritueel van de Maori's) - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Pohiri (welkomstritueel van de Maori's)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg piet

29 Oktober 2008 | Nieuw Zeeland, Wellington

Beste allemaal,

Hier ben ik weer. Het is hier nu precies 12 uur vroeger in de tijd. De jeugd is nog aan het slapen hier. De meeste Back Packers staan een stuk later op. Maar hier in de computerruimte kan ik rustig de reacties doorlezen. Bedankt het is een geweldige mentale doping. Ik hoop dat ik regelmatig achter de computer kan zitten als ik in gebieden kom waar bijna niemand is. Ik moet dan ook soms veel grotere afstanden overbruggen zonder een dorpje of een huis tegen te komen. Maar dat zien we dan wel weer.
Het was een schitterende avond gisteren. Met de bus naar het Maori Village. Ik denk dat er wel 80 mensen waren. Er waren 15 nationaliteiten. Maar 1 Nederlander, en dat was ik. Iedereen kreeg applaus en iedereen kreeg te horen aan welke tafel men moest gaan zitten. Ik zat aan een tafel met jongeren uit Frankrijk, Duitsland, Canada en Engeland. Natuurlijk werd er flink gekletst en ervaringen uitgewisseld. Super gezellig. Ook het programma was goed opgezet. Je kreeg een goede indruk van de Maori, cultuur.Eerst gingen wij kijken hoe het eten klaargemaakt werd. Onder de grond. (Hangi)
Daarna kwamen Maori krijgers in een kano langs en kregen wij in een grote zaal de leefgewoonten gepresenteerd.Daarna was het eten klaar en dat was super lekker. De speciale welkomsgroet de zogenaamde Hongi hebben wij deze avond regelmatig gedaan. 2 x met de neuzen tegen elkaar.Het betekent vriendschap en het symboliseert het delen van de gezamenlijke lucht.
Ik heb geprobeerd om foto's te maken.
Om 10 uur werden we weer opgehaald en naar de Back Packers accommodatie teruggebracht.
Vandaag blijf ik tot vanmiddag hier in Rotarua en ga het een en ander bekijken. Vanmiddag ga ik op weg naar Taupo. Maar ergens daartussen in Waikite Valley woont familie van Theo Lansu en daar ga ik vanavond slapen. Ik heb al gebeld en het kwam uit. Het is de familie Versteijnen en hebben een farm.
Morgen probeer ik weer een Back Packers accommodation te vinden in Taupo. Onderweg wil ik nog naar de Waiotapu thermal area gaan kijken.

Beste allemaal ik sluit af met de woorden:

Ma te Kaihanga kotou e tiaki e manaaki i roto i nga haeranga katoa.

Laat de Schepper je leiden en beschermen op al je reizen.

Zo nemen de Maori's afscheid van elkaar.

Ik kan hier alleen maar aan toe voegen,

Leef en geniet.

Een lieve groet van,

Piet

• 28 Oktober 2008 - 20:27

Joeri Stakenborghs:

Hoi Piet,

Ik lees dat je het super naar je zin hebt daar in het geweldige Nieuw- Zeeland!
    Naar waiotapu zeker gaan ,zeer apart om te zien. Vooral de waterval huka falls is buiten het park zeker een aanrader.
    Ik wens je nog een zeer leuke tijd en aangename tijd .

mvg joeri(ruud-panis brillen)

• 28 Oktober 2008 - 20:29

Jan Aarts:

Dag Piet, al bijna 30 dagen weg. Ik volg met enige regelmaat je reisverslagen. Neen iedere dag lukt niet (ik ben niet met FPU, zoals jij). Geweldig al die mensen die je ontmoet. Piet, veel geluk en gezondheid.

Ine en Jan Aarts

• 28 Oktober 2008 - 21:01

Herman,:

Hoi Piet, wat vlieg je er met een hoog tempo door al die dorpen en steden heen,je bent nauwelijks bij te houden.
    Eigenlijk had ik verwacht dat je langer in Rotorua zou blijven,er is daar ontzettend veel te zien maar de tijd speelt hier ook in mee,waardoor je natuurlijk je selectie moet maken.Op de grasmaaier is goed te zien dat het buikje is verdwenen, fietst veel lekkerder. Blij dat we nu afbeeldingen te zien krijgen, kunnen we je welstand hier thuis beoordelen. Verder blijft het fantastich om je belevenissen te volgen.
    Morgen is het feest in Gennep,zijn Hanny en Herman 37 jaar getrouwd en omdat ik me weer een jaar goed heb gedragen zit er weer een etentje aan.Piet ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal, groetjes van mij en liefs van je zus.

• 28 Oktober 2008 - 22:33

Piet,:

Wij zijn weer terug uit Frankrijk. Wat hebben we gezellig getelefoneerd, he? 3 dagen achter elkaar.Fiets en geniet. Je zus Riek

• 28 Oktober 2008 - 22:56

Riette:

hoi piet,op de Tobneelzolder je adres gevonden en al leuke verhalen van je gelezen en fijn dat alles oke is.groetjes uit udenhout,riette

• 28 Oktober 2008 - 23:45

Peter Thissen NZ:

Hi Piet,
    Fotos gezien, maar je zat niet in de kano !

• 29 Oktober 2008 - 15:37

Peter En Joke:

Hoi Piet
    Foto's....geweldig.
    Ik ben toch een beeldenmens, Piet
    groetjes: Joke

• 29 Oktober 2008 - 16:02

Herman En Hanny:

Hoi lieve broer, fijn dat ik je zondag aan de telefoon heb gehad. Je bent wel afgevallen zeg, het is goed te zien. Vandaag naar Den Bosch geweest, lekkere bossche bol gegeten.Ik heb in de ST.Jan een kaars voor je laten branden, weet nooit waar het goed voor is. Herman heeft je foto van waar je in de tuin zit op het buroblad van de computer gezet,zien we je steeds als we erachter gaan.Wat een leuke foto's vij de familie van Tonny,
    liefs van mij Hanny

• 29 Oktober 2008 - 17:54

Roel En Anouk:

KEI LEUK die foto's, hi hi. super dat je dit allemaal doet. heel leuk om nu ook wat beelden te zien bij al die bijzondere verhalen. we kijken alweer uit naar het volgende verslag. Leuk overal waar we komen vragen ze hoe het met je gaat, slager, panis....! leuk he?! Jouri heeft al meteen gekeken en gereageerd! Jullie kunnen de NZ kriebels straks (nu al een beetje via de site) samen delen. een dikke knuffel weer uit een verbouwde klaproos