Naar een prachtig museum. - Reisverslag uit Gyeongju, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu Naar een prachtig museum. - Reisverslag uit Gyeongju, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Naar een prachtig museum.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

10 Oktober 2018 | Zuid-Korea, Gyeongju

Naar een prachtig museum.

Gyeongju, maandag 8 oktober 2018

Prachtig herfstweer, blauwe kucht en 25 graden

Beste allemaal,

Vandaag gaan we er weer even tussenuit. Met zijn viertjes weer naar Gyeongju. Ruim een uur rijden. De vroegere hoofdstad van het Silla rijk dat lang aan de macht geweest is in Korea. Vandaag willen we het nationaal Museum bezoeken. Prachtig gelegen en wat een rijkdom heeft men gevonden in de graven van de koningen.
Buiten staan we ook een hele tijd voor een gigantische bel. Een tik met je hand erop en je kunt het indrukwekkende geluid 3 km verder horen. Maar dat mag uiteraard niet.
Binnen is het werkelijk prachtig ingericht met al die rijkdommen uit een ver verleden.
Rond twee uur eten we weer een geweldige lunch aan een prachtig meer.

Voordat we voor de files weer terugrijden nog even langs twee bakkers die hier traditionele lekkernijen verkopen.
Langs de weg zie je weer de honderden wolkenkrabbers allemaal in clusters gerangschikt. Daartussen de prachtige gele rijstvelden klaar om geoogst te worden. Elke ruimte wordt benut om er gewassen te verbouwen. In Nederland heb je glazen kassen hier heeft men ontelbare plastic koepels waaronder men allerlei gewassen verbouwd.

Hieronder nog een paar typische Zuid Koreaanse weetjes:
Ze zijn trots op hun cultuur en musea worden dan ook druk bezocht. Trouwens de entree van het prachtige museum is gratis.
Gek op nieuwe technologie. De nieuwste telefoon is een must.
Men vult hier elkaars glazen en die worden pas bijgevuld als ze leeg zijn. Dus als je met zijn tweeën drinkt dan vult de een het glas van de ander, en de ander het glas van jou.
Als Zuid Koreanen elkaar niet kennen dan trekken ze zich weinig van elkaar aan. Maar als de persoonlijke banden eenmaal gesmeed zijn dan is hen geen moeite teveel. Dan is het samen eten, samen drinken, samen lachen, samen zingen en samen huilen. En dat hen geen moeite te veel is merk ik hier elke dag. Ik word werkelijk in de watten gelegd.
Schoenen uit in huis en soms in een restaurant. Overal staan in de hal slippers. Het is uit den boze om maar met een stap met je schoenen het huis in te gaan. En daar is men heel consequent in. Maar daar zit wel een logische gedachte achter. De meeste huizen hebben houten vloeren met vloerverwarming. Veel speelt zich af op de vloer. Was opvouwen, groenten klaarmaken, kleren verstellen, een spelletje doen en vaak ook eten aan een lage tafel. Dus dan is het wel te verklaren dat men alles wat onder de schoenen kan zitten buiten te houden. Ik loop hier dus altijd rond op sokken. Een bijkomend voordeel in een appartement is dat je de bovenburen dus helemaal niet hoort. En omgekeerd horen de onderburen ons niet.

Voor nu weer even genoeg. Morgen is het een nationale feestdag en zullen we wel weer een uitstapje gaan maken. Maar dat horen jullie morgen wel weer.

“There are always flowers for these who want to see them”. “Er is altijd wel ergens een bloem te vinden voor hen die hem wil zien”. Er is altijd wel iets positiefs te ontdekken. In elke donkerte is wel een lichtje te bespeuren als je er tenminste naar op zoek bent.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van alles wat op je pad komt.

Piet

• 10 Oktober 2018 - 07:45

Frans Van Rijsewijk:

Beste Piet en Susan,

Mooie gebruiken hebben ze daar in Korea! Je verhalen lees ik altijd met veel plezier met ook leuke en zinvolle spreuken waar je positieve energie uit kunt halen.
    Ik hoop dat je nog veel kunt genieten samen met Susan en familie !

• 10 Oktober 2018 - 10:14

Ine:

Schenk er nog maar eentje in voor Susan van ons. En pak zelf ook iets gaat dan helaas niet op. Geniet ze daar nog....

• 10 Oktober 2018 - 11:42

Riek:

Wat een mooie gebruiken. Ik lees ze graag. Vandaag over veertien dagen vertrekken we naar NZ, maar ook daar blijf en kan ik je volgen. Dikke kus

• 10 Oktober 2018 - 17:13

Hanny:

Heel veel lieve groetjes uit Gennep.

• 11 Oktober 2018 - 15:07

Jos:

Gun je een mooi verblijf in Korea ,geniet er maar van Piet het zij je gegund. Groet Jos