Wat een dag....... What a day.... - Reisverslag uit Rạch Giá, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Wat een dag....... What a day.... - Reisverslag uit Rạch Giá, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Wat een dag....... What a day....

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

07 Januari 2010 | Vietnam, Rạch Giá

donderdag, 7 januari 2010

Rach Gia

Beste allemaal, dear everyone,

Almost the end of my trip in Vietnam. Perhaps 1 or 2 days to go. But today I become many goosebumps because I saw 60 km the real Vietnam live. The road was belong a canal. 60 km straight on but the whole 60 km where on the right and left side only little houses. But on the right side they were build 2 meter from the road and than on wooden stakes in the water of the canal. the houses were build with reed, stones and mostly from "iron wave plates" or a combination. They have only about 16 squere meters. And on this place the sleep, and live their live and mostly on the day it is also their workplace or shop.
I saw 60 km the real live. I could have make many photo's but I was to close to their private live. But I take only photo's by people were I was invited in their home.

Many live and enjoy goosebumps from Piet

Beste allemaal,

Wat een prachtige dag om Vietnam bijna achter mij te laten. Vanmorgen om 5 uur opgestaan en gewoon naar buiten gewandeld doo de straatjes van Long Xuyen. Gewoon gekeken naar het dagelijks ritueel dat zich eigenlijk in alle rust afspeelt.
Het is nog pikkedonker maar de deuren, gaan open en dan gaat het gebeuren.
Eerst worden de straatjes schoongeveegd. Het trottoir en het stukje straat voor hun woning. Iedereen heeft vaak maar een kamer en daar gebeurt alles. De scooters en fietsen staan in de woonkamer en moeten dus eerst naar buiten gereden worden, het trottoir op. Daarna zag ik in verschillende woningen dat het matras (matrassen) rechtop tegen de muur gezet werd (en). Dan heeft men weer wat plaats om er een klein plastic tafeltje en wat stoeltjes of krukjes omheen te zetten . Maar meestal zet men die op het trottoir want iedereen heeft wel een of ander handeltje. Dan verschijnen de gaarkeukentjes, vaak verrijdbaar en die worden dan ingericht met broodjes, sausjes, soep, en kruiden en groenten. Ook vele bakjes met houtskooltjes en een rooster erop verschijnen op straat en binnen een kwartier ruik je al die ingredienten door elkaar. Ook de terrasjes van de cafe en eettentjes zijn intussen open en zetten hun krukjes en tafeltjes op straat. Om 6 uur begint het licht te worden en wordt het al aardig druk. Iedereen koopt wat eten, eet het ter plekke op maar vaak wordt het ook meegenomen naar het werk. De eettentjes staan op straat dus men hoeft de scooter niet af en binnen een paar minuten rijden ze weg met in hun hand een plastic zakje met eten. Dat gaat ongelooflijk snel.
Om 7 uur zijn bijna alle stoeltjes en krukjes bezet door mannen die daar samen komen om ijskoffie te drinken.
Wat later verschijnen de moeders die hun kinderen naar school brengen en verschijnt de schoolgaande jeugd op fietsen of gaan te voet naar hun school. Of gewoon in schooltenue vaak blauw met de naam van hun school erop en van de colleges (universiteit?) zijn de meisjes in het wit. een zijden lange broek met daarover een witte lange zijden blouse met een grote split. De jongens hebben vaak een witte blouse met een zwarte broek aan.

Om 7 uur fiets ik door die krioelende massa naar de volgende plaats 75 km verderop. Naar Rach Gia. Een kaars rechte weg van 70 km langs een kanaal. Eerst dacht ik dat dat niet zo'n gezellige weg zou vinden maar het werd een van de mooiste fietsdagen van Vietnam.

Je moet je een weg van zo'n 60 km voorstellen. Rechts het kanaal op 10 meter en dan echt 60 km lang alleen maar rechts huisjes op palen. Huisje aan huisje.
Links hetzelfde maar daar had men meer plaats en had je dus andere bebouwing.
Maar ik heb ook alleen maar rechts gekeken.Soms zag ik een stukje van het kanaal maar verder alleen maar huisjes en bedrijfjes.
60 km lang in huiskamertjes gekeken, in bedrijfjes gekeken, letterlijk in het priveleven gekeken van duizenden gezinnen. Want de huisjes staan 2 meter van de weg af en dan bouwt men het verder oppalen het kanaal op. Soms van riet, vaak van golfplaten, soms van steen en soms is het een combinatie van deze drie materialen.
Je kunt je geen activiteit voorstellen die ik vandaag niet gezien heb.

En ook hier gaan 's avonds de scooters die ene huiskamer in en ook de vechthaan of hanen die overdag op straat onder dat bamboe korfje leven gaan in dat korfje de huiskamer in. Ik zou gemakkelijk duizend foto's hebben kunnen nemen maar wilde dat niet want ik zat te dicht bij hun priveleven.
Want beste mensen hun huisje is niet groter dan een 16 vierkante meter. Men slaapt daar allemaal samen op een matras op de grond, maar na het slapen is het vaak hun winkeltje, hun werkplaats, HUN ALLES.

Dit was 60 km lang het zo intense leven van Vietnam.

Het is mij een paar gelukt om binnen te komen en een paar foto's te maken. Heel vaak werd ik geroepen om iets te komen drinken. Er is wat afgezwaaid en wat hello, hello geroepen vandaag.

Een 60 km die mij nog lang bij zullen blijven.
En beste back Packers wil je Vietnam echt leren kennen huur een fiets en fiets ALLEEN een paar keer deze 60 km. Je krijgt dan echt 60 km lang kippenvel.

Voor mij kon het geen mooiere bijna afsluiting van Vietnam zijn.

Een Goosebumps leef en geniet groet vanuit Rach Gia.

Piet

4499:2 studenten op weg naar hun school
4494: Bij de kapper. Knippen door deen man, scheren maar ook haren wassen en een gezichtmassage door de 2 dames voor 2 euro. Kan ik netjes naar Cambodja.
4448/4495:straatbeeld
4449:inkijkje in woonkamer
4452/4454/4457/4458: voorbeelden van de woningen
4462/4465/4466/4463/4468: Op bezoek bij een familie. Gezamenlijke slaapkamer. 1 kindje van 2 en verder 6 volwassenen. keuken van 2 vierkante meter. Een plekje boven het kanaal van 1 vierkante meter waar de was en de afwas gedaan wordt. Hier zit grootmoeder de groenten schoon te maken. Er is geen toilet. Doet men vanaf deze plaats in het kanaal.
Het winkeltje is in de woon/slaapkamer. Zie ook het kleine altaartje naast de flessen.
4488/4487/4486/4484/4485: Visfabriekje waar vrouwen vis aan het schoonmaken zijn. Het was er spiegelglad. Normaal is de deur dicht maar waaide toevallig open toen ik langs kwam. en dan is het lachen en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt want normaal laten ze geen foto's maken. Het was vooral lachen toen ik bijna 2 keer over de spiegelgladde vloer uitgleed.
4481: kaarsen van visvet? stonden voor het fabriekje buiten de drogen.
4493: deze mevrouw liep met het mandje los op haar hoedje rond om groenten te verkopen.
4472/4476/4477/4479: Op bezoek bij een andere familie met een paar prachtige kinderen.
4470: Een huisje boven het water gebouwd waar een matrasje inligt om te slapen als het echte huis te klein is. Heb het een paar keer gezien.
4480: Werd ik geroepen om te stoppen bij een vijftal vrouwen. Broodje gegeten en ondertussen werd ik gekoppeld aan deze alleenstaande vrouw en die wilde graag met mij op de foto.

• 07 Januari 2010 - 09:14

Tante Ria:

Zijn wij vandaag de eerste?
    Wij genieten heel erg van al je verhalen en de vele mooie foto,s.Alle goeds en veel fiets genot.Groetjes vanuit Geldrop

• 07 Januari 2010 - 10:11

Riek:

Ja Tante Ria, de 1ste. Goed he. Ik heb lekker in de sneeuw 'n paar uur gelopen. Meteen wat boodschappen gedaan en dadelijk beetje poetsen en dan mijn 1000 stukjes puzzel afmaken. Wat is fot 4481??? Die witte dingen die omhoogsteken Piet?
    Houdou

• 07 Januari 2010 - 13:15

Lieske:

Heerlijk weer prachtige fotoos en weer even ver-wegdromen.... Wat is foto 4481 met alle witte kegels? FIETS KIJK PRAAT EN GENIET Groeten vanuit een winters Nl xLieske

• 07 Januari 2010 - 17:06

Jac Peeters:

Machtig Piet, dat je Vietnam met zo'n prachtig gevoel kunt verlaten! Op naar Cambodja! En dan de foto' ... wat zitten er toch weer prachige protretfoto's bij!!!
    Zoals ik al eerder opmerkte: alleen al om daar een selectie van te maken wordt al een hele klus, jongen!
    Hartelijke groeten uit een koud Hilvarenbeek. (het vriest hier nu 6 graden, maar naar het schijnt wordt het nog kouder. Op tal van plaatsen worden ijsbaantjes aangelegd! Op de Wichelroede kunnen ze niet anders, dan de kunstijsbaan openhouden ... opruimen lukt nu niet! Ik ga er één dezer dagen nog eens kjken.)
    Jac en Hanneke

• 07 Januari 2010 - 17:05

Jac Peeters:

Jac en Hanneke

• 07 Januari 2010 - 23:28

Annemarie:

Nou Jac dan heb je pech want de ijsbaan is al keurig opgeruimd!!!
    Weet je wat ik zo frapant vind?? Dat die mensen zo klein en sober leven maar wel een tv hebben met video zoals ik zag!!! Raar he

Succes verder en het word saai om te zeggen maar het blijft prachtig om te volgen!!!!

• 08 Januari 2010 - 15:33

Hanny:

Piet, geweldig om al de bouwseltjes te zien, de een nog kreativer als de ander. Het lijkt of ze met een harde windvlaag omvallen maar daar kun je je nog wel eens in vergissen.
    Herman en Hanny