Tandenstokers, Toothpick - Reisverslag uit Hương Sơn, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Tandenstokers, Toothpick - Reisverslag uit Hương Sơn, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Tandenstokers, Toothpick

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

05 December 2009 | Vietnam, Hương Sơn

zaterdag, 5 december 2009

Beste allemaal, dear everyone,

After 20 km and 2 hours riding between thousend and thousend scooters I was on the good road to Huong Son. A place with many Pagodes.
I came also through villages where they make toothpicks from bamboo. Very interesting. I saw also two villages where you can buy dog for eating. Also there were a lot of duckfarms.
So a day with many different things and tomorrow I hope I can place the photo's so you can see how they make toothpicks from bamboo.

Many greetings and live and enjoy the day,

Piet

Vanmorgen al vroeg opgestaan om te proberen uit Hanoi te komen.Om 6uur alles klaargemaakt.Om 7 uur ontbijt en daar ontmoette ik een paar mensen uit de Filippijnen. Grace en Cynthia. Zij waren hier voor een congres over aardappelen gesponserd door de Nederlandse regering. Mensen uit India, Cambodja, Vietnam en China deden hier ook aan mee. Ook Nga uit Vietnam heb ik een paar dagen geleden ontmoet. Een hele aardige vrouw en zij was ook al een keer in Wageningen. Zij vroeg waarom ik alleen was en we hadden zo een intens gesprek omdat haar man 6 jaar geleden overleden was. Zij had 2 dochters en ik denk dat we nog weleens mailen. Dat gebeurde allemaal in het hotel.

Maar nu de straat op. 20 km tussen tienduizenden toeterende scooters. Maar dat is nog niet het grrotste probleem. Hanoi uit zien te komen en dan nog de goede weg naar Huong Son zien te vinden. Maar voor 4 euro had ik een oaar dagen geleden al een scooter gehuurd die mij Hanoi uit zou brengen. En jawel hoor hij stond al klaar en daar gingen wij. De scooter voorop en hij hield mij in zijn spiegel in de gaten.
Omdat ik nogal hoog op mijn fiets zit keek ik werkelijk op duizenden gekleurde helmen. Het was net een kleurrijk schilderij. En als er stoplichten kwamen dan schoven al die gekleurde helmen nog verder in elkaar en bij groen, of meestal al eerder begonnen al die gekleurede helmen te bewegen. En daar zat een fietser tussen. Het moet werkelijk een komisch gezicht zijn geweest aan al die verwonderde blikken te zien.

Maar na 15 km had ik met mijn gids de goede weg gevonden en kon ik in mijn eentje verder naar Huong Son, zo'n 60 km verderop. In het begin nog heel druk maar dat werd na 30 km aanzienlijk minder.
Het was een gewone weg met ondertussen een aantal dorpjes, maar op de fiets valt er altijd wat te genieten. Een paar dorpjes gepasseerd waar men honden verkoopt voor consumptie. Deze zitten aan de straat in grote kooien.
Dan zie ik langs de weg allerlei rare stokjes staan. Zou ik zo een wedstrijd van kunnen maken.
Ik wist niet hoe ze die maakten en waarvor ze gebruikt werden. Maar verderop zag ik een vrouw langs de weg zitten die met een mes stukken van een bamboe aan het schillen was. Gestopt en een foto gemaakt. Weer een paar km verderop zag ik een meisje bij een fruitkraampje zitten en die was met en mes bamboe stukken aan het jkieven en op het eind in de mond steken en daar zag je tientallen kleine stokjes verschijnen. Echt heel handig en snel deed zij dat. Zij kon een beetje Engels en ik mocht foto's maken. Dus hier werden tandenstokers van gemaakt en die bossen met houtjes stonden te drogen.
Zo dat weten jullie en ik ook weer en als de foto's komen snap je het vast helemaal.
Verder fietsend kwam ik langs veel houtzagerijen en timmerfabrieken en ook langs veel eendenkwekerijen met duizenden eenden voor consumptie.

Om half 2 was ik al in Huong Son en had ik een goed guesthouse gevonden. Maar er stond ook al iemand klaar die mij naar de beroemde Perfume Pagoda wilde brengen. Een uur met een bootje en ook weer een uur terug. Maar voordat je in de verschillende Pagodes de Boeddha's geweest bent ben je wel een paar uur aan het klimmen. Ik was helemaal niet moe en dus heb ik dat vanmiddag ook nog gedaan. Het werd een bijzondere middag. 2 meisjes wilden graag mee om mij van alles uit te leggen en hoe ik offers moest brengen aan de verschillende boeddha's. Ik kom daar vast nog op terug omdat ik nog vaak tempels ga bezoeken.

Om 6 uur was ik terug en heb ik heerlijk gegeten in het guesthouse. De oudste dochter studeert in Hanoi en die wil heel graag Engels spreken en dus zit ik hier al een paar uur met haar over van alles en nog wat te preten. Zij heeft ook gezorgd dat ik bij de overburen kan internetten maar of ik foto's kan plaatsen ,is teveel gevraagd dus dat zal morgen wel moeten gebeuren.
Ben al blij dat ik al die onverwachte wonderlijke ontmoetingen over kan brengen want ik had op een gewone rustige dag gerelend, maar door het op de fiets zitten en zo bovenop allerlei gebeurtenissn zit gebeuren er altijd wel onverwachte dingen.

Voor nu een lieve leef en geniet vanuit dit bedevaartsoort Huong Son. In de maanden januari, februari, maart moet het hier net als in Lourdes zijn.

Piet

• 05 December 2009 - 15:12

Yvonne En Wim.:

Hallo, Piet. Handig geregeld dat brommertje. Wij zijn toentertijd op eigen houtje gegaan. Von voorop. Op een bepaald moment kwam ik in de stroom van rechtsaf slaande brommertjes terwijl Von rechtdoor stoomde. Stoom uit m'n oren maar je weet het al we zijn weer bij elkaar.
    Eten vanavond boerenkool met???? Nee geen worst maar vork en mes.
    Groetjes Yvonne en Wim.

• 05 December 2009 - 18:24

André:

Piet, ik heb contact met een duivenliefhebber uit Caïro, die duiven bij ons gehaald heeft. Hij is daar groot-importeur van scooters en motorfietsen. Als er in Egypte net zo veel scootertjes rondrijden als daar bij jou, dan snap ik nu waarom hij zo'n "wealthy man"is, hihi!

• 06 December 2009 - 09:30

Riek:

Prachtig verhaal over de tandenstokers hoor.

• 07 December 2009 - 10:22

Hanny: