Anders kijken.. Look different.... - Reisverslag uit Mai Chầu, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Anders kijken.. Look different.... - Reisverslag uit Mai Chầu, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Anders kijken.. Look different....

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

27 November 2009 | Vietnam, Mai Chầu

vrijdag, 27 november 2009

Mai Chau

Beste allemaal, dear everyone,

Dear everyone,

I am now in Mai Chau. A lovely village between the mountains. I try to sleep by the authentic people from the mountains. The trip today was almost 65 km. Till 30 km it was very hilly but than down hill more than 20 km. Iam now 125 km from Hanoi and I hope that they have ther a good bikeshop to look after my bike because I heard something strange when I am biking. I cannot find what it is so I hope it is nothing serious. Wshall see.

Till now lot of hugs and Geoff and Brian I hope you have good weather with the Taupo Tour. A nice day.

Piet

Eerst alvast een dikke knuffel voor Bauke die zondag 30 wordt.Een fijne dag Bauke en Wouter en Schoppie. Wat is november toch een intense maand.

En een berichtje voor Herman en Petra die ik nog in Hanoi probeer te ontmoeten. Heb hen ontmoet in Sapa en hebben een paar fijne gesprekken gehad.Ik zal hoogstwaarschijnlijk ook in het Army hotel verblijven en misschien zien we elkaar daar en anders zeker nog een s in Nederland.

Ja Ine toch maar gestopt toen ik een paar kilometer voor mister Binh een internetcafe zag. dus je hoeft mij vandaag niet te missen. Maar foto's weet ik niet of ze dat hier toelaten. Je ziet het wel.

Vanmorgen weer gewekt door muziek en de toeterende bussen en vrachtwagens. Ze houden dat toeteren vol tot z ehet hele dorpje doorzijn. Op zich veilg want iedereen weet dat hij/zij echt aan de kant moet blijven.

Na een ontbijt met 2 broodjes en 2 eieren en groene thee zit ik uitgezwaaid door het personeel om kwart voor 8 weer op de fiets. Op weg naar Mai Chau.
Mai Chau ligt op 300 meter hoogte. Het is echt prachtig gelegen in een dal, tussen de hoge bergen. Ik probeer dadelijk te overnachten in een huis van een bergbewoner. Volgens AWOl waar ik de reis geboekt heb moet overnachten bij mister Binh een feest zijn. En zijn dochter moet heerlijk kunnen koken. Ik ben benieuwd.

de weg hier naar toe was weer prachtig. Welk bewolkt maar het was perfect fiets weer. Tot km 29 was het behoorlijk wat klimmen maar daarna volgde een geweldige afdaling. Goed uitkijken en niet overmoedig worden blijft het devies.

Onderweg zo af en toe wat sinaasappels eten en wat drinken en om 12 uur zit ik hier te computeren.

Het is een stuk warmer hier in het dal maar ik kom dan ook van 1200 meter hoogte.

Wat me bij mijzelf opvalt dat je anders naar dingen gaat kijken of beter gezegd dat je meer dingen ziet. In het begin ben je overdonderd door al het nieuwe , de natuur maar vooral de mensen. Als je wat langer rondfiets gaan er andere dingen opvallen en daar probeer ik de komende tijd ook foto's van proberen te maken.

Zo heeft iedereen dezelfde houding bij het vegen. En ze vegen hier wat af. Een kleine veger aan een korte steel. rechts vegen enb de linker hand ligt met de hand van de rug achter op hun rug. Zo kunnen ze dat blijkbaar het langste volhouden.

Verder hebben ze hier ook drempels. Niet zo'n hoge als bij ons maar meer ribbels en dan 2 stroken van een stuk of 10 ribbels en dat voelt niet prettig op de fiets. Meestal liggen ze in de buurt van dorpjes en scholen. Voor auto's maakt het geen verschil wat snelheid betreft maar het geeft in ieder geval aan dat er meer mensen en kinderen op straat kunnen zijn.

Nog iets wat mij de laatste dagen opvalt is dat men op vele plaatsen een zangvogel in een kooitje houdt. Ik hoor ze vaak al ver van te voren en ze kunnen werkelijk prachtig zingen. Ik heb geprobeerd er enkele op de foto te krijgen. Het zijn vaak een soort Beo\s.

Waar ik niet zo blij mee ben is een bepaald gekraak ergens aan mijn fiets. Waar het precies vandaan komt kan ik nog niet thuis brengen maar ik denk dat mijn Koga in Hanoi eens goed nagekeken moet worden. Ik hoop dat daar een goede fietsenmaker te vinden is. Want hier in de dorpjes zijn ze zo'n fietsen echt niet gewend en je komt er maar sporadisch een fietsenmaker tegen.
Ik hoop dat het niets ernstigs is en dat het terepareren zal zijn.

Maar goed eerst nog maar eens in Hanoi zien te komen en dan zien we wel verder.

Voor nu een lieve groet en leef en geniet van de komende decembermaand.

Piet

• 27 November 2009 - 07:16

Bauke, Wouter En...:

Klinkt super! Behalve dan van dat gekraak... Kinderkamer is inmiddels gestuucd en voorzien van meubels. Rinus komt vlak voor kerst en dan is de kamer klaar! Het wordt steeds leuker!!!! Kus

• 27 November 2009 - 07:29

Lamberts:

Ha die Piet, dat is weer even geleden, sorry het was allemaal heel druk. Voel je je weer helemaal beter, was schrikken zeg. Anouk houdt ons natuurlijk op de hoogte. Wat een ontzettende mooie foto's, de reis zal wel enorm indrukwekkend zijn.

Lieve Piet, geniet, jou kennende elke seconde.

Groetjes Freek en Marieke

• 27 November 2009 - 10:20

Riek:

Ha Piet, enorm wat een foto's. Wat zijn dat voor vruchten, beige met een klein staartje. Ze liggen in de verkoop langs de kant van de weg, fotonr 1880. Kun jij dat terugzien? Ik hoor het wel. Verder hier alles oke. Groetjes van ons uit Heesch

• 27 November 2009 - 13:42

Carla:

Dag Piet, wat zie jij toch mooie kleurrijke mensen op je weg. En wat weet je ze mooi op de gevoelige plaat te zetten. Ook prachtig om te zien wat ze allemaal vervoeren op hun rug, fiets of brommer. Dank voor het delen en fijne avond bij Mister Binh en zijn dochter. Geniet en blijf je verwonderen Piet! Warme groet, Carla

• 27 November 2009 - 14:45

Herman & Petra:

Ha die Piet !
    Nog even gekeken of je nog kon internetten vanuit Mai Chau en ja hoor ! Ter info: wij gaan zondag op tour tot en met dinsdag. Zijn woensdag en donderdag dus nog in Hanoi (Army Hotel). Wij hebben aardig wat zitten surfen op internet v.w.b. Halong Bay Tours. We hebben hele goedkope gezien en ook hele dure. Lonely Planet geeft aan dat de goedkope slechte service bieden, dat je krijgt voor wat je betaalt, dus slecht eten + diverse "huis"dieren. Wij zijn uitgekomen bij Tropical Sails. Wij hebben geboekt op een boot waar maximaal 8 personen op gaan (4 cabins) en die een wat noordelijker deel van de baai in gaat (volgens Lonely Planet rustiger). Tropical Sails kun je vinden op 25 Ta Hien in Hanoi. Dit is een straat die iets ten noorden ligt van het Hoan Kiem meertje (in het centrum waar alle toeristen komen). Ongeveer 4 straten boven het meer ligt de Hang Bac en de Ta Hien omt daar verticaal op uit. Eventueel telefoonnummer 04-39232559. Is niet goedkoop, 3 dagen en 2 nachten USD 255,- per persoon (volgens ons voor 1 persoon USD 385 omdat je dan een dubbele cabin krijgt). Wij zijn ook bij Explorer Tours geweest, 85 Hang Bo Street, telefoon 04-39231430 (niet zo ver bij de andere vandaan) maar daar werd meer een standaard verhaal afgedraaid, de boten waren voor grotere groepen, ze kon ons niets vertellen over de vaarroute en was ook USD 210,-. Volgens ons staat er in het AWOL boekje nog iets over een goede fietsenmaker in Hanoi en anders kan Herman misschien ook voor je naar de fiets kijken (wij hebben nog wat reservedelen, je weet maar nooit .....). Nogmaals, een goede reis en doe voorzichtig aan op de fiets hier in Hanoi; wij zijn hier nu 2x binnengereden en ze zijn completemente loco hier. Rustig aan, rechte lijn volgen en pas op voor bussen !! Voor nu: tot horens of ziens.
    Liefs, Herman & Petra

• 27 November 2009 - 15:37

Ine Seegers:

Piet, de volgende keer waarschuwen voor schokkende beelden (karkas). De rest van de foto's zijn super mooi, wat een prachtige hoofdtooien allemaal. Voor Bauke een felicitatie bij deze en een fijne dag zondag. Hopelijk gaat alles goed met het aanstaande moedertje.
    Ja en dan die Koga van jouw Piet, hij moet het nu toch niet af laten weten. Ik hoop echt voor jou dat er een betrouwbare fiets specialist in Hanoi zit.
    Succes en sterkte hiermee.
    Lieve groet vanuit Heeswijk-Dinther.

• 27 November 2009 - 16:34

Bram Coen En Angelie:

He Piet,

IK ben toch erg benieuwd naar jouw fotoboeken straks, want dit wordt een boek van een miljoen foto's je kunt hier nooit een keus uit maken, zo mooi zijn ze. Het klinkt allemaal een stuk relaxter dan een tijdje geleden. Super hoor. Piere en Marianne zijn ook weer terug van weggeweest en Bram is daar alweer een week geweest. DAt was natuurlijk dolle pret. Piere is morgen sinterklaas, dus eens kijken hoe bram daar op reageert.

Nou een hele fijne overnachting en goede fietsdagen.

GRoet Angelie, bram en coen

• 28 November 2009 - 16:32

Guus Moolhuijsen:

Ha die Piet,

Wederom zeer indrukwekkend wat jij allemaal weer meemaakt.
    Ik ben er jaloers op ik zou het ook graag kunnen, willen en durven.
    Ondanks al jouw afzien op de fiets maak jij weer vanalles mee. Ik begrijp dat het met jouw gezondheid weer goed gaat, prima!
    Wij zijn met de hele club weer op studietweedaagse geweest Guldenberg Ja je ziet het ik zie ook veel van de wereld.
    Piet het ga je goed en geniet van jouw avontuur.
    Guus
    P.s denk aan de opdracht Tangent op de kaart zetten in Azie.

• 28 November 2009 - 17:40

André:

Wel op tijd je schoenen poetsen, maat!!

• 29 November 2009 - 10:20

Hanny:

Op de eerste plaats alvast gefeliciteerd met Bauke, inderdaad een heftige maand november.
    Piet volgens mij hebben die vrouwen geen instructie nodig om te kunnen borduren, en dan in die rotzooi, ongelooflijk.
    Prachtige gfoto's weer. Herman en Hanny