Op naar de 1.000.000? - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Op naar de 1.000.000? - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Op naar de 1.000.000?

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

06 Februari 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, maandag 6 februari 2012

Beste allemaal,

Ja het is ongelooflijk maar gisteren passeerde mijn weblog de 900.000 pageviews.Dat wil zeggen dat de weblog meer dan 900.000 keer bekeken is.
Ik wil alle bezoekers van mijn site heel hartelijk bedanken. Het geeft altijd weer energie om mijn reiservaringen en foto's met zovelen te delen.
Ik zal eens navragen of de makers van deze weblog ook kunnen achterhalen wie de miljoenste bezoeker van mijn site zal zijn. Als dat zo is dan bezorg ik hem of haar een vergroting van een van mijn prachtige foto's.

Maar dat zal nog wel een tijdje duren.

Hieronder volgt het verslag van zondag 27 november.

Khajuraho, zaterdag 26 november en zondag 27 november 2011

Zaterdag zijn we een groot gedeelte van de dag in ons hotel gebleven. Alles weer eens georganiseerd voor de tweede treinreis. Om 5 uur gingen we naar het station. Druk, donker en ons treinnummer 21108 was nergens te vinden en niemand kon ons vertellen van welk perron deze slaaptrein zou vertrekken. Gelukkig hadden we een "confirm" ticket. Maar na een half uur wachten stuurden ze ons naar perron 8 en na even zoeken vonden we onze slaapplaatsen. We hadden geluk want van de 2 x 3 slaapplaatsen (3 boven elkaar) hadden wij de onderste twee. En later bleek dat wij de enigen in deze slaapcoupé waren.
De trein vertrok bijna op tijd naar Khajuraho. Je probeert te slapen maar de trein stopte nogal eens een keertje en dat gaf altijd nogal wat lawaai en drukte van de verkopers die de trein inkwamen om wat etenswaren te verkopen.

Ik heb altijd schrik als ik in de trein naar een toilet moet. Want als er geen Westers toilet is dan is het voor een Westerling nogal moeilijk om in een schommelende trein op je hurken je evnwicht te bewaren. En je ergens aan vasthouden is ook niet handig want alles is er zooo vies en vaak is het er ook nog pikkedonker. Dus niet teveel eten en drinken in de trein.

Maar 1 uur te laat kwamen we 's morgens om 6 uur in Khajuraho aan. Gelukkig stond de chauffeur al klaar om ons naar ons hotel te brengen. Usha Bundela. Veel tijd hadden we niet want om 9 uur zouden we met een taxi werkelijk indrukwekkende tempels gaan bezoeken. Dus een douche en een ontbijt en daar gingen we weer op weg.

Volgens een legende werd Hemvati, de lieftallige dochtervan een brahmaan, ongeveer duizend jaar geleden door de maangod verleid, toen zij een bad in de vijver nam. Uit deze liefde werd Chandravarman geboren die tussen 950 en 1050 in totaal 85 tempels in Khajuraho liet bouwen. Hier zijn er nog 25 van overgebleven. Het zijn werkelijk architectonische meesterwerken.
De tempels zijn voorzien van veel erotische beelden. Nergens worden van tempels zoveel foto's gemaakt dan hier. Maar in hun samenhang weerspiegelen de voorstellingen een intens plezier van allerlei mogelijke menselijke stemmingen.
Een paar beeldengroepen tonen fantasierijke deels acrobatische vormen van seksuele vereniging. Vruchtbaarheid en seksualiteit is in het Hindoïsme een uitdrukking van het goddelijke. Ze doen daar dus niet moeilijk over. De tempels zijn na de komst van de Islam en de Victoriaanse preutsheid gelukkig verschoond gebleven van vernielingen omdat ze nogal geïsoleerd in de bossen verscholen waren.

De tempels zijn verdeeld over Khajuraho. Je hebt de western en de eastern group en de tempels in het zuiden en oosten. Wij hebben de hele dag vol bewondering al deze tempels bezocht. Het is bijna onmogelijk om een goede selectie van al onze indrukken te maken. Maar ik ga het proberen.

Ik noem de naam van de tempel en de foto's die dan volgen zijn bij die tempel gemaakt.

Ik probeer meer verslagen per week te maken dus misschien ga je zo af en toe een verslag missen. maar je kunt altijd even terugkijken.

Voor nu leef en geniet van het prachtige winterweer. Tot gauw.

Piet

• 06 Februari 2012 - 12:42

Riek:

Nou broertje, ik ga er toch mijn best voor doen om de 1.000.000 te worden, hahahaha. Zeker 100 zijn er van mij bij, geloof ik.
    Weer een serie prachtige foto's.