Rillingen, Shivers - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Rillingen, Shivers - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Rillingen, Shivers

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

12 December 2009 | Vietnam, Hanoi

zaterdag, 12 december 2009

Cua Tung Beach

Beste allemaal, dear everyone,

Today a beautiful route from 80 km but I am also a littlebit sad. Vinh Moc was half the years 60 a real hell. Thousand and thousand bombs fall on this beautiful village on the sea. I saw many and many graves and the people made omly with their hands tw0 kilometre tunnels and try so to escape on the death.
Tomorrow I go to see the tunnels and a little museum.

And Geoff thanks for all your nice words, They inspired me a lot. Give Cynthia a big hug (or more)from me.

Lot of loves from

Piet

80 mooie kilometers door rijstvelden met de zon zo nu en dan aan de hemel de eerste uren. Dus gewoon goed fietsweer. De laatste 15 km op weg naar de zee over een hele rustige landweg. Kinderen die naar school lopen en naar school fietsen. Een gewone dag maar dan kom je dichter bij de kust en nemen de grafzerken toe. In de bossen soms tientallen graven bij elkaar. Langs het strand hetzelfde. De jonge aanplant van de bomen en de talloze graven laten zien dat hier half jaren zeatig vreselijke dingen zijn gebeurd.

De mensen kijken naar je en roepen: Where come you from? " Ha Lan" roep ik dan en dan knikken ze instemmend. Ha Lan, Ha Lan hoor ik hen nog roepen.

Ik ben in de buurt van Vinh Moc. Het was een ware hel en het leek of het einde van de wereld was aangebroken nu al weer ruim 40 jaar geleden. De b-52 losten hun bommentapijten boven het kleine dorp. Het sprookjesdorp aan de zee veranderde in een maanlandschap.
In die uitzichtloze situatie zochten de mensen zonder technische hulpmiddelen hun heil onder de grond. Ze legden met hun blote handen een 2 km lang tunnelsysteem aan.

Morgen ga ik deze tunnels bezoeken en er is ook een klein museum.
Dus morgen meer over deze verschrikkelijke tijd.

Nu zit ik in een guesthouse an de zeeen zie het "zeeleven"van nabij.De vissen, krabben, kreeften, slakken en nog veel meer worden vanaf het strand en de zee met manden binnengebracht en hiet in het guesthouse meteen verwerkt tot heerlijke gerechten. Zojuist een heerlijke vissoep op gemaakt van de vis die je op de foto kunt zien.Verser kan het natuurlijk niet.

Ik ben schijnbaar de enigste bezoeker die opvalt (vooral de lengte) want er wordt wat afgegiecheld. En iedereen wil weten waar je vandaan komt.Zojuist een Heineken bier aangeboden gekregen (Ja Wim aangeboden) soor een gast van het guesthouse. Dat is mijn tweede biertje al vandaag want onderweg waren er weer de nodige huwelijken in tenten die pallangs de weg staan. Bij een van deze huwelijken moest ik stoppen en moest ik met de bruid op de foto en zij wilden graag op de foto bij mijn fiets. Ja Wim 2 biertjes op een dag, waar gaat dat heen.

Mijn oranje vlaggetje doet zo af en toe ook goede diensten. Ha Lan roept ook voetbal herinneringen op en de oranje vlag doet de rest. Van der Sar, Van Nistelrooij kennen ze vaak.

Beste mensen ik ben blij dat ik ook dit gedeelte van de fietstocht maak ook al zie ik aan de oudere mensen het leed van de oorlog in hun ogen. De jeugd is alweer op de toekomst gericht en zo hoort het ook, maar laten we vooral NIET vergeten.

Verder heb ik de site van het Winterparadijs bekeken en het openings filmpje. Het "Lagardeplein" ziet er meer dan geweldig uit. En ik moet zeggen dat ik daar best nog een beetje trots op ben. Wat is het toch een praktisch plein waar jong en oud de komende 3 weken bij elkaar komt. Een waar verbroedringsfeest.

GROTE KLASSE organisatoren en ik hoop dat dat echte ijsje voor de Wichelroedekinderen nog geregeld kan worden.

Leef en geniet al is het maar van een ijsje op het "Lagardeplein".

Piet

3119: Wonen/werken/leven op het water.
3125/3126: Spelende kinderen op de bruiloft. Feestkleding en samen een tekening met een stokje in het zand aan het maken.
3132/3133/3134: foto's vanaf het balkon van het guesthouse van de zee.
3137: Vis wordt gevangen, klaargemaakt en een kwartier later heb ik er vissoep van.

• 12 December 2009 - 11:59

Riek:

Wat mooi die trouwfoto met jou. Echt genieten. Je ziet er trouwens heel goed uit. Je lijkt geen ......hahaha.
    Beetje winters weer, lekker fris en droog. Super fijn om te lopen en fietsen. Ajax heeft gisterenavond met 3-0 van NEC gewonnen. Vorige week trouwens verloren. We houden moed, komt goed. Worden echt nog wel kampioen.Prettig weekend

• 12 December 2009 - 14:26

Yvonne En Wim:

Zo zie je maar weer dat je nooit te oud bent om iets te leren al is het slechts bier drinken. Deze vaardigheid heb je toch mooi plezier van!!
    Volhouden hoor!

• 12 December 2009 - 15:53

André:

Weer een indrukwekkend stukje tocht, Piet.
    En inderdaad belangrijk dat de geschiedenis niet vergeten mag worden!

En speciaal voor Riek: Keep dreaming, hup PSV!

• 12 December 2009 - 21:36

Jac Peeters:

Tsjonge jongen! Twee bier! Wie had dat ooit gedacht!!! Je bent wel goed op de hoogte van de actuele zaken, Piet! Ja, ik las vanmorgen in de krant pas van de ijsbaan op de Wichelroede ... Je snapt wel, dat mijn gedachten direct uitgingen naar heel lang geleden! Ik herinner me nog als de dag van gisteren een nacht tijdens de carnavalsdagen ... Terwijl de laatste feestgangers huiswaarts keerden stond ik op de speelplaats met de brandslang te nevelen... Een prachtige ervaring was dat! En prachtig natuurlijk, dat de geschiedenis zich herhaalt! Ik moet nog heel wat verslagen van je 'inhalen', want de laatste weken is het - vooral op muzikaal terrein - heel erg druk geweest! Maar ... nog een weekje school en dan is het alweer vakantie. Dan haal ik de 'schade' wel in! Hartelijke groeten uit Hilvarenbeek, Hanneke en Jac

• 13 December 2009 - 11:27

Hanny:

Piet, je maakt zo wel wat bruiloften even mee,en je hoeft niet zolang te blijven dat is ook niet verkeerd. Wat zijn je benen al bruin goed te zien op de foto, s. Groetjes uit Gennep Herman en Hanny