De eerste 2 dagen, The first 2 days. - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van piet lagarde - WaarBenJij.nu De eerste 2 dagen, The first 2 days. - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van piet lagarde - WaarBenJij.nu

De eerste 2 dagen, The first 2 days.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

29 November 2010 | Myanmar, Rangoon

Maandag 29 november 2010 Yangon

Dear everyone,
Thanks for all the nice reactions. Now I am, after 20 hours travelling in Burma, Yangon. All is well, also the temperature. 33 degrees. Today I rest a little because tomorrowmorning 5 oclock I go with the train to Mandalay and than biking. There are almost no computers and the are working slow or they are working,not. So the first months you hear sometimes nothing from me. bur later on you can read all abou my adventures.

For now a big hug and live and enjoy the days.

Piet

Beste allemaal,

Ik zit nu in Yangon. Hieronder volgt een beknopt overzicht van de afgelopen 2 dagen. Kijk niet naar de type fouten want vele toetsen doen het maar half. En ik moet bij het maken van het verslag ook rekening houden met de andere gebruikers omdat er maar 2 computers zijn.

Niet alleen wat temperatuur betreft heb ik in minder dan 2 dagen al een heel groot verschil moeten overbruggen, van min 5 naar ruim 32 graden. Je loopt inderdaad tegen een muur van hitte op als je buiten komt. Binnen staan vaak de airco's te loeien en daar heb ik een hele grote hekel aan. Dus het eerste wat ik doe als ik op mijn kamer kom is de airco uitzetten. Ook wat betreft het land binnenkomen was een wereld van verschil De luxe die Singapore uitstraalt en dan 2 uur later landen in Yangon. Echt een wereld van verschil en dan wel in alle opzichten op een ding na. De mensen zijn overal hetzelfde!!!!!! Aardig dus.

Hieronder in vogelvlucht de laatste 2 dagen.
Zaterdag 27 november.
Om 4 uur in de morgen uit bed, wat eten en om kwart over 5 afscheid genomen van Rita. Wil brengt mij naar Schiphol waar wij rond half 7 aankomen. In de auto nog flink gepraat over het waarom van de reis.
Rustig inchecken van mijn fiets en bagage en wat zitten slapen in een stoel. Om half negen kwamen Renato, Bauke, Wouter, Sjoerd EN Jasper mij uitzwaaien.
Samen nog wat gedronken en van de kinderen kreeg ik een heel praktisch aandenken. Allemaal kleine fotootjes gelamineerd in plastic hoesjes om onderweg de mensen te kunnen laten zien. Daar zijn ze namelijk dol op. Dus regelmatig zullen deze fotootjes van hand tot hand gaan.

Om half 10 door de douane en zwaaien tot we elkaar niet meer kunnen zien.
Om 11.05 gaat het loslaten figuurlijk en letterlijk beginnen. Ik vlieg de tijd tegemoet. Na ruim 12 uur, met een deken over mijn hoofd voor de airco en tientallen hazenslaapjes landen we op Singapore airport. & uur vroeger.
Om 8 uur inchecken voor Yangon en om half 10 land ik in Yangon en hier is het geen 7 uur maar 6 en een half uur vroeger dan bij jullie. Dus dat wordt telkens een heel gereken.
In Yangon (vroeger Rangoon) wordt ik op een bord welcome geheten door Patrick, de contact persoon in Yangon. Zijn echte naam is wat moeilijker, Aung Myat Lin. Hij brengt mij na een half uur rijden door Yangon naar het Panorama hotel.
En beste mensen de fiets en bagage is ook gearriveerd. De doos hier en daar beschadigd maar naar later bleek de fiets nog helemaal in tact.
Wat meteen opviel dat er geen brommers en fietsers op de weg te zien waren. Verboden op de hoofdwegen en in het centrum. Te gevaarlijk, teveel doden en ongelukken. Alleen toesristen mogen zich wel met de fiets in het verkeer wagen.
Wij kwamen ook langs de straat waar SUU SYI woont. Jullie hebben haar vast wel op de televisie gezien de laatste weken. Toen ik aam Patrick vroeg of ik haar mocht bezoeken, kreeg hij het Birmees benauwd. Nee absoluut niet. Ik mocht niet in de buurt van haar woning komen. Hij zelf ook niet.Er staan overal spionnen die je daarna volgen en je komen ondervragen wat je daar in de buurt kwam doen. Liefst midden in de nacht komen ze je uit het bed halen en de kans is groot dat je dan het land meteen moet verlaten.
Patrick bewonderde Suu Syi maar ik moest beloven niet in de buurt van haar huis te komen.

WIM EN YVONNE
Ja ik schrijf het met hoofdletters want in het hotel ontmoette ik Wim die de fietsen aan het inpakken was. Yvonne lag ziek op bed. Ik wist dat Yvonne ne Wim ook een maand in Birma aan het rondfietsen waren maar ik dacht dat zij het land al uit waren omdat ik een week later vertrokken was. Zij wisten wel dat zij mij nog zouden zien. 's avonds met Wim gegeten en hij heeft mij vele tips gegeven over de route en de guesthouses. Jammer dat Yvonne er niet bij kon zijn. Maar zojuist (maandagmorgen) heb ik hen uitgezwaaid en zij gaan nog tot begin januari fietsen in Laos, Cambodja en Thailand. ( Yvonne en Wim heb ik vorig jaar ontmoet in China, Kunming en we hebben 2 weken samen gefietst en dat was super)

Dus vanmorgen hebben we samen ontbeten en nu ben ik maar meteen achter de computer gekropen en tot nu toe lukt het nog.

Vandaag 29 november is mijn dochter Baukle jarig. Proficiat Bauke en nog vele fijne en gezonde jaren vanuit een heet Yangon.
Vandaag ga ik de buurt een beetje verkennen en wat eten kopen want vannacht moet ik om 4 uur uit bed en dan wacht er een treinreis van ruim 15 uur naar Mandalay. En daaaan kan mijn Koga zijn werk gaan doen.

Nog iets over het geld.
Nergens in Birma/Myanmar kun je geld pinnen. Dus je moet echt voldoende dollars bij je hebben. Er is maar 1 hotel in heel Birma volgens Patrick die je aan wat dollars kan helpen maar dan is het wel duur inwisselen.
In winkels en zeker op het platteland kun je niet met dollars betalen dus deze moet je omwisselen voor Kyats. In het hotel krijg je een lagere koers. 8880 kyat voor 1 dollar. Op straat 900 kyat voor 1 dollar maar officieel is dat verboden. Patrick wilde ook wel omwisselen voor 850 kyat per dollar dus na een kwartier kwam hij terug met een stapel van 700.000 kyat. Van die grote flappen van 1000 kyat die nergens inpassen. En .... de flappen moeten evenals de dollars er " gestreken" uitzien. Dus zonder vouwen en niet beschreven. Dus overal heb ik nu stapeltjes kyats verstopt.

Beste mensen terwijl jullie nog heerlijk liggen te slapen ga ik mij douchen en de omgeving verkennen en ik hoop jullie overmorgen in Mandalay weer meer te vertellen.
Want vannacht om 5 uur vertrekt de trein en deze rit duurt tot 's avonds een uur of 10 en dan ben ik zo gammel dat ik meteen mijn bed op ga zoeken. denk ik.
Ik ga ook nog proberen wat foto's te plaatsen maar of dat lukt ???????

Een super lieve groet vanuit Yangon.
Leef en geniet van de momenten van de dag.

Piet






































  • 29 November 2010 - 02:58

    Hans:

    Hoi Piet,

    Goed te lezen dat de reis goed is verlopen en dat de fiets prima is aangekomen. Ik heb nu al weer gesmuld van je eerste verhaal. Dat er nog vele van je reis mogen volgen.

    Have a safe trip!!

  • 29 November 2010 - 08:05

    Danielle:

    Hallo Piet,
    je avontuur is weer van start!
    We hebben elkaar medio december vorig jaar ontmoet in Hoi An/Vietnam, en na het ontbijt nog een paar uur aan de ontbijt tafel ademloos naar je geluisterd. Een bijzondere ontmoeting, die ons zeker bij is gebleven. Ik volg je nog steeds via deze site, ook al je ''avonturen'' in Nederland, maar zeker ook nu de nieuwe avonturen in azie. Piet ik wens je een net zo mooi avontuur als de vorige twee reizen, en ik dank je alvast op voorhand dat ik mag meegenieten via deze website.
    Danielle uit Arnhem.

  • 29 November 2010 - 08:18

    Marielle En Mark:

    Hi Piet,
    We hoorden van Rianne dat je er weer op uit bent, geweldig joh, en dan ook nog Myanmar ! Wij vonden de Birmezen van heel azie het warmste volk dat we hebben ontmoet. Als je in Mandalay komt, vraag dan eens bij het Royal Guesthouse naar de gids Thura, een indrukwekkende jonge man die je veel kan vertellen over het leven en de situatie daar. Piet geniet van je reis !! ( stiekum zijn we wel een beetje jaloers)
    Groeten uit helvoirt, Mark & Marielle

  • 29 November 2010 - 08:27

    Claartje:

    veel mooie mensen en avonturen gewenst Piet!
    liefs van Claartje

  • 29 November 2010 - 08:56

    Tonnie En Riek:

    Wat fijn dat het goed gaat. En wat super dat je Wim en Yvonne nog hebt ontmoet. (Ja die ken ik nu van de reunie, he). Hier zal het vandaag wel gaan sneeuwen. Heeft het bij ons nog niet gedaan. Misschien kun je in de trein ook wel slapen? Of is dat zo'n gammel ding.? Ik ga Bauke vandaag bellen, proficiat met je dochter he. Knuffel van je zus Riek en zwager

  • 29 November 2010 - 19:00

    Annie Berkel-Enschot:

    Hoi Piet,veel reisplezier,
    Je verslagen gelezen,wat een onderneming!!!!.
    groet Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

piet

Beste allemaal, Na 8000 prachtige kilometers door Nieuw Zeeland in 2008/2009 en 6000 facinerende en indrukwekkende kilometers door China, Vietnam, Cambodja en Laos in 2009/2010 begint in november mijn derde fietsavontuur. Deze keer zullen de vele (?) fietskilometers mij leiden door Birma (Myanmar), Thailand, Laos en Nepal. Ik hoop jullie weer regelmatig verslag te doen van al mijn avonturen. Voor nu een lieve leef en geniet groet. Piet

Actief sinds 16 Juli 2008
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 1990304

Voorgaande reizen:

10 Juli 2023 - 15 September 2023

Een echt avontuur.

06 Juni 2022 - 10 Augustus 2022

Op een andere manier.

24 September 2018 - 06 September 2019

Voor de tweede keer.

22 November 2017 - 06 Maart 2018

Acht in een?

05 Oktober 2016 - 16 Januari 2017

Naar de andere kant .....

11 September 2015 - 18 December 2015

Rondtrekken door midden Europa met de tent.

16 September 2014 - 17 December 2014

Op weg naar Afrika.

20 Mei 2012 - 24 Januari 2013

"Een lach kent alle talen"

27 September 2011 - 20 Januari 2012

Totaal anders maar .......

27 November 2010 - 27 Maart 2011

Het Vervolg

14 Oktober 2009 - 28 Maart 2010

Een nieuw avontuur

26 September 2008 - 13 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: