Twee emmertjes water ....... - Reisverslag uit Xicheng, China van piet lagarde - WaarBenJij.nu Twee emmertjes water ....... - Reisverslag uit Xicheng, China van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Twee emmertjes water .......

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

11 November 2009 | China, Xicheng

woensdag 11 november 2009

Gejiu

Beste allemaal, dear everyone,

Two buckets with water,

Today with a mini van 5 hours from Kunming to Gejiu. I must do that on this way because I must 14 of november over de border with Vietnam. Otherwise I wait for the extension from my via for 8 days.
I prefer the bike but sometimes.....
But I see a lot on the road. So I saw hundred and hundred man and woman who with two buckets walking over a small path give their plants water. The whole day working and working with only their hands.
Amazing.

Tomorrow I hope that my bike is my friend again.

Lot of loves,

Piet

Vandaag nog steeds niet op de fiets maar ik weet dat ik gisteren een goed besluit genomen heb door een busje te huren en me met fiets en al naar Gijiu te laten vervoeren. Want een week op de verlenging van mijn visum te wachten in Kunming, zag ik echt tegenop.

Alles klaargemaakt, ontbeten, hartelijk afscheid genomen van Hans en Marja, die morgen terug naar Nederland vliegen en van Anne en Hanneke die margen naar het voormalig Birma vliegen om daar 4 weken rond te fietsen.

Om 9 uur zat de fiets in het busje en daar ging ik voor een 5 uur durende tocht over de snelweg naar Gejiu. Vooral Kunming uitkomen is al een prestaties op zich en je kijkt je ogen uit naar al die bouwputten waar flyovers , hele stadswijken, flatgebouwen, wegen en ga zo maar door uit de grond gestampt worden. Wat een ontwikkeling maakt China door en met wat een snelheid.

Buiten Kunming rijden we tientallen kilometers zo ver je kunt kijken aan weerszijden van de weg langs werkelijk duizenden en duizenden platictunnels waar groenten in gekweekt worden. Onvoorstelbaar , je kijkt alleen maar op kleine plastic tunnels die tegen elkaar gebouwd zijn en daar moeten dan duizenden chineesjes werken die de planten verzorgen en oogsten.

Als we verder komen komt er bij de mooie kleur paars nog een mooie kleur van kamperfoulie. Fel oranje overal en overal groeien deze planten langs de weg, over daken enz. Werkelijk een prachtig gezicht.

Maar op de weg naar Gejiu heb ik honderden Chinezen, vrouwen en mannen, op al die terrassen zien werken. De oogst kwam net uit en zij waren werkelijk allemaal alleen maar bezig om met twee emmers aan een juk water te halen uit een beekje, uit een reservoir, uit een slootje en dan brachten ze dat water over een smal richeltje (20/30 centimeter breed) lopend naar hun terrasje met groenten. met een grote pollepel aan een lange stok vulden ze emmertjes en met diezelfde pollepel gaven ze elk plantje water. De hele dag door, dag in dag uit. Geen sproeiinstallatie te bekennen. Meer dan 4 uur heb ik dit schouwspel gezien. Bijna niet te bevatten en alles groeit en bloeit zonder dat er een machine aan te pas komt alleen maar 2 sterke vrouwen of mannen handen.

Verder naar Gejiu zag je ook meer bananenbomen en werd het landschap afwisslender. Dit was meer een overbruggingstocht. Die heb je er wel eens tussen om in een ander interessant gebied te komen. Dus als geluk bij een ongeluk heb ik die op deze manier kunnen overbruggen.

Nu is het hier 3 uur, zit in een goed hotel en ga ik dadelijk wat eten en vanavond nog een keer een stevige maaltijd want morgen ga ik weer op de fiets naar Huang Chao Ba. Een tocht van 65 km.

Ik moet de grens met Vietnam 14 november over zijn want anders ... " moet" ik een lange chinees worden en weet ik niet wat ze met me gaan doen.

Slapen jullie nog maar even. Ik ga wat eten.

Een lieve groet uit Gejiu, een gezellig stadje waar nog genoeg te zien is.

Leef en geniet,

Piet

• 11 November 2009 - 07:42

Bauke:

Succes op de fiets morgen!!!!! Dat zal wel weer fijn voelen denk ik!

• 11 November 2009 - 08:53

Riek:

Wat een belevenis weer, toch weer iets anders, maar je maatje de fiets, is natuurlijk beter. Succes morgen op de fiets, ik hoop dat je sterk gesnoeg bent. De foto's waren mooi maar je bent wel afgevallen denk ik. Dus goed eten, van die bananen en zo. Groetjes van ons uit Heesch

• 11 November 2009 - 09:01

Martin Kat AWOL:

Beste Piet.
    Volg je route met veel belangstelling. Na Geiju daal je 30 km af. Je hoeft geen trap te doen.
    Die dag kun je na Huang etc. nog een tweede route fietsen. Je fietst dus in 1 dag 2 routes. Dat is te doen.
    De route langs de Rode Rivier is erg mooi.
    Succes.
    Martin

• 11 November 2009 - 11:09

Carmen:

Ha lange chinees,

Leuk om weer te lezen. Heel veel suc6 morgen op de fiets!

groeten uit Esbeek

• 11 November 2009 - 11:15

Kees Weterings:

Ik kan het echt niet meer bijhouden.
    Als ik het ehle verhaal wil volgen, moet ik te vaak online en heb geen tijd meer voor andere dingen.
    Veel succes en een goede reis.
    Kees

• 11 November 2009 - 14:42

Ad De Swart:

Piet, wat een belevenis
    De beschrijving van hoe het er op het veld allemaal aan toegaat, is indrukwekkend. De wil van de chinees spreekt boekdelen. Zorg dat je er op tijd uit bent, het nieuwe avontuur tegemoet.
    Groetjes van Ad

• 11 November 2009 - 17:21

Lea:

Veel succes met fietsen. Ik ben wel blij heb je je maatje weer terug!

• 11 November 2009 - 18:05

Ine Seegers:

Moet toch ook een genot zijn,zonder inspanning genieten van dat mooie landschap. Een beetje op jezelf passen Piet, jouw lichaam moet volgens mij toch ook herstellen na zo'n leegloop?!
    Geniet van alles daar Piet, maar doe het maar met een versnelling lager.
    Lieve groet en heel veel sterkte bij al die beproevingen.
    Marcel & Ine

• 13 November 2009 - 16:43

Hanny:

Piet, je kunt je eigen niet dubbel vouwen, dus dat gaat niks worden, hoop dat het gaat lukken allemaal.
    Herman en Hanny