Een bekentenis. A confession. - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een bekentenis. A confession. - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een bekentenis. A confession.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

06 December 2009 | Vietnam, Ninh Bình

zondag 6 december 2009

Ninh Binh

Dear everyone,
Today almost 70 kilometer through a beautiful landscape.25 degrees and sometimes many dust because their was no road, only dust. Sometimes I am like a black Piet.
I saw also 20 kilometer left and right from the street maniokcarrot. People get these from the mountains and cut them in little pieces and than they dry all these pieces on de street.
Now I sit in a nice hotel In Ninh Binh. I stay here two days because I want visit some caves.

A nice day with may live ande nejoy moments

Piet

Beste allemaal,

Om half 8 weer opgestaan en na twee broodjes met gebakken eieren afscheid genomen van de familie. Het werd een prachtige tocht door een geweldig mooi karstlandschap. Het wegdak was over het algemeen redelijk maar er waren ook kilometers waar geen weg was en waar je door het stof moest of over kiezels moest rijden. Maar ik ben in China en noord Vietnam het nodige gewend dus schrik je niet zo gauw meer.
Soms een paar heuvels maar verder is het over het algemeen vlak met een temperatuur van zo'n 25 graden.
Voor de google eart mensen hier een paar plaatsen waar ik doorgekomen ben.Co Nghia, Chi Ne,Gia Vien, Can Giau, Hoa Lu en tenslotte in Ninh Binh.
Hier zit ik om half twee al in een mooi guesthouse bij een heel vriendelijke mister Son, de gastheer die goed Engels spreekt. Ik denk dat ik hier 2 nachten blijf omdat je hier schitterende grotten kunt bezoeken.
In het restaurant ook 2 Duitse Back packers waarmee ik meteen (door het zien van mijn fietskleren)in gesprek kwam en die vroegen of ik met hen wilde dineren vanavond. Zo zie je
dat mijn Koga heel gemakkelijk contacten maak.

In de omgeving van Chi Ne heb ik werkelijk 20 km lang links en rechts van de weg kortgesneden Maniokwortels zien liggen. Deze worden uit de bergen gehaald en in korte reepjes gesneden en daarna op het asfalt uitgestrooid om te drogen. De auto's rijden er bijna nooit overheen, dat gebeurt soms als ze moeten uitwijken. Het is wel zondag maar werken doen ze hier bijna altijd.
Ik hoop dat de foto's dit ook weer kunnen verduidelijken.

En nu de bekentenis. Wim en Yvonne zijn de "schuldigen" dat ik aan het bier zit. (Sorry Wim) Nog nooit een druppel gedonken en nu in China en Vietnam regelmatig een fles bier bij het eten. Niet te geloven he!!! Maar ik moet zeggen dat na een hele dag liters water gedronken te hebben, bier soms een welkome afwisseling is.
Ook cola heb ik in geen twintig jaar gedronken maar drink ik hier sinds de buikloop in China altijd 2 blikjes op een dag. Maar dit doe ik meer op advies van Sjoerd en ondertussen ook van meer Back Packers. Goed voor de maag en darmen.
Maar het zal wel net zo gaan als met het wijndrinken in Nieuw zeeland. Bij thuiskomst zal deze gewoonte weer snel over zijn.

Beste "volgers" van mijn weblog, ik wens jullie allemaal een heel mooie Sinterklaasdag en avond.

Geniet er maar met volle teugen van.

Leef en geniet.

Piet

De foto's:
2924: Een vrouw met een grote zeef waarmee zij de hele dag hele kleine waterdiertjes vangt voor consumptie. Soort garnaaltjes.
2845: Honden in een kooi langs de weg wachtend op ?
2848 t/m 2849 Tandenstokers aan het drogen langs de weg.
2854: het schillen van eve n grote stukken bamboe daarna worden deze met een mes steeds verder vekleind tot het stuk bamboe in tientallen kleine ronde stokjes uiteenvalt.
Zie ook de foto 2856 t/m 2859 van het 20 jarig meisje die bij haar fruitkraampje ondertussen duizenden stokjes fabriceert.
2864: Vissen met een accu die de vissen verdooft of doodt.
2866: een eendenfarm.
2871 t/m 2905 bezoek aan de Parfumpagode in Huong Son.
2910-2912 Eten op een kleedje op de grond in het hotel en de grootmoeder in het hotel.
2913 en 2914: Een slaap/woonplaats gevonden langs de weg!!!!!
2913 t/m 2921:Versnijden en drogen van Maniokwortels zo'n 20 kilometrs links en rechts van de weg op het asfalt.


  • 06 December 2009 - 08:22

    Geoff:

    You used to think 70kms was a big day on a sealed road, now on a dusty road it is easy!!
    It is time you found another nice dutch person there to spend xmas with and give you GOOSEbumps! A good try last week when you found some NZers.Happy travelling cynthia an geoff

  • 06 December 2009 - 09:41

    Riek:

    Wat werken die mensen daar hard, misschien niet erg hard, maar wel lang he. 7 dagen in de week zo te lezen. We hebben een hele fijne Sint gehad, gezellig, lekker gegourmet met ons viertjes. Jordi en Thierry zijn nu naar nieuwe huis Tante Ria kijken en Tonnie zit op de crosstrainer. Was zo'n slecht weer om de bossen in te gaan. Vanavond gaan de boys weer naar Parijs.
    Groetjes en dikke kus van mij.

  • 06 December 2009 - 10:06

    Willemien:

    Wij genieten volop mee van al die nieuwe indrukken die je opdoet. Geoff suggereert het al in zijn reactie: het fietsen is niet meer de hoofdzaak van dit avontuur, maar de boeiende dingen waar je volop van geniet, dat is duidelijk. Wij kijken met je mee!
    André en Willemien

  • 06 December 2009 - 10:19

    Hera:

    Ha Piet,

    zo, nu zit jij op de route waar ik een dikke maand geleden begon. Leuk! Ik lees flarden van je verslagen, en het klinkt allemaal net zo super als dat ik het beleef! Geweldig. Wat zijn je plannen in vietnam en Laos??? Ben benieuwd..

    Groetjes, Hera

  • 06 December 2009 - 12:12

    Lolo And Christoph:

    Hi Piet,

    do you remember? The hotel in Son La where we shared dinner?
    We are back in Frankfurt. Had nice and sunny days in the northern hills und enjoyd the boat trip in Halong Bay. The accomodation at Cat Ong near Cat Ba Island was not as good as expected, so we spent more time in Hanoi.
    We wish you endurance and fun.
    All the best from Lolo and Christoph

  • 06 December 2009 - 12:50

    Ad:

    Piet, ik sta iedere dag versteld van je belevenissen. Geweldig. Wat een goede manier om een land en zijn bewoners met al hun gebruiken te leren kennen
    Zeker als je zoals jij zoveel kontakt hebt en aan hun leven deelneemt.
    Ik geniet elke dag opnieuw en leeft met je mee.
    Ad

  • 06 December 2009 - 15:51

    Yvonne En Wim.:

    Iedere verslaafde heeft z'n smoes om toch te gebruiken!
    Piet we proosten nu in gedachten met jou want bij ons is het tapas uurtje aangebroken.
    Groetjes Yvonne en Wim.

  • 06 December 2009 - 15:59

    Roel En Anouk:

    benieuwd welke drank jij op je volgende reis gaat drinken, whisky?

  • 06 December 2009 - 19:24

    Bauke:

    Bier??????????????????Dat is wel het allerlaatste wat ik verwacht had. Wij zijn terug van een echt super weekendje! Kus

  • 07 December 2009 - 05:12

    Thuy, Snail:

    Hello Piet,
    Do u remember me? I worried about you coudn't find the way go to the Ninh Binh. And now you're in Ninh Binh. I'm so happy. Gud luck to you. I always follow and search for your journey!

  • 07 December 2009 - 10:27

    Hanny:

    Water is ook maar water Piet, laat het je smaken.
    Herman en Hanny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

piet

Beste allemaal, Na 8000 prachtige kilometers door Nieuw Zeeland in 2008/2009 en 6000 facinerende en indrukwekkende kilometers door China, Vietnam, Cambodja en Laos in 2009/2010 begint in november mijn derde fietsavontuur. Deze keer zullen de vele (?) fietskilometers mij leiden door Birma (Myanmar), Thailand, Laos en Nepal. Ik hoop jullie weer regelmatig verslag te doen van al mijn avonturen. Voor nu een lieve leef en geniet groet. Piet

Actief sinds 16 Juli 2008
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 1989902

Voorgaande reizen:

10 Juli 2023 - 15 September 2023

Een echt avontuur.

06 Juni 2022 - 10 Augustus 2022

Op een andere manier.

24 September 2018 - 06 September 2019

Voor de tweede keer.

22 November 2017 - 06 Maart 2018

Acht in een?

05 Oktober 2016 - 16 Januari 2017

Naar de andere kant .....

11 September 2015 - 18 December 2015

Rondtrekken door midden Europa met de tent.

16 September 2014 - 17 December 2014

Op weg naar Afrika.

20 Mei 2012 - 24 Januari 2013

"Een lach kent alle talen"

27 September 2011 - 20 Januari 2012

Totaal anders maar .......

27 November 2010 - 27 Maart 2011

Het Vervolg

14 Oktober 2009 - 28 Maart 2010

Een nieuw avontuur

26 September 2008 - 13 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: