Wat zijn ze sterk... What are they strong... - Reisverslag uit Tuần Giáo, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Wat zijn ze sterk... What are they strong... - Reisverslag uit Tuần Giáo, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Wat zijn ze sterk... What are they strong...

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

23 November 2009 | Vietnam, Tuần Giáo

Maandag 23 november 2009

Tuan Giao

Beste allemal, dear everyone,

Today a very nice day with beautiful valleys, beautiful villages en een very good road. So I did the 79 km in 7 hours. With a lot of climbing. But I admire also the Chinese and Vietnamese woman. They can work very, very hard and they do everything. They are very strong and are always busy. They do a lot more than the man. Sorry man but that is what I see.

So the flag goes out for all Chinese and Vietnamese woman.

A lot of loves from a warm Tuan Giao.

Piet

Eerst nog wat uitleggen, voordat ik het vergeet. Een week geleden heb ik foto's uit China geplaatst.Daar zat een foto bij met van die grote witte pluimen. Sommige mensen vroegen wat dat waren. Het zijn staarten van de Yaks. Een Tibetaanse koe. Deze worden verkocht als plumeau. Het is maar een weet.

Vanmorgen zat ik na een goed ontbijt al om half 8 op de fiets. Eerst wilde ik mijn achterwerk wat rust geven maar de fietskriebels waren toch groter. Het was nog koud en mistig maar met klimmen krijg je het al gauw warm. En het zou weer een fantastische dag worden. De eerste 4 km behoorlijk wat wegwerkzaamheden maar daarna een prachtige asfalt weg. Klimmen en dalen door dorpjes, valleien, rijstvelden, kalksteenrotsen en een slingerende rivier naast mij en overal roepende en naar de weg rennende kinderen die allemaal hello en bye bye kennen..
En de zon die zijn best ging doen en ik denk dat het nu tussen de 25 en 30 graden is.

Een schitterende fietsdag. Regelmatig afstappen om een foto te maken en om wat te drinken en te eten en dan weer verder.
Om half 3 kwam ik al in Tuan Giao aan. Gisteren 105 en vandaag 79 km met behoorlijk veel steile beklimmingen. Mijn lijf en benen beginnen nog sterker te worden. En het zweet gutst er weer aan alle kanten uit. Als de conditie goed is kun je ook veel meer van de omgeving genieten en zie je ook veel meer want anders ben je teveel met jezelf en je lijf bezig.

Maar nu een stukje over:

"Wat zijn ze sterk"

En daar bedoel ik de vrouwen mee. De Vrouwen in China en Vietnam. Hat zijn ware krachtpatsers en dan met zo'n tengere lijfjes. Op het land werken en wat voor werk, de zwaarste dingen op hun rug, op hun fiets op hun scooter of motor vervoeren. Koken, hout zagen, zorgen dat het houtvuur gaande blijft, aan de weg werken, beton maken, huizen bouwen, stenen bakken, betonnen palen maken, greppels langs de weg schoonmaken, hout sprokkelen in de bossen, hout in stukken zagen of met een kapmes in stukken hakken, de was doen, het huis elke dag schoonmaken, varkens slachten, fruit en groenten verkopen en ga zo maar door.
Ze zijn werkelijk van alle markten thuis. Echt niet normaal en ik zie echt nooit NIETS doen. Als ze langs de weg zitten om iets te verkopen zitten ze ondertussen de gehele dag te mooiste dingen te borduren.

Beste mannen als je nog niet genoeg bewondering voor vrouwen hebt gekregen dan krijg je die hier.
Dat wil niet zeggen dat de mannen niets doen maar dat steekt toch wel wat schril af tegenover wat de vrouwen hier presteren. En dat alles met een plichtsgetrouwheid en een beminnelijke lach.

Een voorbeeld:
Vandaag 2 x uitgenodigd door de mannen om 1 x thee in hun huis te komen drinken en 1x om mee te komen eten. Ik zit met de man thee te drinken en met 5 mannen te eten en rijstwijn te drinken (een beetje genipt moet ik eerlijk zeggen want ik wil nog wel veilig afdalen). En de vrouwen? Zij werken gewoon door met de was, met het eten, met de mais te drogen te leggen en zij komen er niet bij zitten. De mannen zijn de gastheer en de vrouw blijft bezig.

Dus vandaag steek ik de Chinese en Vietnamese vlag uit voor de Chinese en Vietnamese vrouw.

Beste mensen een lieve groet uit een warm Tuan Giao en leef en geniet van elkaar.

Piet

• 23 November 2009 - 10:30

Riek:

Ik hoorde een piepje om de laptop en jawel, jij was het weer met een schitterend verhaal. Nou die mannen hebben het goed. Dus ik wil daar nooit wonen, dat snap je he. Daar weten ze niet beter, maar waarom eigenlijk. De mannen als ze jong zijn, doen die dan ook niet werken??
    Raar he.
    Nou een Heesche groet van ons tweetjes. Daag.

• 23 November 2009 - 13:59

André:

Piet, mijn bewondering voor je doorzettingsvermogen is niet meer in woorden uit te drukken.
    Grote klasse!!!

• 23 November 2009 - 14:29

Riek:

Bedankt Piet voor de mail. Prachtige foto's. Ik dacht dat ik weleens veel boodschappen meenam op de fiets, maar daar kan ik nog wat van leren hoor.
    Doei

• 23 November 2009 - 18:53

Willemien:

Nou Piet, en dan denk jij dat je veel bagage mee moet nemen op de fiets. Schitterend zoals jij de sfeer weet vast te leggen in woord en beeld.
    Geniet met volle teugen (dat doe je al)!
    André en Willemien

• 23 November 2009 - 19:44

Bram, Coen En Anglie:

He Piet,

Ik denk dat er toch nogal wat mensen allang gestopt waren met fietsen, maar jij blijft volhouden, super hoor en zeker als je jouw barre omstandigheden leest. Maar ik kan me helemaal voorstellen dat je dan extra geniet als het weer weer lekker is, goede fietswegen en mooie vergezichten, dan geniet je eigenlijk dubbel.
    Ik maak Coen allemaal lekker met jouw foto's en ik weet zeker dat wij ook een keer die kant op gaan, maar dan niet met de fiets. Verder is bram vandaag weer bij Marianne geweest en is het hier een en al sinterklaas. Zelfs de voorbereidingen voor de kerst zijn begonnen. Bij het plein komt een winterparadijs met ijsbaan, dus dat zal een dollepret worden.
    Nou heel veel fiets plezier
    groet van ons

• 23 November 2009 - 19:47

Bram Coen En Angelie:

nog een ding piet, het is wel fijn dat jij ook regelmatig op de foto staat, dan zien we ook een beetje hoe het met je gaat. Want je leest veel en krijgt er allerlei gedachten bij, maar als je ziet hoe gezond en goed je eruit ziet, weten wij zeker dat het een super reis is waar jij vreselijk van aan het genieten bent.

succes

• 23 November 2009 - 22:24

Riette:

Hoi Piet, zojuist weer enkele reisverslagen van je gelezen, grote bewondering voor je en maar doorgaan, dat kennen we van je, fijn dat je weer op de fiets zit. hier was er vandaag ook heel veel regen, maar verder is hier alles oke,veel groetjes jan en riette.

• 24 November 2009 - 14:29

Hanny:

Nou Piet ik heb mijn fiets niet zo vol als ik van AH af kom, en die ene man lijkt wel onder de paling te zitten, prachtige foto's.de mannen zullen daar wel het oudste worden, ook al zeggen ze dat je van werken niet dood gaat. Die kunnen wat verstouwen aan bagage zeg niet normaal.

• 24 November 2009 - 14:29

Hanny:

• 24 November 2009 - 14:53

Sjoerd En Madelon:

He pap, klinkt allemaakl weer bijzonder mooi. Zet hem op en chech je email voor uitgebreider verslag

liefs uit djibouti en ethiopia