Goodmorning Cambodja - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van piet lagarde - WaarBenJij.nu Goodmorning Cambodja - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Goodmorning Cambodja

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

09 Januari 2010 | Cambodja, Kâmpôt

zaterdag, 9 januari 2010

Kampot

Beste allemaal, dear everyone,

Another flag, another language, no Dongs but Cambodjaanse Riel or USdollar.
At 8 o'clock in the morning I go through the border. And than immediately 15 km dirty road. Now I am stayng in a nice little guesthouse with people from 5 dfferent countries. So I hope to tell you the coming weeks a lot about Cambodja.

Big hugs,

Piet

Ja beste mensen, een nieuw land, een nieuwe vlag. Nieuwe ervarngen maar zeker weer genieten van de mensen en de manier hoe zij leven en met elkaar omgaan.

Gisterenavond met een etentje met 2 Nederlanders, ook op de fiets, Truus en Martien uit Overloon, afscheid genomen van Ha Tien en dus van Vietnam. Truus en Martien kwamen net Vietnam in en ik ging eruit. Dus konden wij mooi wat ervaringen uitwsselen.
Dus meteen bij de bank voor 4 uur met de Visa card USdollars gehaald. In Cambodja betaal je met dollars en klen geld krjg je in RIEL terug. 4000 Riel is 1 dollar. Dus dat is weer even wennen.

Het had vannacht flink geregend maar de temperatuur is boven de 35 graden. Ik zou vandaag van Ha Tien na 7 km de grens overgaan. Na bij 3 kantoortjes papieren ingevuld te hebben en 25 dollar betaald te hebben mocht ik Cambodja binnen.

En meteen een dirty road van 15 km. Alleen maar kulen en roodbruine gruis en zand. Normaal zie je rood van het stof maar door de regen was alles alleen maar glibberig en de kuilen stonden vol met water.
Maar alles bj elkaar viel het net tegen. Om 11 uur reed ik Kep binnen en reed ik een stuk langs de zee, de golf van Thailand, als k het goed heb.

De eerste bruiloft n Cambodja heb ik al een uurtje bezocht. Geweldig om dit mee te maken.
De mensen zijn heel vriendelijk, vooral de jeugd roept en zwaat weer volop. Wat de ouderen betreft zie je dat ze een verschrikkelijke oorlog meegemaakt hebben. Maar daar over later meer.

Ik moest wel wennen aan het rustige verkeer. Veel minder dan ik 55 dagen in Vietnam gewend ben. Ook het landschap is meteen totaal anders. Helemaal vlak met veel licht grijze waterbuffels in het landschap en de rijstvelden lagen er slecht bij.
Aan de rechterkant waren hele opervlakten bedekt met mangrove begroeiing.

Nu zt ik in een leuk Guesthouse "Little Garden", met Belgen, Fransen, een Nederlander met de fiets en een paar stelletjes uit Engeland. Dus praat genoeg.

Morgen ga ik verder langs de kust naar Sihanoukvlle.

Ik hoop dat k de eerste Cambodjaanse foto's kan plaatsen maar ik zit achter een behoorljk trage computer , maar dat zal in Cambodja wel vaker gebeuren. Maar niet getreurd want dan haal k dat later wel in.

Voor nu een Cambodjaanse leef en geniet groet,

Piet

4543: Truus en Martien uit Overloon
4557:Zomaar langs de weg zittend om eten vragend.
4552: Bij een winkeltje
4562/4569/4571/: Op de bruiloft
4558:aan de zee.
De rest zijn foto's van het landschap

• 09 Januari 2010 - 10:21

Martien Truus:

We hebben het eerste reis verslag van Cambodja gelezen,een leuke trip was het he.alleen flink geregend he.Heel veel reis plezier,tot ziens,doei.

• 09 Januari 2010 - 11:10

Tante Ria:

Toevallig weer de eerste?
    Geniet van het nieuwe land dan genieten wij mee.
    Liefs en groetjes van ons Jan en Ria

• 09 Januari 2010 - 11:10

Riek:

Met een verschil van 38 graden begin ik te schrijven. Er staat hier een erg gure wind, het is 3 gr onder nul. Het lijkt wel of he 15 gr vriest. Maar ook lekker voor niet te lang. Tonnie kan er slecht tegen, heeft het altijd koud. Als 2de Cambodja binnen gelezen, lijkt armer als Vietnam, of praat ik nu te vroeg? Zoals vaker (hahahah)Dikke kus van je zus.

• 09 Januari 2010 - 13:03

Marja (enkhuizen):

Hoi Piet, Weer een nieuw avontuur. Ook wij hebben genoten van Cambodja. Hans heeft nog steeds last van zijn longen. Fietsen met een mondkapje is geen overbodige luxe.Wees ook alert op je spulletjes bij Shinouville. Wij genieten met je mee. Tot de volgende verslag.
    Groetjes Marja

• 09 Januari 2010 - 13:26

Luud:

Hoi Piet,

Een beetje brutale vraag, maar als je straks bij terugkomst wat munten overhebt uit die landen, dan wil ik die heel graag van je overnemen. Leuke aanvulling op mijn collectie.

Ik wens je net zo veel plezier toe in Cambodja als in Vietnam en China!

• 09 Januari 2010 - 16:50

Jac Peeters:

Alweer te gast op een bruiloft! Hoe is het mogelijk! Dat is in Holland toch ondenkbaar, dat je als 'wild vreemdeling' ter bruiloft gaat!
    In Cambodja zal het dus ook wel goed toeven worden, lijkt me!
    Hartelijke groeten uit een 'superglad' Kempenland! (Ik heb er net ruim een uur over gedaan om van het Streekmuseum in Eersel - we moesten er met Kwarts weer eens zingen - naar Hilvarenbeek te rijden! Normaal gaat dat in een half uurtje!)
    Jac en Hanneke

• 09 Januari 2010 - 19:11

Ine Seegers:

Het is toch wat dat je overal Nederlanders tegenkomt. Gewoon Brabantse mensen nog wel. Wel fijn dat je over en weer ervaringen kunt uit wisselen. Wat een temperatuur verschillen Piet, het is hier snijdend koud. Vorst, sneeuw en harde noord oosten wind. Toch is Marcel zojuist naar het Willem 2 stadion vertrokken om muziek te maken en zal vannacht pas thuis komen. Ik heb hem een overleverings pakketje meegegeven en voldoende kleding, mocht ie onderweg stranden.
    Voor nu een warme groet vanuit een koud Heeswijk-Dinther.
    P.s. Tof Piet, dat je voor groente en/of fruit foto's zorgt.

• 09 Januari 2010 - 19:46

Yvonne En Wim:

Gedag Piet,
    Hier in nederland op het ogenblik maar één zeer belangrijk vraagstuk: Is het mogelijk om op klapschaatsen te klunen?

In shihanoukville guesthouse Orchidee aanbevolen evt. gr. aan Jan de Jong.

• 10 Januari 2010 - 01:35

Sjoerd:

He pap, welkom in cambodja, nu kan ik je ook weer volgen, ben destijds ook in Sihanoukville geweest...

veel plezier en pas op de landpijnen ;)

lfs sjoerd

• 10 Januari 2010 - 09:12

Bram Coen En Angelie:

He Piet,

Ik heb het idee dat jij als een gek aan het racen bent door al die landen. Het gaat zo snel, je hebt nu al twee landen gehad, is toch ongelofelijk. Maar alles blijft zo mooi en boeiend, dus ik kan me helemaal voorstellen dat je je als een prins op je fiets voelt. Maar opa, ja dat komt nu ook dichterbij.
    Wel grappig, volgens mij heb jij in ieder land nog wel een bruiloft mee gemaakt. Grappig lijkt mij om de verschillen te zien.
    Hier is niets veranderd, het blijft echt winter, ik denk wel dat alle vogeltjes het moeilijk hebben, maar we strooien maar zoveel mogelijk brood.

Nou geniet lekker want dan doen wij het ook.

Groet Bram, coen en angelie

• 11 Januari 2010 - 13:56

Hanny:

Wat kan het een verschil zijn als je zomaar een grens oversteekt en dan weer totaal anders.
    Liefs uit een nog steeds koud gennep. Herman en Hanny