Een onrustige nacht. A restless night. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een onrustige nacht. A restless night. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een onrustige nacht. A restless night.

20 Januari 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

woensadag 20 januari 2010

Siem Reap

Beste allemaal, dear everyone.

First a question on dear Cynthia and Geoff. How it is now with Brandan? I think and pray every day for a very happy end.
It was a restless night. Again for the second time diarrhoea. So that was a heavy night but I decided this morning at 6 o'clock with still o go to other temples. After taking medecine I had still a beautiful day with a very good guide en With Elisabet I met on the boat. I let do the laundry, I burned the photo's on the dvd, my bicicle is like new and I rest a little moren. So just other things but taht make the adventure so beautiful. Tomorrow with a guide to a floating village and I hope that I can come in the houses and talk with the people.

So live and enjoy your moments,

Een onrustige nacht is het geworden. Mijn lijf kan niet tegen de rust denk ik. Want om half 11 kreeg ik ploseling een ontzettende diarree. ik heb toch heerlijk gegeten en niets aan het eten gemerkt. Was het de salade, de macaroni, het ijs bij de cola.
Ik weet het niet maar het was tot 5 uur heftig.
Tussen de lichte slaapmomenten en de toilet heb ik naar een zachte regen liggen luisteren. Nu regent het ook fijn. Vooral voor het stof is dat soms belangrijk. Meestal in de namiddag en 's nachts en dan in dit seizoen een paar keer per maand is heel gewoon.

Gisteren mijn fiets heel goed laten poetsen en de was laten doen en vanmiddag de fotos in laten branden en medicijnen gekocht voor de diarree.
Maar vanmorgen besloot ik toch met Elisabeth en dezelfde gids te vertrekken naar nog meer geweldige tempels.20 km buiten Siem Reap. In een Toek-Toek. Door de countrysite.
Gewapend met een extra onderbroek, toiletpapier, een handdoek,bananen en water zijn we toch op stap gegaan. Eilsabeth had toevallig ook diarree maar had totaal ander eten op.
Dus de gids uitgelegd dat de toek-toek misschien soms een noodstop moets maken.
Maar al deze dingen behoren bij het mooie avontuur.

Maar tot 3 uur is het toch nog super fijn geworden. De gids heeft ook veel dingen verteld over zijn familie en het Cambodjaanse leven. En door al deze informatie beginnen steeds meer puzzlestukjes op de goede plaats te vallen.

Morgen echt mijn fiets gaan maken en naar een floatingvillage met een gids. Alleen, want dan heb ik kans over meer informatie van de mensen zelf over het leven op het water.
Ik hoop dat morgen ook mijn paspoort terugkomt want anders moet ik nog een nachtje langer blijven. Maar als dat zo is heb ik ook mooi het visum voor 3 maanden voor Laos geregeld en heb ik daar ook een rustig gevoel over.
Het waren een paar geweldige dagen met Elisabeth en Pissa de geweldige gids.

Zo voor nu genoeg over de dagelijkse beslommeringen van een blije reiziger die alleen fietst maar niet alleen is.

O ja Marja en Hans, bedankt voor de 4 pillen, volgens mij hebben ze goed geholpen. Ben morgen benieuwd of ze deze pillen hier ook hebben.

Leef en geniet ook al heb je buikloop,

5473: Gids Pissa met vrouw en zoontje die wij met de familie bij een van de tempels tegenkwamen.
5501/5502: Twee van de vele kleine kinderen die van alles proberen te verkopen aan de toeristen. Boeken, fotoboeken over de tempels, sjaaltjes, zelfgemaakte souveniertjes enzevoort. Zij spreken al behoorlijk wat Engels en soms meerdere talen. Ze leren dat gewoon van de toeristen. Vaak doen ze het op een schattige manier maar er staan er zoveel dat je er bijna nooit aan kunt beginnen en daarbij dan moet ik eerst een aanhanger kopen. Vaak probeer ik het wel uit te leggen. En soms op mijn rug wat altijd veel lachers bijeen brengt.

Herman welke twee tempelcomplexen hebben wij vandaag bezocht? Probeer uit deze foto's maar eens te achterhalen. Een klein tipje heb ik al gegeven.

• 20 Januari 2010 - 10:35

Rianne:

He Piet, ik ben weer bijgelezen over je avontuur in Cambodja. En na het bekijken van alle foto's zie ik toch een heel ander land dan Vietnam. Ze hebben wel beide een ellendige geschiedenis maar het lijkt alsof Vietnam al wel verder is in z'n ontwikkeling. Je verslag (en foto's) over het schrikbewind van Pol Pot maakte op mij ook heel veel indruk. Ik kan me voorstellen hoe het voor jou geweest moet zijn. Jijhebt nog heel veel meer gezien en de sfeer gevoelt. Want iedereen jij bent ook zo'n emotiemens. Wat me verder het meest opvalt van je prachtige foto's is dat het er zoveel van vrouwen en kinderen zijn. Waar zijn toch alle mannen? Zoveel vrouwen die de boten duwen, op de markten staan, op het veld werken. We zien wel de foto's van de monikken maar hun leven ijkt me toch een stuk gemakkelijker. In ieder geval fysiek en niet de zorgen die horen bij het dagelijkse leven. Ik zie op de foto's ook veel armoede. De huizen zijn schameler dan in Vietnam zag. En ook de kinderen zien er triester uit.

Je ziet Piet, dit roept het bij mij allemaal op. Het zal voor jou niet anders zijn dus misschien dat je er nog eens iets over schrijft.

Met zoveel indrukken elke dag lijkt het me inderdaad heerlijk om dat steeds met ons te delen op je weblog. Ik geniet van het vele dat je met ons deelt. Dan bedenk ik me dat je misschien ook eens een paar dagen helemaal niks moet doen. Een strandje uitzoeken of een mooie groene plek of een tempel om te staren, mediteren of yoga. Effe leeg lopen van alle indrukken en emoties, net als je darmen, want je hebt nog tijd genoeg Piet. En anders ga je lekker nog een keertje terug.

Lieve groeten, Rianne

• 20 Januari 2010 - 12:21

Ha, wat schitterend om dit alles te zien. Mooi hoor. Tonnie en ik gaan nu even shoppen in Uden.
    Succes met de diarree.

• 20 Januari 2010 - 20:45

Herman:

Hopelijk is je spijsvertering weer op orde want zonder dat, is het een heel geloop voor iets of niets , in Duitsland hebben ze daar een mooi woord voor:"Durghfall" zegt alles vindt je niet?
    Wat de tempelcomplexen betreft waar jullie waren; zijn Ta Prohm en Phnom Bakhang,helemaal zeker ben ik daar niet van.
    Siem Reap heeft zoveel oude tempelcomplexen in zijn provincie dat het bijna niet te doen is om ze allemaal te bezoeken en te benoemen.
    Het is een prachtige reis om op Google Earth te volgen maar zelf zo met de fiets, nee toch maar niet daardoor is mijn bewondering groot voor jouw prestatie en dat op die leeftijd en alleen! groeten van mij en Hanny

• 20 Januari 2010 - 21:06

Geoff:

sorry we have been a little quiet Pete.
    Came home from a great 3 weeks in Taupo last weekend and still catching up. Unfortunately I have your trouble and 2 days with the shits!!
    Brendan now living in Wellington and all still good. Last of tests today and tomorrow first treatment chemo. Tuesday Leo joins him and next thursday has stem cells transferred. all going well and to plan so far. Happy travelling and thanks for your thoughts and prayers, love geoff

• 20 Januari 2010 - 21:20

Willemien En André:

Kolossaal, die tempelcomplexen!
    Zorg goed voor jezelf, Piet.Je moet die "rommelende" ingewanden niet negeren, maar dat weet jij intussen beter dan wie ook.