Een overweldigende hoogtestage, - Reisverslag uit Peking, China van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een overweldigende hoogtestage, - Reisverslag uit Peking, China van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een overweldigende hoogtestage,

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

29 Oktober 2009 | China, Peking

Woensdag, 28 oktober 2009

De hoogvlakte van Zhongdian.

Beste allemaal, dear everyone,

Dear everyone, it was again an amazing day. So beautiful. But very heavy. 43 km climbing to a high from 3300 meter. In the morning and evening very cold. But the people are very friendly.On the day it is 30 degrees. I hope I can tell you tomorrow over the highway from Zhongdian. They call it here also Shangri- La.

Big hugs and a lot of loves from your friend PIET

De vorige avond nog goed gegeten omdat we de volgende ochtend nog een hele stevige tocht voor de boeg zouden krijgen. We begonnen om 8 uur op 1833 m. hoogte. Voldoende eten bij ons, want er zouden maar weinig winkeltjes en stalletjes te zijn. Later bleek dat er nergens iets te kopen was.. Dus dat werd een dag van bananen, koekjes, en water.

De eerste 40 km. was in een stuk klimmen. Gemiddled 4 a 5 %.
Na 26 km zaten we op 2730 meter hoogte. Op 33 km over een pas op 3300 meter hoogte.
We kwamen langs stalletjes met Yak vlees en Yakstaarten, die te koop zijn als plimeau. Ook passeren we vele Tibetaanse dorpjes met hun karakteristieke huizen en grote hoge rekken waar ze hun landbouwprodukten op dr5ogen.

Na 64 zware kilometers komen we op de hoogvlakte van Xiao Zhongdian. Het is inmiddels half 6, dus bijna 10 uur op de fiets., waarvan zeker 8 uur klimmen.

We overnachten in eenvoudig Guesthouse met de "Toilet" en de "douche" buiten de kamer.
Ov er de toiletten ga ik zeker nog een keer uitgebreider schrijven. Een verhaal op zich.

HET WEER:
Toen we vertrokken was het behoorlijk koud maar op 3300 m hoogte wordt het na 4 uur heel erg koud. Het heeft vannacht 1 a 2 graden gevroren.
Maar overdag is het een hel blauwe lucht en tussen de 25 en 30 graden.De wind waait stevig op de hoogvlakte.

DE OMGEVING:
Was echt weer betoverend. Tibetaanse vrouwen met hun prachtige kleurrijke kleding.. De vrouwen willen eerder op de foto dan de mannen. Vaak willen ze ook met mij en die imposante Koga Miyata op de foto.
De uitzichten zijn niet op een foto vast te leggen. Ook niet de ongelooflijk diepe ravijnen.

MEDEDELING:
Ja Riek het tijdsverschil is nu 7 uur. Wij lope, sorry, fietsen dus 7 uur voor.

HET MEEST BIJZONDERE VAN DEZE DAG;
Het Guesthouse dat gerund wordt door een hele lieve moeder met haar dochter en haar man. Moeder en dochter doen vooral het werk. Na een half uur toen we aankwamen viel het licht uit. Met kaarsjes hebben we in de keuken het eten uiotgezocht en bij kaarslicht hebben we een heerlijke Chinese maaltijd met stokjes naar binnengewerkt. Heerlijk hoe zij kunnen koken. Na het eten hebben we samen rondom een nhoutkachel nog wat nagekletst en we hebben heel veel gelachen zonder dat we elkaar met woorden konden verstaan. Uiteraard hebben we hier mooie foto's van gemaakt. Om 9 uur met een kaarsje naar onze kamers en 's nachts nog met een klein lichtje naar het ijskoude "toilet". Gelukkig had ik vele dekens om mij warm te houden.

Het was een zeer bijzondere ontmoeting die mij nog lang zal bijblijven.

Leef en geniet en lieve groeten ook van Wim en Yvonne.

Piet

• 29 Oktober 2009 - 10:33

Bauke:

Oh schitterend pap!! Ik heb niet eens foto´s nodig om het me allemaal voor te stellen!
    Ze hebben daar dus wel internet?????
    Kus!

• 29 Oktober 2009 - 10:36

André Van De Wiel:

Houd het stuur recht in de afdalingen, of liever gezegd: draai maar met de weg mee!

Een vraagje Piet: die guesthouses waar je nu in terecht komt, zijn die van te voren gepland of is dat op de bonnefooi?

Zo te lezen, gaat het uitstekend met "onze" Piet!

• 29 Oktober 2009 - 10:44

Sjoerd:

He pap, het is prachtig daar he? Ik ben weer helemaal terug.

geniet ervan

lfs sjoerd

• 29 Oktober 2009 - 17:51

Claartje:

Het klinkt als een sprookje...!

• 29 Oktober 2009 - 19:09

Bram, Coen En Angeli:

He Piet,
    Wat is het toch allemaal super he. Dit had je nooit durven dromen. Wij zijn net terug uit zeeland en kudde udenhout heeft het daar behoorlijk op z'n kop gezet. Piet ik zal je alle verhalen besparen, maar het is me een stel bijelkaar hoor. Het weer in zeeland was helemaal super, lekker zonnetje, wandelen, reeen bekijken heerlijk gewoon. Onze Bram heeft ook lekker genoten. Koos en Roos hebben ook twee nachten bij ons geslapen, nou dat was voor bram natuurlijk een groot feest.
    Wij wensen je heel veel fietsplezier en wij blijven je vol enthousiasme volgen.

Heel veel groeten van ons.

• 29 Oktober 2009 - 19:34

Riek En Tonnie:

Beetje laat he Piet, maar ik ben net thuis. De hele dag naar Den |Bosch geweest met de overblijfmoeders (9) van de Emmausschool. Het was gezellig. Bossche bol, Sint Jan (kaarsje opgestoken ook voor jou), Film over Den Bosch, Rondvart over de Diezeen stadwandeling gehad. Om 5 uur lekker gegeten en om half 8 weer met de bus naar huis. Geweldige dag gehad. Zo ben je ook weer bij.
    Verder geniet ik echt erg van je verhalen.
    Nu ga ik thee drinken met Tonnie. Doei.

• 01 November 2009 - 13:20

Hanny:

Piet die kaarsjes lijkt me wel gezellig, elk nadeel hebt zijn voordeel, zo zie je maar. Dat je al zo goed met die stokjes kunt eten, dat is van de nood een deugd maken.
    groetjes van ons Herman en Hanny