Waar rook is, is vuur, Where smokeis, is fire - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Waar rook is, is vuur, Where smokeis, is fire - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Waar rook is, is vuur, Where smokeis, is fire

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

14 November 2009 | Vietnam, Lào Cai

zaterdag 14 november 2009

Lao Cai

Beste allemaal, dear everyone.

I have a restday. I go to the hairdresser and look arund in this very busy village. But in China I saw on many places smoke, smoke, smoke, smoke everywhere. The most smoke is from the stoves to cook their meals and to be warm. But the most smoke is from the rubbish. All the rubbish they burn everywhere. In the middle of the village and in the middle of the city everywhere smoke and smoke because \there is nothing organised to get the rubbish away. Just in the places where many tourist comes.

For now lot of loves.

AND KARIN HAVE A FINE PARTY BY LINDALL.
Piet

Het is hier nog vroeg half 9. Het tijdsverschil met jullie is nu geen 7 maar 6 uur in Vietnam. Als het goed is slapen jullie nu lekker. Ik heb een rustdag, ben al naar de kapper geweest en heb al mie en tomaat en kip op.
Ik kijk mijn ogen uit op welke manier ze hier alles vervoeren. Dat is echt werken!!!! Zal proberen daar wat foto's van te maken.

Wat de foto's betreft ga ik proberen jullie wat meer te verwennen. Ik probeer een inhaalslag te maken. Ik schrijf er nog niets onder want dat kost bij zoveel foto's teveel tijd. Komt later wel weer.

Ik slaap in een fijn hotel met balkon en uitzicht op de Rode Rivier en een grote brug die je naar de Vietnamese kant brengt. Het weer is donker en bewolkt en soms valt er een spat regen De eerste druppels in 4 weken. De temperatuur is gewoon goed.

En nu de echte Chinese fietskilometers: 1068 kilometer op de fiet door China. Elke kilometer was super. Ik heb ook veel kilometers met bussen en busjes gemaakt. Wel zo'n 1500 km denk ik. Was minder maar was noozakelijk vanwege de buikloop. Al bij al kan ik zeggen dat ik een goede indruk heb gekregen van dit land met ongekende mogelijkheden.

Waar rook is is vuur.
Zo nu en dan schrijf ik een stukje met een bepaald thema.
Nu gaat het over rook. Vooral 'smorgens als het nog een beetje fris is zie je werkelijk honderden rookpluimen overal vandaan opstijgen.
- Rookpluimen van steen, dakpan, pottenbak ovens.
- Rookpluimen van de houtkacheltjes die men stookt voor de warmte maar ook voor het koken van eten. Op het platteland stookt men vaak gewoon een openvuur midden in de "kamer" of in de tent. Overal komt de rook door naar buiten.
- Rookpluimen van akkertjes en terrasjes ie kalgebrand worden voor het begin van een nieuw zaaiseizoen.
-Rookpluimen Van duizenden afvalhoopjes en hopen die aangestoken worden om het huisvuil kwijt te raken. Op het platteland en in heel veel dorpen en steden is er geen vuilnisophaal dienst. De mensen vegen altijd hun eigen stukje schoon (er wordt wat afgeveegd) maar het afval gooit men iets verder op de hoek van de straat, langs de kant van een riviertje of gewoon een afgrond in. En iedereen stookt het zo nu en dan aan. Het licht dan daen te smeulen vooral met al dat plastic erin. Iedereen zit bijna altijd in de rook en stank maar niemand schijnt er zich iets van aan te trekken.
- Rookpluimen van zomaar een vuurtje stoken midden op straat, midden in een stad of dorp. gewoon omdat het wat kouder wordt en de mensen er dan gezellig omheen gaan zitten om te kleen of te kaarten. Gewoon wat hout, plastic of iets anders in de fik en roken maar.

Beste allemaal ik kan je zeggen dat ik in China op vele, vele manieren
be(wie)rookt ben. Is het niet figuurlijk dan is zeker letterlijk.

Voor nu een fijne groet en ik probeer zo dadelijk nog wat foto's te plaatsen.Morgenvroeg als het weer goed is ga ik al vroeg naar Bac Ha. een pittige tocht. Daar blijf ik een nachtje en kom dan hier weer terug om daarna aan een super beklimming te beginnen naar Sapa. Ja Pieter daar ga ik zeker naar toe.

leef en geniet en een fijn weekend.

EN BESTE MENSEN WAT EEN ONTZETTEND FIJNE EN LIEVE REACTIES OP DE WEBLOG EN VIA DE MAIL. DAT DOET ONTZETTEND GOED. BEDANKT!!!!!!!!!!!!!

• 14 November 2009 - 09:01

Ad De Swart:

Piet,
    Wat is het geweldig wat je allemaal meemaakt en beschrijft. Ik heb nu al een aardig beeld van het Chinese leven. En zeker met die mooie foto's van die prachtige koppen. En nog wel Chinese koppen!!!!!!
    Leef en geniet.
    Ad

• 14 November 2009 - 09:06

Rieken Tonnie:

Ha, ik ben de 1ste. Zaterdagmorgen, beetje donker herfstweer, beetje regen. Gaan vandaag even naa Uden bodschappen doen voor de Sint. Kleinigheidjes doen we met z'n viertjes kopen. Lijkt wel gezellig. Wat een mooie verhalen en je kan zo mooi schrijven, maar ik val in herhaling geloof ik. Gs nu effe de foto's bekijken en Piet, let goed op jezelf he. Bsuke gisteren nog even gemaild, daar is ook alles oke. Dikke kus uit Heesch

• 14 November 2009 - 10:22

Bram Coen En Angelie:

He Piet,
    Ik ben heel erg benieuwd naar de verschillen tussen China en Vietnam, dus ga vol spanning lezen. Jij ziet veel meer mooie dingen, dan ik ooit gedaan heb, maar dat komt ook omdat je met de fiets, op veel meer mooie plaatsen komt, waar soms geen auto's komen.
    Je krijgt wel echt respect voor de mensen daar, als je ziet hoe zij werken, hoe gelukkig ze zijn, daar kunnen wij nog heel wat van leren toch?

Nou piet een hele verdere mooie toch en tot de volgende keer.
    Een ding hebben we gelijk, het regent hier ook, alleen is het dan wat kouder. Misschien voor jou een beetje raar, maar Sinterklaas komt volgende week hier, zal weer een heel festijn worden. Jammer dat BRam nog te klein is, maar volgend jaar....

Groet Bram, coen en angelie

• 14 November 2009 - 10:39

André:

Even kort: wat een schitterende foto's, Piet!!

• 14 November 2009 - 12:38

Ine Seegers:

Oh Piet wat een enige foto's heb je toch. Prachtig, vooral die mensen foto's, de verrimpelde gezichtjes, de bijna tandeloze mondjes en toch nog blijven lachen. Maar van de beelden van de verschillende keukens zou onze Rob Geus niet vrolijk worden, voor mij zijn ze ook ver onder de maat. Maar niettemin, mooi om te zien dat ze met weinig iets op tafel weten te toveren. De foto van jou als reus tussen die kleine vrouwtjes vind ik ook geweldig. Wij hopen op nog meer beelden vanuit daar. Piet een goede reis en veel sterkte daar gewenst. Lieve groet Marcel & Ine

• 14 November 2009 - 15:38

Lea:

De Fotos zinn prachtig en heel indrukwekkend!

• 14 November 2009 - 15:50

Mirjam Verschuuren:

Fijn dat je weer bent opgeknapt. Wat een avonturen en wat een schitterende foto's.

• 14 November 2009 - 21:53

Richard Dugdale:

Hi Piet,
    I am one of the 10 cyclists you met on junction between Ligiang and Tiger Leaping Gorge. I like your photos. We are home now and enjoyed our trip very much. Wishing you best of luck and enjoy your journey.

• 15 November 2009 - 09:15

Astrid:

heb even een inhaalslag moeten maken,om bijgelezen te komen,maar blij dat het weer goed met je gaat!!!!!
    Geweldig al die mooie foto's.............zo krijgen we een mooie indruk van jou verblijf in China en vietnam..........
    het gaat je goed!!!
    groeten Ad-Astrid-Jannick

• 18 November 2009 - 20:56

Hanny:

Wat een diversiteit in al die kraampjes piet, ongelooflijk.Volgens mij is het ook allemaal pittig, tenminste zo ziet het eruit. Kan me voorstellen dat je niet weet wat je moet pakken, als je daar al iets eet.
    Wat een leuke ouwe mensjes.
    Herman en Hanny