Bijzonder. Special. - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van piet lagarde - WaarBenJij.nu Bijzonder. Special. - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Bijzonder. Special.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

13 Mei 2011 | Nepal, Bhaktapur

Bhaktapur, woensdag 9 maart 2011

Dear everyone,

Special is that I was invited this week on a weddingparty from Claartje and Ad> I met them on my bikeadventure in New Zealand. So after 3 years biking around I stay still in contact with many people I met.

Now I am painting my house outside and inside.

Enjoy the photo's from Bhaktapur. The beautiful second city from Nepal.

Live and enjoy the moments of the day.

Beste allemaal,

Altijd weer even wennen. Een verslag schrijven over Nepal als ja aan de keukentafel in Udenhout zit en tussendoor volop aan het schilderen bent. Zowel binnen als buiten. De titel slaat niet op het bovenstaand maar op een uitnodiging die ik een tijdje geleden kreeg van Claartje en Ad. Een uitnodiging om bij hun huwelijk aanwezig te zijn. Claartje en Ad heb ik 3 jaar geleden ontmoet toen ik met mijn fietsavontuur in Nieuw Zeeland bezig was. Wij kwamen elkaar tegen en als fietsers met volop bagage in den vreemde elkaar tegenkomen dan is het meteen, stoppen en even ervaringen uitwisselen. Vaak worden ook emailadressen en weblogadressen uitgewisseld. Zo gebeurde dat ook met Claartje en Ad. Nooit zal ik vergeten dat ik midden op de weg van Claartje toen een geluksengeltje kreeg. Later hebben we elkaar nog ontmoet in het uiterste zuiden van Nieuw Zeeland, in Bluff.
En nu dus op hun bruiloft.
Claartje en Ad nogmaals proficiat en veel geluk in jullie verdere leven.En wat een prachtig feest hadden jullie daar op kasteel Wijenburg in Echteld.

Ja beste mensen dit is een van de vele bijzondere ontmoetingen. En met vele ontmoetingen heb ik nog steeds frequent contact.

Maar nu weer terug naar de foto's van Nepal.

Met de gids op web naar Bhaktapur. Werkelijk een schitterende stad. Nog het minst getroffen door de modernisering. In het zeer dichtbevolkte oude stadsgedeelte wonen 50.000 mensen.De stad telt een groot aantal wijken met in het centrum open pleinen. Zo heb je bijvoorbeeld Potters square, waar de pottenbakkersschijven onafgebroken ronddraaien en half afgemaakte aardewerk klaarligt om te worden gedroogd of gebakken.

Foto 482: Op een heuvel in de Kathmandu vallei een permanente militaire post. Zij konden de hele valeei vanaf deze heuvel in de gaten houden.
487; Vooral vrouwen zie je met een enorme hoeveelheden en zware goederen op deze manier vervoeren. Met een band om hun voorhoofd. Je moet hier een ontzettend sterke nek voor hebben.
494: een hele familie is hier aan het houthakken. Een dagelijkse bezigheid. Geen hout betekent hier geen warm eten. Droog hout is een eerste levensbehoefte.
505: en dan ineens kom je een fel groen gekleurd huis tegen.
514: in de binnenstad hebben de mensen bijna nergens ramen. Zi leven bijna in het volledige donker. Vaak zag je een vrouw of enkele kinderen voor het open luik zitten op zoek naar wat licht.
543: eeen Hindoe tempel waar tientallen olielampjes als onderdeel van hun gebeden gevuld en aangemaakt worden.Olie erin, lontje erin en dan proberen om al deze olielampjes brandend te houden.
555: thee drinken bij een oud vrouwtje die in haar winkeltje woont en slaapt.
636: vrouwen doen de was bij de centrale wasplaatsen en mannen spelen vaak een spelletje schaak of een ander spel.
638: Hier heb je zo'n centrale wasplaats. Soms met een hele diepe put waar men eerst water moet putten.
673: 2 zusjes keurig in schooltenue op weg naar school.
682: Hier zwengelt een pottenbakker zijn draaitafel op volle toeren om daarna de mooiste potten te bakken.

In Bhaktapur, een van de drie Koningssteden raak je werkelijk niet uitgekeken.

Voor nu een lieve leef en geniet groet.

Piet

• 13 Mei 2011 - 16:02

Claar En Haar SchAd:

lieve Piet,
    wij vonden het heel fijn dat jij bij ons was op onze stralende dag die mede dankzij jou zo stralend was!!!!
    heel veel liefs en we zien elkaar weer (t was zo grappig: net alsof we je gisteren nog gezien hadden).
    Claar en Ad

• 13 Mei 2011 - 17:06

Els R:

Dag Piet,
    Geweldig al die foto's Veel succes met het schilderen. Een fris geschilderd huis leidt vast weer tot nieuwe gedachten en nieuw interpretaties. Geniet enorm. Hartelijke groet,

• 14 Mei 2011 - 08:43

Corrie Van Baast:

Hallo Piet,
    Weer dank voor je verslag.
    Met interesse zit ik het weer te lezen en te bekijken.
    Het dagelijkse leven, heel mooi om dat te zien.
    Vele groeten uit Berkel-Enschot,
    Corrie

• 17 Mei 2011 - 20:13

Herman En Hanny:

Piet leuk dat ik je gisteren even aan de telefoon had, altijd gezellig om even bij te praten. Ja het is nu lekker om te schilderen, niet veel neerslag en het droogt lekker.

• 21 Mei 2011 - 10:17

Riek:

Zit even berichten te lezen. Gisteravond terug uit Turkije. Was een super vakantie met ons zesjes, zoals elk jaar. Genoten en nu weer, ook fijn, thuis.
    Alles weer normaal.