Het laatste verslag vanaf het vasteland. - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Het laatste verslag vanaf het vasteland. - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Het laatste verslag vanaf het vasteland.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

05 September 2023 | IJsland, Egilsstaðir

Dag 57.

Egilsstadir, dinsdag 5 september 2023, alweer een zonnige dag. 23 graden en bijna windstil.

Het laatste verslag vanaf het vasteland van IJsland.

Beste Allemaal,

Van morgen weer heel rustig aan gedaan. Daarna nog een mooie tocht langs het meer. We hadden dat al een meer gedaan maar nu is het weer heel anders. Het meer werkte als een spiegel. Zo mooi. Maar ook waren er veel meer herfstkleuren.

Wij zijn al een paar dagen bezig om te zorgen dat we niets of bijna niets meer in onze vriezer en koelkast hebben, want morgenavond gaan we naar de boot. Dus vanaf dan schrijf ik nog maar een kort verslag tot we thuis zijn.

Ook kan ik de verslagen niet meer versturen vanwege internet en geen verbinding. Ik hoop alleen dat de zee wat rustig is want drie dagen en nachten als een drinken man rondlopen vind ik geen pretje.

De boot begint vanavond om 8 uur te varen en gaat via de Faeröer eilanden naar Denemarken waar we zaterdag om 11 uur in de ochtend aankomen. Daarna proberen we te overnachten in Hamburg en de volgende dag naar de Wilgenlaan.

Nog vergeten te vertellen. Toen we de prachtige Hengi waterval bezochten was een jong koppel bezig met een video-opname met een drone.

Gelukkig is dat op 95 procent van de plaatsen verboden. Maar hier mocht het wel. We raakten aan de praat en ze vroegen of we de opname wilde hebben. Dus ons email adres gegeven en ja hoor na een paar dagen kregen we de opname. Heel bijzonder moet ik zeggen.

Vaak probeer ik met lokale mensen te praten over alledaagse dingen in IJsland. Zo kreeg ik te horen dat een woning vinden hier bijna niet mogelijk is EN als je iets vindt, is het onbetaalbaar.

Een studio voor een persoon kost 1500 euro per maand. De kinderen blijven bij hun ouders wonen. Een gewoon eenvoudig huis is vaak het drievoudige. In en rond Reykjavik schijnt het nog veel duurder te zijn.

Wat ook opvalt in de supermarkt is dat er bijna geen grote winkelwagens zijn. Je ziet mensen vooral met een mandje winkelen. Precies dat wat men de volgende dag nodig heeft. Ook al verdient men hier meer, de mensen klagen dat alles zo ontzettend duur geworden is. En als je dat vergelijkt met ons in Nederland dan is alles bijna twee tot drie keer zo duur.

Vlees is bijna niet te betalen. Later zal ik wat prijzen van de supermarkt doorgeven. Maar een voorbeeld alvast. Een gewoon bruin brood kost hier 8 tot 9 euro. Nog een voorbeeld. Een kleine wafel met banaan en wat chocolade saus en een beetje room kost 9,65 !!!!!

Een verkoopster in een winkel vertelde mij dat ze bijna alle spullen online koopt in Europa. Alleen is dat met de dagelijkse boodschappen niet mogelijk.

Wat ook opvalt, is dat IJsland een echt visland is. Het komt vaak op de eerste plaats wat economische activiteiten betreft.

Maar daar is weinig van te merken. Wij hebben geen viskraam gezien waar je bijvoorbeeld verse vis kunt komen. En ook in de supermarkt zijn het meestal diepvries visproducten. En de visproducten zijn schrikbarend duur. Fish en chips bijvoorbeeld als je dat met zijn tweeën gaat eten met een blikje cola dan ben je gauw 50 euro kwijt.

Dus hier wordt je vanzelf een halve vegetariër. Wij hebben in ieder geval vaak SKIR yoghurt met muesli gegeten. En vaak variaties met eieren. Of zelf een tosti maken. Als je op de camping rondkijkt dan wordt er voor negentig procent pasta klaargemaakt. En dat deden wij ook vaak.

Later meer hierover.

“DAT IS EEN VOORDEEL VAN REIZEN: HET VERRUIMT DE BLIK EN SCHERPT ONS IN, HOE VERRUKKELIJK HET THUIS IS”.

Voor nu een warme dure groet en leef en geniet van de momenten die er toe doen.

Piet,

• 05 September 2023 - 20:34

Hanny:

Wat een prijzen zeg niet normaal.

leuk om te weten!

• 05 September 2023 - 21:23

Frans Van Rijsewijk:

Behouden vaart en tot gauw in ons winkeltje.

• 05 September 2023 - 22:31

Riek:

Wat een prijzen zeg. Niet normaal he.

We wensen jullie een rustige boottocht.

En uiteraard weer WELKOM THUIS samen. [e-1f340][e-1f979][e-1f970]

• 05 September 2023 - 22:31