Alweer, Again, - Reisverslag uit Mộc Châu, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Alweer, Again, - Reisverslag uit Mộc Châu, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Alweer, Again,

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

26 November 2009 | Vietnam, Mộc Châu

donderdag 26 november 2009

Moc Chau

Beste allemaal, dear everyone,

Today again a wonderful day. Good weather, good roads, beautiful roads, friendly people. So what do you want more. Yes Cisca I hope we can eat Chinees food one day. And that was great from Miko. Congratulations for him.
And Geoff I hope the weather is good for the Taupo Tour and I hope they do it well your friends.

And Brian do you the Taupo tour also. With the electric bike?????????

For you all a big hug and lots of love from a warm Moc Chau.

Piet

Alweer zo'n mooie dag. Mooi weer, zo'n 25 graden en een licht briesje met over het algemeen goed geasfalteerde wegen.Wat wil je meer. En dan de uitzichten, prachtige valleien, mooie dorpjes en nog steeds zwaaiende en roepende mensen langs de weg.

Vanmorgen weer vroeg opgestaan en ik zat alweer kwart over 7 op de fiets.
Zo vroeg, zullen jullie denken. Ten eerste ben ik altijd al vroeg wakker maar hier is het om 6 uur pikkedonker op straat. Meestal ga ik niet ver meer van mijn slaapplaats. Dus na het eten om een uur of zeven ga ik meestal naar mijn kamer. De route voor de volgende dag voorbereiden en dan slaap ik om een uur of negen al.

Trouwens hier in Vietnam slaap je nooit lang uit want om half 6, 6 uur begint er door grote luidsprekers muziek te klinken en worden er allerlei teksten voorgelezen. Hier kun je dus merken dat de partij nog grote invloed heeft en dat zo elke dag ook wil laten horen. Helaas kan ik het niet verstaan maar probeer er nog wel achter te komen wat zij de mensen te vertellen hebben.

In dit hotel was er geen ontbijt en dan ga ik meestal naar een kraampje of stalletje en koop enkel broodjes en wat bananen en minstens 2 blikjes cola en na een half uurtje fietsen
stop ik en verorber mijn eerste broodje met een paar bananen en drink daar een blikje cola bij.
Op aanraden van Sjoerd maar ondertussen ook van meer backpackers gehoord. Zo af en toe cola en je maag en darmen blijven (gemakkelijker) op orde.
Na 40 km begon er vandaag ook nog een mooie klim naar een pas. Het uitzicht was weer indrukwekkend mooi.

Om 12 uur reed ik Moc Chau al binnen. Moc Chau ligt temidden van de theeplantages. Een rustig stadje met ook weer veel bedrijvigheid langs de weg.

Nu even antwoorden op enkele vragen:
Ja Ine die grote koeien/ossen zijn in de rijstvelden aan het werk. Maar je ziet ze hier ook gewoon op de weg een kar voorttrekken.
En die grote "waterwielen" van bamboe die je in de rivier ziet zijn vernuftige instrumenten om water naar de dorpjes te vervoeren. Als je die ene foto met een "waterrad" van dichtbij dan zie je een goorje van halve bamboestokken. Dit gootje gaat wel 100 meter of verder naar een huis en zo hoeven ze niet met emmertjes water te halen bij de rivier, Knap he!!!
Ik heb daar een tijdje staan te kijken hoe ze dat met bijna niets gemaakt hebben. Ook proberen ze de stroom wat minder sterk te maken door er schuine dammetjes in te leggen.

Beste allemaal morgen weer een stukje dichter bij Hanoi. En iedereen waarschuwt mij voor de anderhalf miljoen scooters en brommers die daar rond schijnen te scheuren. Moet onvoorstelbaar zijn. Ben benieuwd of ze voor mijn Koga opzij gaan. Ik denk het niet maar dat horen jullie over een paar dagen wel.

Eerst morgen maar eens in Mai Chau zien te komen. Dat is een dorpje hier 64 km vandaan. Ik ga daar
proberen te overnachten bij een dorpsbewoner Mr. Binh.Dus morgen geen internet en dus geen verslag. Maar dat haal ik later wel weer in.

Ik ga proberen dadelijk foto's te plaatsen maar gisteren lukte dat ook niet. Ze hebben de computers zo afgesteld dat ze geen foto's binnen kunnen halen. Je ziet dus straks wel of het gelukt is.

Een lieve groet vanuit een warm Moc Chau en leef en geniet,

Piet





  • 26 November 2009 - 08:10

    Lieske:

    Wat ben je toch een heerlijk mensenmens ! Ik zie het terug in je práchtige fotoos. ALLE GOEDS XLieske

  • 26 November 2009 - 09:14

    André:

    Het idee om na je reis een portrettenboek te gaan samensteller wordt gegarandeerd een bestseller. Tjonge, wat een prachtige, karakteristieke foto's!!!

    "Mister Far East" het ga je goed!

  • 26 November 2009 - 09:39

    Hans:

    Hoi Piet,

    Niet op de elektrische fiets, maar slechts de halve afstand 80 km. voor zover ik van Brian weet. Das niks vergeleken bij jouw prestaties:-) Doe voorzichtig in Hanoi!!

  • 26 November 2009 - 10:49

    Riek:

    Ik moet het elke keer even zeggen, wat een prachtige foto's. Die gekleurde huizen zijn ook erg mooi. Wat een groot verschil he. In die gekleurde huisjes zit misschien wel een douche?????. Ben je daar al binnen geweest. Zou dit mogen?
    Een dikke knuffel van je zus en groetjes van je zwager.

  • 26 November 2009 - 11:46

    Carmen:

    Wij zij ook zeer benieuwd nar de tekst waarop je in de ochtend wordt wakker gemaakt. (ben dan toch blij dat wij dat hier niet hebben, haha) Maar voor de rest willen we wel ruilen. Hier alleen regen, regen en.....regen! Have fun!

    Dion en Carmen

  • 26 November 2009 - 13:51

    AD:

    Piet, wat heb je toch een prachtige foto's van het land, en vooral het volk. Allemaal heel innemende vriendelijke mensen, veelal getekend door de zware arbeid. En dan die mooie kinderen. Piet, ga door, geniet maar let goed op jezelf en op het drukke verkeer.
    Ad

  • 26 November 2009 - 15:07

    Ine Seegers:

    Piet bedankt voor het snelle antwoord op mijn vragen. Ondanks de verrimpelde gezichtjes zijn het toch allemaal mooie mensen die jij daar vast weet te leggen. Ik zie wel dat het ook daar de vrouwen zijn die het meeste werk verrichten. Ook al die hoofddeksels vind ik zo bijzonder. Wat een belevenis moet dit toch voor jou zijn Piet, oog in oog staan met al dit moois. Jammer dat we morgen niks van jou horen. Heeft Mr. Binh geen computer? Lieve groet en fijn weekend.
    Marcel en Ine

  • 26 November 2009 - 15:35

    Herman & Petra:

    Beste Piet, you crazy one !!!
    Ik dacht dat wij een beetje hadden doorgefietst (vanmiddag in Hanoi aangekomen) maar jij bent compleet loco. Ik (Petra) ga met jou nooit op pad want daar is geen bijhouden aan man !!!!!
    Wat hebben wij gedaan: vrijdag gedaald naar Lao Cai, zaterdag naar Bac Ha, zondag daar op de markt en maandag tot en met donderdag afgezakt naar Hanoi (gemiddeld 80 kilometer per dag). Wij merken dat wij wat minder getraind zijn want de billen, rug en nek spelen aardig op. De loup die jij hebt gedaan was denk ik voor ons (mij althans)een beetje TE geweest deze keer. Wij gaan morgen proberen een tour te boeken naar Halong. Waarschijnlijk zijn wij pas terug als jij in Hanoi aankomt en lukt het niet meer op tijd om jou info te geven over geschikte tours. Maar wie weet, misschien zien wij je nog hier. Als je vrijdag Mai Chau doet en zaterdag Hoa Binh dan ben je zondag in Hanoi. Mocht dat zo zijn en wij zijn nog niet op tour kun je ons bereiken in het Army Hotel (telefoonnummer weet ik zo even niet maar staat in het AWOL boekje). We zitten onder de naam Bosch op kamernummer 218. Maar nogmaals: wij gaan hoogst waarschijnlijk zaterdag of zondag op tour (3 dagen). Wij vertrekken vrijdag 4 december naar Nederland (vlucht 13.30 ur) maar misschien kunnen we elkaar ergens in Hanoi nog op de valreep ontmoeten. Bel ons of anders kijken wij nog een keer op jouw site. Veilige reis toegewenst, pas goed op jezelf. En of het nu in Vietnam of in Nederland wordt: tot ziens !!!!
    Lieve groet van Herman & Petra

  • 26 November 2009 - 15:48

    Hanny:

    Piet wat een fantastische hoofddeksels hebben al die mensen op, echt indrukwekkend. En je maakt geweldige foto's,een boek schrijven met deze foto's lijkt me niet zo'n gek idee.
    Daaaag Herman en Hanny

  • 27 November 2009 - 11:30

    Annemarie:

    Die foto's laten zien dat jij daar bent maar toch is het zo onwerkelijk dat je in een andere wereld leeft daar! Zo prachtig mooie huizen en dan armoede maar wel een tv!! Wat dubbel allemaal!!
    Succes verder!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

piet

Beste allemaal, Na 8000 prachtige kilometers door Nieuw Zeeland in 2008/2009 en 6000 facinerende en indrukwekkende kilometers door China, Vietnam, Cambodja en Laos in 2009/2010 begint in november mijn derde fietsavontuur. Deze keer zullen de vele (?) fietskilometers mij leiden door Birma (Myanmar), Thailand, Laos en Nepal. Ik hoop jullie weer regelmatig verslag te doen van al mijn avonturen. Voor nu een lieve leef en geniet groet. Piet

Actief sinds 16 Juli 2008
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 1988170

Voorgaande reizen:

10 Juli 2023 - 15 September 2023

Een echt avontuur.

06 Juni 2022 - 10 Augustus 2022

Op een andere manier.

24 September 2018 - 06 September 2019

Voor de tweede keer.

22 November 2017 - 06 Maart 2018

Acht in een?

05 Oktober 2016 - 16 Januari 2017

Naar de andere kant .....

11 September 2015 - 18 December 2015

Rondtrekken door midden Europa met de tent.

16 September 2014 - 17 December 2014

Op weg naar Afrika.

20 Mei 2012 - 24 Januari 2013

"Een lach kent alle talen"

27 September 2011 - 20 Januari 2012

Totaal anders maar .......

27 November 2010 - 27 Maart 2011

Het Vervolg

14 Oktober 2009 - 28 Maart 2010

Een nieuw avontuur

26 September 2008 - 13 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: