Sprookjesachtige kleurenpracht. - Reisverslag uit Purmamarca, Argentinië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Sprookjesachtige kleurenpracht. - Reisverslag uit Purmamarca, Argentinië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Sprookjesachtige kleurenpracht.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

04 December 2013 | Argentinië, Purmamarca

Sprookjesachtige kleurenpracht.

Parmamarca, woensdag 30 oktober 2013

Beste allemaal,

Vandaag gaan we de omgeving van Salta verder verkennen. Weer met zo'n twintig reizigers. Sommige toeristen zouden we vier dagen ontmoeten omdat ze dezelfde reis geboekt hebben. De meeste reizigers kwamen uit Buenos Aires. Salta is erg populair onder de Argentijnen. Men vliegt naar Salta voor een dag of vijf en maakt dan deze vier tochten en hebben dan nog een dagje om Salta te verkennen.

Het einddoel vandaag is Purmamarca. Een klein plaatsje tussen kleurrijke rotsen. Wij hebben besloten om hier een nachtje te blijven om dan morgen weer verder te trekken.
Maar wat hebben we genoten vandaag van deze prachtige tocht door valleien en bergen.
Rotsformaties met allerlei kleuren. Kleuren die van uur tot uur veranderen door de stand van de zon. Het is gewoon sprookjesachtig.
Maar al die kleurenpracht komt echt tezamen in Purmamarca. Het plaatsje ligt aan de voet van de Zevenkleurenberg. En het dorpje is als een postcard. Een Plaza met tientallen kraampjes met hoe kan het anders de meest kleurrijke kleding die je maar bedenken kunt.
De zonsopgangen en zonsondergangen zijn werkelijk adembenemend.
Je vindt er een 700 jarige Algarobe boom naast een zeventiende eeuws kerkje. Ja ik kan me voorstellen dat hier duizenden Argentijnen wel een weekje naar toe willen. Het dorpje bestaat dan ook uit, hotels, hostels en eetgelegenheden EN soevenirskraampjes.
Wij hebben in de avond ook de spectaculaire 3 km lange wandeling rondom de Zevenkleurenheuvel gemaakt. Zooooo mooi. Het is niet voor niets op de lijst van het werelderfgoed van de Unesco geplaatst.

De kleuren zijn het resultaat van miljoenen jaren. Ooit was hier water. Het is een accumulatie van sedimenten die onder druk veranderden in gesteentes. De grijze, donkergroene en violetachtige kleuren zijn de oudste maritieme afzettingen. Deze zijn zo' 600 jaar oud. De roze, witte en paarse kleuren zijn 540 miljoen jaren oud en zijn ook ontstaan door maritieme sedimenten en bevatten restanten van dieren zoals dinosaurussen.
Veel later in de tijd ontstond de rode zandsteen en gravel. De regen, wind, zon en aardbewegingen hebben er na miljoenen jaren voor gezorgd dat wij nu van dit sprookjesachtige en science fictionsachtige landschap kunnen genieten.

Maar voor we in dit dorpje aankwamen hebben we kunnen genieten van de weg naar de Salinas. Een grote zoutvlakte waar nog volop zout gewonnen wordt. Maar dan weten we dat we ontzettend verwend zijn met beelden. Want in Bolivia zijn we ook naar de zoutvlakten geweest. Zoveel groter en zoveel mooier. Maar we genieten volop van het zoutbad voor onze voeten. Op verschillende plaatsen had men zoutlagen uitgezaagd en dan komt door de opwaartse druk het zoute water naar boven. Dus schoenen en sokken uit en een half uur je voeten in het water en ondertussen met zonnebril genieten van de omgeving. Een zonnebril is hier hard nodig want het sneeuwwitte zout is oogverblindend.

In de middag kwamen we in Purmamarca aan voor een gezamenlijke lunch. Een paar medereizigers bleven hier, zoals wij, slapen. De rest ging weer terug naar Salta.

Wij genieten de rest van de tijd van dit Purmamarca en zij schilderachtige omgeving.

Hopelijk kunnen de foto's een klein beetje overbrengen wat onze ogen gezien hebben.

Een warme groet en leef en geniet van alle kleurrijke momenten.

Piet.

• 04 December 2013 - 19:00