Pagodes, tempels en tombs, - Reisverslag uit Hué, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Pagodes, tempels en tombs, - Reisverslag uit Hué, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Pagodes, tempels en tombs,

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

15 December 2009 | Vietnam, Hué

dinsdag 15 december 2009

Hue.

Dear everyone,

Today not on the bike but on the boat en in a bus. We saw many tombs, temples en Pagodes. And I learn a lot about the live from the kings and the emperors. And ofcours from the live from the boeddha's.
We where also in a boat villages. A family from 4,5, 6 persons lives their whole live on a small boat. They earned a little money with sandwinning from yhe river. We saw also a village where they made incensesticks and the typical bamboo head-gear.

So it was an instructive day. But tomorrow I am glad I can go biking again. So till tomorrow and for now a lot of loves.

Piet

Beste llemaal,
Vandaag eens een keer niet op de fiets. Maar toch vroeg op want om 8 uur zou de scooter klaarstaan die mij naar de boot zou brengen om alle attracties te bekijken die ik gisteren opgesomd heb.

Met 25 mensen op de boot. Internationaal want het zijn meestal de toeristen die deze excursie maken. 2 nederlanders. Kim en Martijn uit Rotterdam. Natuurlijk kwamen wij al snel tot een gesprek en vanavond gaan wij samen uit eten. een super gezellig en leuk stel dat 3 maanden aan het Back packen is in Azie. En Kim staat voor de klas in het basisonderwijs.

Verder was het een ontspannen dag. een fijne gids die alles heel goed kon uitleggen. En ik weet nu dat de Pagodes voor de Bouddha's zijn, de tempels voor de goden en de tomb voor de keizers en koningen.
Prachtig om dat allemaal van zo dichtbij mee te mogen maken. In het begin nog naar een dorpje op het water geweest. een heel gezin leeft hun leven lang op een bootje en verdienen hun kost met visvangst maar hier ook door metselzand te winnen uit de rivier. heel zwaar werk. Op het eind hebben wij ook nog een dorpje bezocht die de bamboe kegelvormige hoofddeksels maken en die duizenden en duizenden wierookstokjes maken. Natuurlijk is het de bedoeling om daarna wat te kopen maar dat is voor mij altijd moeilijk. Op de fiets kan ik echt niets meenemen al sta ik vaak in de verleiding om zo'n prachtig hoofddeksel te kopen.

Maar meestal wordt het dan wat fruit of water. Maar heel vaak moet je nee verkopen want anders is echt het eind zoek.

Ik denk dat ik het hier voor vandaag bij laat en de foto's de rest laat vertellen.
Morgenvroeg weer op de fiets en daar heb ik weer zin in. Op weg naar Lang Co Beach en dan naar Danang. Voor mij de afsluiting van etappe drie.

Daarna begin ik aan etappe 4 op weg naar Saigon of te wel nu Ho Chi Minh City.

Maar Angelie ik kom ook nog in Hoi An, de historische stad. De museumstad van Vietnam zoals deze plaats ook wel genoemd wordt.

Voor nu een leef en geniet groet vanuit Hue de keizersstad.

Piet

3375: Hoofddeksels maken. Heel bewerkelijk. Maar 2 per dag. Het onderstel van bamboe en de rest van een blad van een boom waar ik de naam nog niet van weet. Alles wordt gestikt met de hand.
3361/3363; Piet maakt wierookstokjes. Zij maken een soort deeg van allerlei kruiden. Onder andere kaneel en draaien daat de gekleurde stokjes doorheen.
3236'3238: De boot waarmee we vanochtend weggeweest zijn.
3239: Zomaar omdat ik dat leuk vond.
3260/3268/3273:Een demonstratie van Kung Fu. waarvan de foto's met de 2 pijlpunten in de keel wel erg spectaculair en heftig was.
3300/3297: Vrouwtje die naar de toerisenboten kwam varen en om geld vroeg.
3313: Onze lunch werd aan boord op de vloer met bijna geen middelen klaargemaakt. En o zo lekker.
3320: een altaartje die je soms wel drie of meer bij huizen op een paal ziet staan. Hier eren ze de overleden familieleden mee. Vandaag was het halverwege de maand en op het eind van de maand worden de doden extra herdacht met wierookstokjes, een bloemetje of andere kleine geschenken
3322: Brieven, soort "geld" wordt verbrand. De reuk zou de overleden voorouders de informatie en hun wensen doorgeven. Dit echtpaar wilde graag kinderen.

• 15 December 2009 - 10:01

Astrid:

Hallo Piet,
    Geweldig die foto's!!! tussende vorst en het winterparadijs door,wil ik ook blijven genieten van al jou avonturen..........zo'n hoofddeksel zou je zeker niet misstaan op de fiets!!
    winterse groet uit Udenhout,
    Ad-Jannick en Astrid

• 15 December 2009 - 11:54

Jeroen & Mariette:

Hoi Piet,

Ons treffen in Vietnam lijkt alweer lang geleden... Nu weer aan de arbeid. Volgen je met grote belangstelling!!

Groeten van Jeroen & Mariette

• 15 December 2009 - 13:24

Riek:

Hoi, war prachtig allemaal weer. Hier echt winter. Vriest snachts 7 graden en overdag zon en heerlijk winterweer. Mag van mij zo een tijdje blijven. Groetjes je zus

• 15 December 2009 - 15:31

Maud:

Hee meneer Lagarde,
    Ik heb u gevonden...
    Wat een mooie foto's! Ik heb ze niet allemaal bekenen (ik moet eigenlijk leren), Maar dat ga ik zeker nog een keertje doen.

• 15 December 2009 - 16:08

Hanny:

Piet, inderdaad wat een prachtige hoofddeksels, met verbazing kijk ik naar die kreativiteit van die mensen.
    herman en Hanny

• 15 December 2009 - 18:10

Yvonne En Wim:

Hoi Piet, Vandaag vormloze hoofdddeksels gepast voor als we gaan schaatsen.
    Gr. Yvonne en wim

• 15 December 2009 - 19:17

Jac Peeters:

Dag Piet,
    Net terug van weer een geweldig gezellige kerstbijeenkomst met Tangent in 't Plein. Vooraf en nadien natuurlijk nog naar 'mijn' ijsbaan op de Wichelroede. Wat een feest!!! Ik heb beloofd er volgende week terug te komen om te assisteren met het prepareren van het ijs, want ook al vriest het er constant, het ijs moet toch op 'klassieke' manier (nevelen!) in goede conditie worden gehouden! Met Wil Broos ook nog even over SSS gesproken. Ja, de voetbalclub mist jouw - misschien onopvallende - nabijheid ook! Van zekere derde klasser nu degradatiekandidaat in de vierde klasse! Dus Piet, als je straks terugkomt ligt er een nieuw opdracht voor je klaar: zorg dat ze toch zeker dit jaar in de vierde klasse blijven spelen!
    Weer hartelijke groeten uit een koud Hilvarenbeek!
    Jac en Hanneke

• 15 December 2009 - 19:17

Jac Peeters:

Dag Piet,
    Weer hartelijke groeten uit een koud Hilvarenbeek!
    Jac en Hanneke

• 15 December 2009 - 20:34

Jan En Pietaz Jooren:

Hallo Piet,

We mailen wel niet veel, maar volgen elke dag je fantastische belevenissen en onwaarschijnlijke prestaties (150 km en dan nog vroeg en fit aankomen) Je wordt onverwoestbaar. Werkt het tellertje op je fiets nog en waar staat het op? Nog ruim 1 week en dan is het al Kerstmis. Benieuwd wat je daarvan meemaakt daar. In ieder geval zovast een paar fijne dagen met leuk gezelschap!

Geniet en leef!!1