Salam - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Salam - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Salam

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

11 Oktober 2011 | Indonesië, Jogjakarta

Yogjakarta, maandag 11 oktober.

Beste allemaal,

Hallo, Salam,

Hier zijn we weer. Het haaft even geduurd maar ik hoop nu weer van elke dag een kort verslag te kunnen schrijven. We hebben in een paar plaatsen gezeten waar we niet konden internetten en een dag de hele dag in de bus. Maar nu zitten we in Yogjakarta.

maandag 3 oktober

Vanmorgen voor het ontbijt 2 uur tussen de rijstvelden gelopen. Echt geweldig.Vandaag de spuyllen al een beetje georganiseerd voor de reis naar Munduk, een klein dorpje in de bergen.Abud, de zoon van de eigenaar van ons guesthouse zal ons daar heen brengen met een taxi-busje. Hij stopt zoveel mogelijk op mooie plaatsen zodat we regelmatig een foto kunnen nemen. Verder deze dag naar de grote markt geweest en naar het kinonklijk paleis, De Puri Saren. 's Avonds heerlijk gegeten in savanaah Moon. Inderdaad Carla een fijn restaurant.

Dinsdag 4 oktober

Op weg naar Munduk. Maar eerst naar Mengwi naar pura Taman Ayon wat mooie bloemntuin betekent.En na een aantal bezoeken aan Hindoeistische tempoels beginnen we een beertje door te krijgen hoe groot de invloed is op het dagelijks leven van de Hindoes.Maar het zal nog wel even duren voordat we de bales, de subak, de brnjar, de aling-aling, de kelod, de kaja, de pedanda , de dalang en al die andere woorden en hun betekenis een plaatsje kunnen geven. Bali wordt ook wel het eilande van de goden en demomen genoemd of het eiland van de duizenden tempels. Maar als ik terug ben ga ik er vast meer over schrijven.
Na Mengwi gaan we richting noorden. Halverwege hebben we geluk want er is een groot offerfeest aan de gang. Onze chauffer Abud had een sarong voor ons beiden en een rtempel sjaal( een Selendag) bij want anders is het niet geoorleefd dit feest mee te maken. We kken onze ogen uit. Ik hoop dat de foto's het nodige zullen vertellen. Daarna weer verder, de bergen in. Naar de prtachtige Ulan Danu temp[el in Lake Bratan. Daarna een heerlijke lunch en dan weer op weg naar ons guesthouse " Guru Ratna homestay" Met een geweldig mooi uitzicht op de rijstvelden en de bergen. Nog wat mango's gekocht en van een prachtige zonsondrgang genoten.

Woensdag 5 oktober

Een scooter gehuurd en dan door de bergen naar banjar gereden naar een prachtig Boeddhistisch klooster hoog in de bergen.In de namiddag een ongelooflijk omvangrijke heilige boom gegaan en daarna naar een prachtige waterval.In deze streek wordt ook de ontzettend dur koffie gemaakt. De Civat-cat eet de koffiebonen en poept deze uit en deze koffiedrollen worden verzameld en daar wordt heerlijke koffie van gebrouwen.ook in deze streek zie je vele kruidnagel plantages. Van de bloesem wordt paerfum gemaakt en van de gedroogde bladeren wordt dure olie gemaakt. Vooaral massage olie. Ook wordt deze kruidnagel vermengd met suiker en tabak en daar worden sigaretten van gemmaakt. Tegen de avond hadden we zo'n 90 kilometer rondgetoerd.

Donderdag 7 oktober

Van Munduk naar Pemuteran. Een plaats aan de kust vlakbij het eilkand Menjagani. Een duikparadijs. De duikscholen zijn hier dan ook talrijk vertegenwoordigd. Wij verblijven voor een nacht in het Jabawa Guesthouse. Het was er super heet en dan is het op de scooter de beste manier omn de omgeving te verkennen.Wij zijn naar Gilmanuk gereden om te kijken hoe laat en waar de ferries vertrekken op weg naar Oost Java. 's avonds nog een wandeling gemaakt over het strand met het zwarte zand.

Vrijdag 7 oktober.

Van Pemuteran naar Probolingo. Al een avontuur op zich zo zou later blijken. Het zou een hele lange dag gaan worden vol met onzekerhedeh of het allemaal wel zou gaan lukken. Vroeg ontbeten en met de taxi van het guesthouse naar de ferry. We hadden geluk want zodra we op de boot waren vertrok zeze richting java. Zo'n 45 minuten voor de oversteek. Na wat onderhandelen met de Bemo (een kleine open taxi) naar de busterminal. Geen loket waar je een kaartje kunt kopen, geen informatie. gewoon wachten opo een bus. Wij wilden een bus met airco en een bus die rechtstreeks naar Probolingo zou rijden zo'n 4 of 56 uur. Een man vol overtuiging naar ons toe dat de volgende bus rechtstreeks naar Probolinggo zou rijden. Wij zaten op de eerste bank en dat bleek naderhand toch wel prettig te zijn. Want na tien minuten bleek dat de bus elke passagier onderweg wilde meenemen. Dus meer dan honderd keer gestopt onderweg. Soms zat de bus echt stampvol. De beloofde 4 uur werden uiteindelijk ruim 6 uur. gelukkig was het tijdsverschil met bali 1 uur zodat we nog net op tijd met een mini busje naar Cemoro lawang konden rijden. maar het busje voor 8 personen bleek ook voor deze rit weer groot genoeg te zijn voor uiteindelijk 23 !!!! personen. En dan in het pikkedonker steil omhoog door de bergen langs diepe afgronden met een loeiende motor die zo af en toe nog maar net in staat was om de steilte te overwinnen. Vermoeid maar blij dat we zonder ongelukken deze dag volbracht hadden konden we rond 11 uur gaan slapen in Cafe Lava.

Zaterdag 8 oktober

Deze dag wat rustig aabn gedaan. De kleren gewassen, in het dorpje wat rondgewandeld en veel gelezen over de Bromovulkaan. Deze was in januari nog zeer actief. Dat was wel te merken aan de ongelooflijk vele as die overal neergedaald was. Echt niet normaal hoeveel stof er door de lucht dwarrelt. elke stap die je maakt bezorgd een enorme stofwolk.

Zondag 9 oktober

Om 3 uur in de nacht opgestaan want we zouden de zonsopgang bij de Bromo krater gaan meemaken. Om 4 uur stond de jeep klaar die 6 personen naar het eerste viewpunt zou brengen. Maar we waren niet alleen, honderden mensen wilden de zonsopgang bewonderen. Door een dikke laag as de berg beklommen. Ook stonden er paardjes klaar die je voor geld naar boven konden brengen. Het is echt adembenemend mooi. Een totaal kale met as bedekte omgeving zover je kunt kijken. Na de zonsopgang weer terug naarv de jeep gelopen en op weg naar de kraterrond van de Bromo. Vanaf de standplaats van de jeep is het nog zo'n kilometerlopen. Ook nu weer door een dikke laag as. Via een lange trap kijk je na zo'n 3 kwartier in de krater. Echt een indrukwekkend gezicht. Veel toeristen vonden de vuilnis maar niks die in de krater gegooid werd maar wij hadden al de nodige informatie gekregen dat dit geen vuilnis was maar offergaven zoals groente, bloemen en fruit. De Bromo is een heilige breg voor de Hindoes. Om 8 uur kwamen we totaal zwart onder het stof in ons guesthouse aan. eeerst een doeuche en een ontbijt en toen weer om half tien het busje in op weg weer door de steile bergen om een uur later weer in Probolinggo aan te komen. Hiet hadden we een mini busje met nog 2 andere nederlanders die ons naar Yogjarkarta zou brengen. Het werd een levensgevaarlijke tocht van zo'n 10 uur. Na een half uurtje heb ik de chauffer de opdracht gegeven het wat rustiger aan te doen, zeker in het donker.Je hebt wel een engelbewaarder nodig om veilig op je bestemming aan te kunnen komen.
Maar al met al was het een dag om nooity meer te vergeten. Wat een indrukken hebben we al opgedaan.

Maandag 10 oktober

Vandaag naar het paleis van de Sultan geweest en naar Taman Sari geweest. Heel interessant hoe de sultan hier leefde. De komende dagen doen we het wat rustig aan en proberen we Prabanan en de Borobudur te bezoeken. Niet van 12 tot 3 uur want dan is het zo'n 38 graden en dan kun je maar het beste een siesta nemen.

Beste allemaal, hopelijk kan ik deze dagen ook nog foto's plaatsen maar het internet is nu zo traag dat ik het nu even voor gezien hou. Maar jullie houden alles tegoed.

Nog een proficiat aan al die jarigen in de afgelopen week. Mijn broer Harrie en zijn vrouw Nelly, Ralf en Niels, pierre en Wil. Proficiat en nog vele fijne en gezonde jaren.

Een warme groet van ons en leef en geniet van de momenten.

Piet

• 11 Oktober 2011 - 14:14

Tonnie En Riek:

Jeh, wat een mooie reis weer. Je hebt heel wat te vertellen en te onthouden. Goed hoor.
    Hier een beetje winderig, ja het weer bedoel ik.hahahaha.
    Ik zit een legpuzzel te maken van 1000 stukjes. Altijd leuk met dit herfstweer.
    Groetjes en we wachten op de foto's.

• 11 Oktober 2011 - 14:16

Riek:

Vergeet te zeggen dat wij ook naar Prabanan en borobudur zijn geweest. Prabanan vonden wij het mooiste, dus we horen het wel.

• 11 Oktober 2011 - 17:15

De Damwijkjes:

Heerlijk, dubbel genieten voor ons van je verhalen en foto's, allemaal bekend terrein!
    Ik vond die Bromo-tour een enge onderneming destijds; heb ook op Bali genoten van prachtige zonsopkomsten. Geweldig al die ceremonies met offers, dat blijft mooi!
    Nog veel plezier!
    Sampai ketumu lagi, groetjes, Ingrid

• 11 Oktober 2011 - 17:52

Luud:

Mooie foto! Dat lijkt me wel een avontuur: op de rand va een vulkaan staan. Zeker zo'n grote :)

• 11 Oktober 2011 - 18:17

Corrie Van Baast:

Hallo Piet en Susan,
    Wat mooi om al die avonturen in Indonesië te lezen. We zijn er in 2003 (rondreis)en in 2008 geweest toen zoon Niels en Fitri in Jakarta gingen trouwen. Prachtig land. Ja, ook op de paarden naar Bromo en heel wat toeristische highlights gezien. Ken nog: selamat pagi (goedemorgen) en terima kasi (dankjewel). Dat gevaarlijke rijden.....We willen het niet horen hier op het nieuws:
    Krant Br. Dagbl. 8 oktober: In Bandung (JAVA) is een bus over de kop geslagen. 14 passagiers waaronder 11 Nederlanders. 4 doden, waaronder een vrouw uit Breda. Rondreis was 4 oktober begonnen. Een keer extra offeren aan de goden dat jullie heelhuids thuis kwamen na die dollemansrit.
    Vele groeten uit Holland en veel genieten. Hebben jullie al sponscake op? Felgroene kleur met pandanpasta erin verwerkt: Heerlijk.
    Joop en Corrie

• 11 Oktober 2011 - 20:41

Marcel & Ine:

Hoi Piet,
    Wat een indrukwekkende verhalen en dito foto's.
    Ik lees ook dat deze reis niet helemaal' ongevaarlijk' is...............
    Pas goed op jezelf en je omgeving en dat je geniet is wel duidelijk!

Groetjes uit Dinther

• 12 Oktober 2011 - 07:19

Lea Uit Zwitserland:

Wat heb jij weer mooie Foto's!
    Ook all hoor je niet zo vaak van mij,
    ik volg je reisjes altijd nog van tijd tot tijd :-)
    Ik ben nu in mijn laatste studiejaar en heb het daarom
    en beetje druk op het moment. Maar ik geniet iedere mooie vrije dag
    om de bergen in te gaan. En het gaat verder goed.
    Geniet verder van alle nieuwe indrukken! Ik zal je berichtjes volgen!
    Liefs uit Zwitserland!
    Lea

• 12 Oktober 2011 - 13:20

Yvonne En Wim:

Hallo Susan en Piet,
    Koffie van Civatkatstront vind je toch misschien kekkerder dan een Singa biertje?
    Groetjes Yvonne en Wim.

• 12 Oktober 2011 - 16:35

Jac Peeters:

Tsjonge jonge, wat een verslag! Gelukkig is het nu geen dagelijks dagboek, dus we kunnen jullie beter volgen dan vorig jaar Piet! Op dit moment ben ik trouwens ook in Jogyakarta! Ja eigenlijk ben ik daar al jaren gedurende een groot deel van het schooljaar! ik lees aan mijn kinderen immers voor uit het mooie boek van Peter Vervloed (Onzichtbare krachten) en dat verhaal speelt zich zoals je weet af in Jogyakarta. Ook al ben ik er in levende lijve nog nooit geweest, kan ik door de manier hoe Peter het beschrijft me toch wel iets van de sfeer en omstandigheden voorstellen. Jouw foto's zijn echter veel mooier dan dat ik me de stad voorstelde! Zoals jullie Riek al schrijft is het weer hier vandaag niet best. Werkelijk de hele dag regen, donker en triest! We zien met belangstelling uit naar je volgende verslag met natuurlijk weer prachtige foto's!
    Hartelijke groeten uit Hilvarenbeek!
    Jac en Hanneke

• 16 Oktober 2011 - 19:44

Herman En Hanny:

Heel veel lieve groetjes uit Gennep en ik ben blij dat je niet alleen bent, maar die bustochten daar moet ik niet aan denken om in zo'n bus te zitten. Ooit hebben wij in Griekenland ook zoiets mee gemaakt, s' avonds in het donker een berg af, met een chauffeur die de snelheid aan zijn laars lapte. En niemand deed iets dat was zo vreemd, dus goed dat je er iets van zei, maar of dat ook altijd helpt is een ander verhaal, maar ik zou er uitgaan.
    Hanny

• 16 Oktober 2011 - 20:59

Claartje:

prachtige foto's weer, Piet!
    geniet ze!
    liefs van Claartje