Een ware beproeving! - Reisverslag uit Peking, China van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een ware beproeving! - Reisverslag uit Peking, China van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een ware beproeving!

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

13 November 2009 | China, Peking

donderdag 12 november 2009

Xin Jie

Beste allemaal, dear everyone,

It was a very hard day. 9 days not on the bike and than 115 very heavy kilometers. Very very bad roads.And 35 till 40 degrees. But it was more than the Takaka Hill and the Taupo Tour yogether. But I made it. So I am a little prou to myself.
Tomorrow I hope I come in Vietnam to start a new part of my adventure.

Warm greetings and Karin Kippenvel sleep well before your 50th birthday.

Vanmorgen was ik best wat zenuwachtig. Hoe zou het gaan na die ongelooflijke buikloop. Vanaf 3 november niet meer op mijn Koga gezeen. Dat zal voor beide wennen zijn.
Het zou een ware beproeving worden voor mij maar ook voor mijn Koga.
Om half 8 op de fiets. De eerste 600 meter was een flinke beklimming te voet mijn Koga de "ribbelweg" opduwen.Het zweet stond meteen al op mijn rug.
Na 3 kilometer stond ik voor een tunnel waar geen fietsers doorheen mogen rijden. De suggestie van Awol was perfect. De eerste de beste Pick Up nam mij en mijn fiets mee de tunnel door. Om 8 uur kon k aan de 30 lange afdaling gaan beginnen. Brede wegen en niet veel verkeer. Heerlijk 30 km niet trappen maar ook dalen kost energie want met 50 km per uur naar beneden is zeer geoncentreerd zijn. Hier kan van alles oversteken en van alles op de weg liggen.

Het was een prachtige weg en na 65 km kwam ik al om half 12 in Huang Chao Ba aan. Ik had mij voorgenomen om oor te rijden als ik voor 12 uur hier zou zijn.
Maar ik wist ook dat er nog 50 lange kilometers zouden volgen naar Xin Jie.
Een prachtige weg langs de rode rivier maar daar zou ik weinig van te zien krijgen. War een ongelooflijke slechte weg.
Het was heel heet. Tussen de 35 en 40 graden. De hele dag de zon pal boven mij tegen de bergwand aan.
Ik fietste de hele dag gewoon door hete lucht.
Bij overmaat ook nog een wegomleiding door land slides. Gelukkigkwam ik daar op tijd achter. Maar het werden wel 1500 meter bergop lopen door stof en modder. De vrachtwagens zorgden ervoor dat ik soms stond teproesten langs de weg en naar adem moest happen.

Mijn tong was onder tussen van leer. Mijn keel was zo droog als gort. En maar drinken, drinken en nog eens drinken. Ik probeerde zelfs een beetje op reserve te fietsen omdat ik wist dat het slechtste stuk weg nog moest komen.
Kilometers over (g)een weg. Kuilen, modder, stof, losse keien, noem maar op. Van links naar rechts stuiterde ik op mijn Koga. Elke seconde scherp blijven of je lag plat. Niet te dicht langs de afgrond en met een voet niet vast aan mijn trapper.

En heet, ongelooflijkdie brandende zon in mijn nek. Ik zag er ook niet meer uit. Dik onder het stof en de modder. En dan ook heel vaak de geur van al dat rottend vuilnis langs de weg.

Is dit nog wel leuk vroeg ik mij soms af? Ja hoor, later wel want dat weet ik van de Takaka Hill uit NZ.
En als ik het even niet zag zitten dan dacht ik aan al die Chineesjes die de hele dag in de hitte met 2 emmertjes water naar hun duizenden planten brachten.

Een beetje geluk op h eind. Er was een heel gedeelte een nieuw wegdek aangelegd en daardoor kwam ik toch al om half 5 in Xin Lie aan maar wel:
UITGEWOOND, UITGEPIERD EN TOTAAL AFGESERVEERD.

Gelukkig een goed hotel en de vrouw des huizes had het snel in de gaten. Zij bracht al mijn tassen naar boven en ik ben 2 uur languit op bed gaan liggen. 115 kilometers na 9 dagen niet gefietst te hebben en te weten dat ik 5 fagen geleden geen 10 treden van een trap op kon.

Om 7 uur ben ik wat gaan eten maar toen ik op straat liep kwam de politie nog maar mij toe en moest ik mijn paspoort nog laten zien. Nog 2 dagen en dan moest ik China uit zijn.

Fe kip met poten en kop er nog aan smaakte goed en om half 9 lag ik op bed. Moe maar met een voldaan gevoel.


Ben benieuwd hoe mijn lichaam hier morgen op reageert. Maar dat horen jullie morgen wel.

Voor nu een uitgepierde leef en geniet,

Piet























  • 13 November 2009 - 12:31

    Riek:

    Tjonge, tjonge, doe het eens wat rustiger aan zo in het begin. Ik begin er van te zweten (hahaha), ne maar na aantal dagen niets doen, kun je beter 60 km fietsen dan 115. Ik dacht dat ik een verstandige broer had. Maar je bent er. Gelukkig.
    Liefs Riek

  • 13 November 2009 - 16:47

    Hanny:

    Ik zeg maar niks want het helpt toch niet, maar DOE EVEN NORMAAL.
    Hanny en Herman

  • 15 November 2009 - 12:19

    Sacha:

    wouw over doorzetters gesproken.... Weer een geweldige fietsreis waar je veel doorstaat... Ik ben ondertussen na mijn jaar reizen weer thuis, wel even raar. Ik geniet er dan ook stiekem van om over de avonturen van andere reizigers zoals jij Piet te lezen. Geniet van deze bijzondere ervaring!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

piet

Beste allemaal, Na 8000 prachtige kilometers door Nieuw Zeeland in 2008/2009 en 6000 facinerende en indrukwekkende kilometers door China, Vietnam, Cambodja en Laos in 2009/2010 begint in november mijn derde fietsavontuur. Deze keer zullen de vele (?) fietskilometers mij leiden door Birma (Myanmar), Thailand, Laos en Nepal. Ik hoop jullie weer regelmatig verslag te doen van al mijn avonturen. Voor nu een lieve leef en geniet groet. Piet

Actief sinds 16 Juli 2008
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 1990993

Voorgaande reizen:

10 Juli 2023 - 15 September 2023

Een echt avontuur.

06 Juni 2022 - 10 Augustus 2022

Op een andere manier.

24 September 2018 - 06 September 2019

Voor de tweede keer.

22 November 2017 - 06 Maart 2018

Acht in een?

05 Oktober 2016 - 16 Januari 2017

Naar de andere kant .....

11 September 2015 - 18 December 2015

Rondtrekken door midden Europa met de tent.

16 September 2014 - 17 December 2014

Op weg naar Afrika.

20 Mei 2012 - 24 Januari 2013

"Een lach kent alle talen"

27 September 2011 - 20 Januari 2012

Totaal anders maar .......

27 November 2010 - 27 Maart 2011

Het Vervolg

14 Oktober 2009 - 28 Maart 2010

Een nieuw avontuur

26 September 2008 - 13 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: