Wereldcultuurerfgoed, - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Wereldcultuurerfgoed, - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Wereldcultuurerfgoed,

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

04 December 2009 | Vietnam, Hanoi

donderdag 3 december 2009

Halong bay.

Beste allemaal, dear everyone.

It was a a very nice day with kayaking and visit flouting fishing viallages. I hope the photo's can tell you somethings from this beautiful area.

Lots of loves,

Piet

2000 als mysterieuze wezens uit de zee oprijzende kalksteenrotsen in de Halong Bay. Het staat symbool voor de landschappelijke schoonheid van Vietnam.

3330 miljoen jaar geleden begon het proces van kalkafzetting in de Tethyszee. 40 miljoen jaar geleden kwamen deze kalksteenafzettingen door de opstuwing aan de oppervlakte.
Daarna daalde de Chinese kalkplaat en overstroomde het karstlandschap zodat nu alleen nog de bergtoppen boven de zee uitsteken.

En beste allemaal, ik voel me zeer vereerd dat ik hiertussen bijna 3 dagen en 2 nachten mag verteoven. Vandaag weer met de kajak en boot deze mythologische stenentuin met suikerbroden, paddenstoelen, torens, koepels, bogen, lagoons en noem maar op van dichtbij kunnen en mogen bekijken. Sommige lijken op een schildpad of een kameel en hebben dan ook die naam gekregen. Ook zijn er vele legendes ontstaan.

En in de baaien bieden de kalksteenrotsen bescherming aan de vissersfamilies tegen de tyfoons die hier nogal eens kunnen huishouden.

Ongeveer 2000 mensen leven constant in hun uit hout en bamboe samengetimmerde woningen.
De huisjes drijven op grote blauwe tonnen of op grote in blauw plastic verpakte tempex blokken. Eerst wordt er van bamboe een vlonder gebouwd en daarna bouwen ze daar hun huisje op. Soms alleen maar soms worden de huisjes met elkaar verbonden en ontstaat er een dorpje op het water. Er is zelfs een basisschooltje op het water gebouwd. Elk huisje heeft minstens 2 honden die geen kant op kunnen en in een vertrek leven vaak 4 tot 6 mensen uit een gezin.

Onder de woningen zijn netten en kooien aangebracht. Ze kweken daar vissen, kreeften, langoesten en parels. Ze hebben een oppervlakte van zo'n 20 tot 30 vierkante meter.
Echt onvoorstelbaar hoe deze, vaak voormalige vluchtelingen, hier letterlijk aan de rand van de maatschappij kunnen leven.

Vanmorgen helaas ook afscheid van de gezellige groep omdat zij maar 1 overnachting geboekt hebben. Ben benieuwd wie ik straks weer ga ontmoeten. Vandaag met een gids een paar alleen met hem gaan kajakken en langs heel bijzondewre en mooie plekjes gevaren.

Voor nu tot morgen en leef en geniet al van de voorpret van Sint.

Piet

• 04 December 2009 - 10:49

Fem En Sjoerd:

Dag lieve ome Piet!
    Zoe herkenbaar allemaal. Halong Bay heeft op ons ook echt indruk gemaakt. Al die mensen in drijvende huisjes op het water, ongelooflijk. Wat een ander bestaan. Ben je al in de grot geweest en naar het hoogste punt geklommen? Dat moet met jou conditie toch lukken!

Geniet daar!
    liefs Femke

• 04 December 2009 - 12:48

Carmen:

heij piet,

ziet er allemaal weer ZEER vervelend uit!!! haha.
    Geniet ervan.

x

• 04 December 2009 - 13:58

André:

Dat lekkere eten trekt ons ook wel......

We blijven je volgen, maat!

Willemien en André

• 04 December 2009 - 18:35

Riek:

Wat een lekkere gamba's. Zijn die daar ook zo duur? Nee toch. Kijk maar eens wat ze daar kosten. Ik hou super van vis dus smullen maar.

• 07 December 2009 - 10:14

Hanny:

Prachtig die kunstwerkjes aan het diner. Mooi om te zien, geniet ervan.
    Herman en Hanny