Wit, witter, het witst. - Reisverslag uit Esperance, Australië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Wit, witter, het witst. - Reisverslag uit Esperance, Australië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Wit, witter, het witst.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

26 December 2018 | Australië, Esperance

Wit, witter, het witst.

Beste allemaal,

Esperance, vrijdag 22 december 2018, 489 km
Blauwe lucht en 27 graden.

Vandaag een flinke tocht. We willen vanmiddag Esperance bereiken. Esperance is en kustplaats. Het was eind negentiende eeuw een belangrijke toeleveringshaven voor de goudvelden in Kalgoorlie en Coolgardie. We willen hier twee geweldig mooie tochten maken. We hebben geluk want de campings zijn overvol maar wij hebben nog een mooi plekje vlak aan de kust gevonden.
Natuurlijk weer even de was doen en inkopen doen. Kerstmis komt eraan en dat is te merken ook. Het is dringen geblazen in de suoermarkt.
Gelukkig zijn ze zondag open want maandag willen we weer verder trekken.
In de avond nog een mooie wandeling langs het strand gemaakt en daarna is het goed slapen.

Morgen schijnt het 38 graden te worden.

Esperance, zaterdag 23 december, 55 km
Hel blauwe lucht en 38 graden maar altijd een frisse zeewind.

Vandaag maken we een tocht langs een van de mooiste kustlandsxhappen van Australië. De 40 km lange Great Ocean Road ontsluit prachtige panorama’s langs de kust. We bezoeken heel wat baaien, met idyllische zandstranden en het turquoise tot donkerblauwe water nodigen telkens uit om over het strand te wandelen. Maar niet elk strand js geschikt om te zwemmen vanwege de hoge golven en de sterke onderstromen.

Wij genieten zonder te zwemmen toch enorm van deze prachtige vergezichten.

Maar de kleurenpracht verwondert ons nog steeds het meest.

Esperance, zondag 24 december 2018, 142 km.
Hel blauwe lucht en tot drie uur 40 graden en daarna 25 graden

Vandaag alwwer de laatste dag in Esperance. Te heet om lange wandelingen te maken daarom gaan we naar men zegt het mooiste strand in Australië, Lucky Bay.
De weg er naar toe was al prachtig met de goudgele kerstbomen, zoals men die hier noemt.
Overal vind je deze bomen en struiken. Ze zitten vol met fel gele bloemen die op vlammetjes lijken. Hopelijk kan ik er een foto van plaatsen.

Lucky Bay is inderdaad meer dan schitterend. Het is letterlijk oogverblindend mooi. Je hebt echt een giede zonnebril nodig.

Ten eerste iets over de naam. In 1892 wqs een schip met wetenschappers de ksutlijn aan het onderzoeken. Er waren 88 man aan boord. De kapitein kon niet voor de avond voor anker gaan en het was te gevaarlijk om door te varen. Eindelijk ging hij voor anker in deze baai. Hij noemde het vanwege het op tijd vinden “Lucky Bay”.

Maar als je dit strand mag zien dan ben je ook een “lucky man”.

Waarom is dit strand zo wit en het water zo ontzettend helder en prachtig van kleur.

De zandkorrels zijn zeer fijn en deze zijn door weer en wind aangevierd door de omliggende granietrotsen. Het is zeer fijn kwarts. Onder de microscoop hebben de korreltjes een ruw oppervlak. Ze zijn heel hard en als je er iverheen loopt maken ze een knisperend geluid omdat de ruwe zandkorreltjes dan tegen elkaar schuren.
Normaal zit in het strandzand veel kalk wat het een crême achtige kleur geeft. Het is ook veel zachter.
Maar dit kwartsiet zand is oogverblindend wit.

Wat ook uniek is dat je met je auto gewoon het strand op kunt rijden. Het zand is niet rul maar hard. En dat doet dus iedereen. Alles bij de hand, geen gesjouw en heerlijk water. De camping naast het strand is al maanden van te viren volgeboekt. Ook omdat in de morgen en avond de halftamme kangoeroes het strand bezoeken.

Het was al bij al een superdag want op de terugweg hebben we nog meer van deze prachtige baaien en stranden bezocht.

Bijna kerst, war wij met kerst verblijven is niet te zeggen. Wij hebben Eerste Kerstdag en Tweede kerstdag een oaar grote afstanden te overbruggen. En over de eerste duizend kilometers is er geen stad of dorpje te bekennen. Alleen een paar Roadhouses.

Maar dat horen jullie wel na kerst.

Voor nu nogmaals fijne Kerstdagen en geniet van elkaar en al het moois in je eigen omgeving ook al kun je niet zeggen dat de sneeuw wit, witter het witst is.

“Een goede reiziger heeft geen vastomlijnde plannen en de aankomst is niet zijn doel”.

“A good traveller has no clear plans and the arrival is not his goal”.

Piet.

• 26 December 2018 - 07:44

Ine:

Bij het zien van al dit moois besef je des te meer dat we zuinig moeten zijn op onze aarde. Genieten jullie er daar nu maar lekker van.

• 26 December 2018 - 09:17

Jolanda:

Wij wensen jullie ook hele fijne kerstdagen.

Niks te veel gezegd. Wat een prachtige kleuren. Geniet nog even van jullie reis.

• 26 December 2018 - 13:06

Riek:

We wensen jullie ook fijne dagen, hier zit het er bijna op. Wij net thuis uit Frankrijk. Schitterend die kleuren.

• 26 December 2018 - 14:18

Mirjam En Guus Gr:

Goeie laatste 2018 dagen gewenst en een mooi egin van 2019.
    Een veilig en heerlijk vervolg van jullie reis !

• 29 December 2018 - 08:47

Claartje Bos:

een heel mooi begin van het nieuwe jaar en een sprankelend vervolg!
    liefs van Ad en Claar