Het blijft maar kleuren!!! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Het blijft maar kleuren!!! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Het blijft maar kleuren!!!

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

05 December 2013 | Argentinië, Salta

Salta, donderdag 31 oktober 2013

Beste allemaal,

Vanmorgen een eenvoudig ontbijt. Maar dat zijn wij ondertussen gewend. Een paar stukjes brood en wat boter en jam en thee. Soms wat muesli en yoghurt maar dat zijn uitzonderingen. De lunch daarentegen is weer heel uitgebreid. Dat zou bij ons het warm eten kunnen zijn.
Vanmorgen vroeg opgestaan want we wilden deze gekleurde bergen zien bij zonsopkomst. Net buiten het dorpje is een heuvel en vandaar uit konden we het dorpje helemaal overzien en genieten van de werkelijk schitterende zonsopgang.

Om 11 uur zouden we opgehaald worden door de groep die in Salta vertrokken is. En ja hoor we zagen weer een paar bekende gezichten en dan ontstaan er vanzelfsprekend gesprekken. Wij hadden weer dezelfde gids en ook dat maakt het allemaal wat vertrouwelijker.
Vandaag weer naar een ander gedeelte van de omgeving van Salta. Vandaag gaan we naar het noorden, de Tropico de Capricornio, Uquia, Maimara, Ticara en Humahuaca bezoeken of gewoon even een foto maken. We hebben een hele fijne en deskundige gids. Wij zijn het enige Engelssprekende tweetal dus krijgen we vaak privé uitleg van Pierre. Inderdaad een Fransman die hier in Salta zijn plekje gevonden heeft.

Uquia is een klein dorpje waar we alleen de kerk bezoeken. Dit kerkje uit de zeventiende eeuw is bekend vanwege de schilderijen van de Cusco school. Op de schilderijen zie je afbeeldingen van o.a engel Gabriel maar dan wel met een geweer in zijn handen. Natuurlijk had dat te maken met de komst van de Spanjaarden.

Op weg naar het noorden rijden we door de Quebrada de Humahuaca vallei. Het ziet eruit als een maanlandschap met spectaculaire rotsformaties die door erosie en sedimentatie prachtige vormen laat zien. De vallei staat zelfs op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Sommige rotsformaties zien eruit als een ketting van haaientanden en het pallet kleuren van de gesteentes verandert van minuut tot minuut. Van wit tot diep rood.
Wij lunchen in de grootste plaats van deze streek in Humahuaca. Wij eten gezamenlijk in een grote zaal waar nog een paar honderd toeristen zitten. Ze zingen en klappen voor
een orkestje met traditionele muziek dat daar tijdens het lunchen optreedt. Daarna komen proberen ze altijd een cd aan je te verkopen.
Na de lunch hebben we een uur om het stadje te verkennen. De kathedraal en de kerk zijn helaas gesloten vanwege de siësta. Maar het is een gezellig stadje met straatjes met kinderkopjes en ontelbare kraampjes met kleurrijke soevenirs. Ik vraag me vaak af of ze wel iets verkopen maar dan zie ik de volle tassen die de dames de bussen mee innemen en hoor ik van de gids dat Argentijnen graag soevenirs kopen als herinnering aan hun uitstapje.

In Tilcara stoppen we bij de Tropico de Capricornio. Wij noemen dat de steenbokskeerkring die op 23 1/2 graad zuiderbreedte ligt. De Steenbokskeerkring wordt ook wel zuiderkeerkring genoemd. Op het noordelijk halfrond is het de Kreeftskeerkring.
De Steenbokskeerkring markeert de hoogste breedtegraad op het zuidelijk halfrond waarop de zon recht boven het aardoppervlak staat. Dit gebeurt rond 21 december. Natuurlijk hebben we even ons voet ten zuiden en ten noorden van de Steenbokskeerkring gezet.

Op de terugweg naar Salta zijn we nog even gestopt bij Maimara. Een kleine nederzetting met een begraafplaats op een heuvel met als achtergrond de spectaculaire "Paleta del Pintor"' of te wel het schilderspalet. In de ogen van de Inca's zou moeder aarde hier de kleuren vandaan hebben gehaald om de aarde te kleuren.
Bijzonder is ook dat je ontvangen wordt door vrouwen die je voorzien van een hanger met een klein aardewerk kruikje met een papiertje met daarop een adres waar je kleren en schoolmateriaal naar toe kunt sturen en uiteraard verkochten ze allerlei eigengemaakte streekproducten.

Na alweer een prachtige dag komen we rond acht uur weer in ons hostel in Salta aan. Wat eten en naar bed want morgen sluiten we de vierdaagse af. Dan gaan we naar het zuiden naar Cafayate.

Maar daar vertel ik morgen weer over.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet

• 05 December 2013 - 19:57

Riek:

Mooi verhaal. Fijne sinterklaas allemaal!