Moet je je voorstellen. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van piet lagarde - WaarBenJij.nu Moet je je voorstellen. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Moet je je voorstellen.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

21 Januari 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

donderdag, 21 januari 2010

Siem Reap

Beste allemaal, dear everyone,

Dear everyone,

Cab you imagine that you walk under a village from 10.600 inhabitants. They live under their houses who are 5 metre above them. One half year the children have place to play and the other half year in rain season they live in their houses 5 metre between the water and they must go to the market or school with the boat. I had a guide who knows the people so I can go into the houses and talk with the people. We were also invited on a wedding for dinner and dancing.
After that I when with my guide to the place where the rubbish from Siem Reap was dumped.100 people lived here with their baby's and children. The searching the whole day for food, plastic and clothes. Millions of fly's and all heppens in the mud.
I could talk with them and sometimes I goy tears in my eyes.
I shall never forget what I saw today.

So I hope the photo's can let you see what I saw today.

live and enjoy your live.

Piet

Beste allemaal,

Moet je je voorstellen dat je onder een dorp groter dan Udenhout van 10.600 inwoners door kunt lopen. 4 tot 5 meter boven je hoofd. Het hele leven speelt zich onder de huizen af. Eten, eten klaar maken, spelen, wassen, trouwen, feesten en ga zo maar door. Een half jaar lang want het andere half jaar staat het water 5 meter hoger en zijn de huizen omgeven door water en nog eens water. Alles wat zich nu beneden de huizen bevindt en afspeelt moet dan op een paar vierkant meter 5 meter hoogte gebeuren. Alles per bootje en de kinderen hebben bijna geen ruimte om te spelen.
Vandaag heb ik dat hele leven aan den lijve mogen ondervinden. Bijna geen toerist die deze tocht door de modder en blubber maakt dus die ben ik niet tegengekomen. Ik had wel een hele goede gids die de mensen kende en waarmee ik de huizen in kon. Naar een krokodillen farm maar dan eerst een 5 meter hoge trap beklimmen. Naar een werkplaatsje waar ze van de stengels van waterhyacinten allerlei producten maken (vlechten), hoeden, mandjes, matten en ga zo maar door.
Visrokerijen. Slangen gezien die ze deze morgen in hun valllen gevangen hadden. Muizen en ratten voor de krokodillenfarm.
En weer op een trouwerij uitgenodigd en daar meegegeten en gedanst.
Het was een unieke ervaring om uren door een dorp, onder een dorp door te lopen.

Daarna met vele indrukken terug, maar de gids had wel door dat ik het liefste van deze beelden wilde zien. Het echte leven. The real live. Dus hij vroeg of ik met hem naar een plaats wilde waar hij nog nooit een toerist mee naar toegekregen had. De vuilnisbelt van Siem Riep.

En daar heb ik echt tranen in mijn ogen gekregen. Zo'n honderd mensen waar nooit naar omgekeken wordt. Eten slapen, waar baby's geboren en gevoed worden Waar kinderen niet naar school gaan. Die letterlijk aan de rand van de samenleving leven en de hele dag met een stok in de vuilnis zoeken naar iets bruikbaars wat te verkopen of te eten is. Kleding, plastic en noem maar op. Tussen stank en miljoenen vliegen.
Met blote handen sorteren zij het eten om daar weer de varkens mee te voeren.

Daar heb ik omdat het niet zo heel groot was mensen wat geld toegestopt. Vooral de ouders met hele kleine kinderen. Ik zou er nog uren hebben kunnen blijven. Ik heb via de gids met hen kunnen praten. Ze verteld waarom ik alleen was want dat willen ze toch allemaal weten. De foto van Conny is bijna versleten want die willen ze allemaal heel goed bekijken.

Ik hoop dat ik een keuze kan maken van al de foto's die ik gemaakt heb maar het is een dag geworden met beelden die niet meer zullen vervagen.

Dus leef en geniet ook al zie je hier en daar wat rommel.

Piet

Beste allemaal ik heb moeten kiezen uit 230 foto's. Ik heb zomaar wat foto's eruitgepikt. Ik hoop dat je niet moe wordt van het kijken.

!!!!!!!!!!!!!!Er zit ook een zoekplaatje in en de eerste die de oplossing weet mag een portretfoto uitzoeken.

5519/5521: Sticking rice village. Een heel dorp die in bamboestooken
vult met rijst en boven het vuur kookt.
5530:markt op een modderweg die over 4 maanden 5 meter onder water ligt.
5550: Gezellig wafels bakken.
5591: In dit huis 5 meter hoog leven 12 tot 15 mensen.
5593: De afwas doen.5 meter boven het water op bamboe roosters.
5594: Uitzicht vanuit het huis op de rivier. Ze maken het toch weer heel gezellig met de plantenbakken.
5615": het eten voor de bruiloft met 280 gasten wordt hier buiten klaargemaakt.
5618: Bruid met 3 vrouwelijke""bewakers"" en de bruidegom heeft 3 mannelijke wachters.
5672: Vrouw met kleine baby thuis aan het infuus.
5680: op de scooter naar de bruiloft.
5683: Met zijn allen op zoek naar .....
5707: eten met blote handen uit de
bakjes of tussen ander afval uitpeuteren voor de varkens.
5732: Van deze vrouw waren de 2 kleinste kinderen ziek.

Prijsvraag:
foto 5657 en foto 5663

WIE ZIET HET VERSCHIL !!!!!!!!!

• 21 Januari 2010 - 10:10

Astrid:

Om stil van te worden......................jou verhaal,geïllustreerd met je foto's..............ongelofelijk dat die mensen nog met een lach op hun gezicht rondlopen!!!
    erg indrukwekkend...........

• 21 Januari 2010 - 11:58

Riek:

Voor mij indrukwekkendste bericht dat ik van je gelezen heb. Kippevel als je die kinderen ziet. En dan die vuilisberg. Ongelooflijk. Echt om stil van te worden....Wat hebben wij het dan toch goed. Vandaag grote actie in Nederland voor de aardbeving in Haiti. Dat is daar ook zeer triest. Heb je hier iets van meegekregen Piet?

• 21 Januari 2010 - 12:04

Riek:

Zoekplaatje; de bruid heeft een andere jurk aan.

• 21 Januari 2010 - 12:06

Riek:

Ben je naar de kapper geweest?

• 21 Januari 2010 - 16:37

Bauke:

wat mooi dat je ook op deze plekken kan komen...de plekken die voor normale toeristen altijd buiten het zicht worden gelaten. Heel indrukwekkend...
    plaatje 5663 bestaat niet!!!!!!!

• 21 Januari 2010 - 17:55

Astrid:

inderdaad,de bruid heeft een andere kleur jurk aan!!!

• 21 Januari 2010 - 18:16

Ingrid:

Hoi Piet,

Dit is slikken....waar zeuren we hier nog over?! Wat is het toch onmenselijk oneerlijk verdeeld op de wereld.
    Het lijkt me vreselijk moeilijk om dit met eigen ogen te zien en de machteloosheid die je dan voelt van: hoe kan ik helpen. Dit zijn toch wel beelden die je niet meer loslaten ondanks alle fantastisch mooie dingen die je ook tegen komt. Wat een ervaringen, te veel om te verwerken, lijkt me....

Groeten van de Damwijkjes uit ons welvarende Udenhout

• 21 Januari 2010 - 18:42

Geoff:

Hi Pete, Strangely enough the people "living in that swallar" looked happier than many you have shown, and even happier than many westerners who do not realise what they have, You must just bring a smile to their faces!

• 21 Januari 2010 - 21:40

André:

Goh Piet, ik zou wel een portret willen winnen, maar..... misschien is het een idee om door jou gemaakte portretten te koop aan te bieden. En dan het opgebrachte geld in een fonds te stoppen, zodat jij daar in dat land iets kleinschaligs kunt opstarten.
    Hier in Nederland is een grote actie bezig voor Haïti, maar daar voor die mensen op die vuilnisbelt is ook wel een en ander te gebruiken....

• 21 Januari 2010 - 23:08

Betsy:

Eigenlijk is alles al gezegt maar doe toch een poging.Wat een mooie mensen en wat een levenslust.Iedere foto spreekt voor zich.Wat een overbodige luxe hebben wij hier.
    Wat het zoekplaatje betreft denk ik dat de mensen iets eetbaars of iets wat te verkopen is zoeken op de vuilnisbelt?
    Goed iedee om je foto's te verkopen voor een goed doel daar....goede reis en alle goeds. Groetjes Betsy

• 22 Januari 2010 - 08:18

Herman En Hanny:

Piet, wat vreselijk die mensen op die vuilnisbelt. Fijn dat je weer alles kunt wat betreft je diarree.
    Liefs Hanny