MAY BE ??????? Vandaag zon. - Reisverslag uit Gásadalur, Faroe eilanden van piet lagarde - WaarBenJij.nu MAY BE ??????? Vandaag zon. - Reisverslag uit Gásadalur, Faroe eilanden van piet lagarde - WaarBenJij.nu

MAY BE ??????? Vandaag zon.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

01 Augustus 2023 | Faroe eilanden, Gásadalur

Dag 22. 186 km

Gásadalur, dinsdag 1 augustus 2023. 19 graden en half bewolkt. Prachtig weer.

MAY BE ???? Vandaag zon.

Beste Allemaal,

Vanmorgen alweer om zes uur opgestaan. Het grote voordeel daarvan ks dat je niet hoeft te wachten bij de douches, bij de afwas en dan weet je zeker dat de wasmachine en droger vrij zijn.

Om negen uur was alles klaar en konden we weer aan een mooie tocht beginnen. MAY BE zou het vandaag mooi weer zijn. Nee, niet May Be maar het was vandaag prachtig weer. Zon en 18,5 graad. Uit de wind misschien wel 23 graden.

En bij elke weersverandering ziet de omgeving er steeds weer anders uit. Dus vandaag konden we foto’s maken van geweldige vergezichten en prachtige gekleurde huisjes.

Vanmorgen weer terug naar het eiland Vagar want dat vonden we een paar dagen geleden al een prachtige route maar toen hadden we geen tijd om de prachtige waterval te bekijken. Want toen moesten we op tijd de boot naar Mykines zien te halen. En inderdaad nu met zon was alles nog mooier. Van het laatste plaatsje, want hier houdt de weg op. Konden we bet eiland Mykines zien liggen. Driekwart lag prachtig in de wolken. Hopelijk hebben de mensen daar kunnen genieten van de puffins of te wel de Papegaaiduikers.

Daarna nog naar een andere plek gereden en daar vonden we twee plaatsen “aan het einde van de wereld”. Boven op de berg met uitzicht op de twee plaatsjes hebben we heerlijk geluncht.

Nadat we nog door twee leuke kleine dorpjes gewandeld hadden, waren we rond vier uur weer thuis.

Bij een aantal zeetunnels moet je tol betalen. Achteraf online betalen en binnen zes dagen. Dus daar zijn we maar mee begonnen. En dat was nog een hele klus.

En we beginnen al een beetje te denken aan IJsland. Morgen om zes uur vertrekt de boot en we moeten er twee uur van te voren zijn om in te checken. Maar daarvoor willen we nog een Boterbloem route rijden en de hoofdstad Torshavn bezoeken.

Hier komen nog een aantal weetjes:

• Door de geïsoleerde ligging is de verscheidenheid van dieren en planten minder groot dan op de landen op het vaste land. Ook het overwaaien van zaden is hier natuurlijk niet mogelijk.
  • Als gevolg van diverse ijstijden zijn alle bomen en struiken verdwenen. En dat klopt want in de natuur hebben we geen enkele boom kunnen ontdekken. Soms bij een huis een bewust aangeplante boom.
  • De begroeiing bestaat uit mossen, grassen, wat heide en wat bergplanten.
  • Hier en daar worden stukjes grasland gemaaid en als hooi opgeslagen voor de winter. Dat gebeurt vaak handmatig met een zeis. Omdat het vaak te steil is voor machines.
  • Door het gebrek aan bomen moet al het hout voor de huizen geïmporteerd worden.
  • Vroeger was er alleen aangespoeld hout en dat was dan ook goud waard. Na een zware storm renden men naar de kust om te kijken of er wat hout aangespoeld was.
  • In heel de Faeröer vind je bijna geen vlak stuk grond. En als je al een klein stukje vlak aantreft dan leggen ze er een kunstgrasveld op om te voetballen want dat is hier een heel populaire sport.
  • Maar Faeröer is een paradijs voor vogelliefhebbers. Meer dan 260 vogelsoorten leven op en rond deze magische eilanden in de Oceaan.

Genoeg weetjes voor vandaag. Morgen komen er nog meer maar daarna schakelen over naar IJslands nieuws.

Maar als ik later de foto’s plaats dan komen er zeker nog meer weetjes en is het allemaal nog veel duidelijker.

“WIE ZICH GELUKKIG VOELT MET HET GELUK VAN ANDEREN, BEZIT EEN RIJKDOM ZONDER GRENZEN”.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er toe doen.

Piet

• 03 Augustus 2023 - 12:06

Riek:

Kon jullie site ruim een dag niet openen.

nu verslag gelezen.

Op naar IJsland.