Water, water, water, water en nog eens water en .. - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Water, water, water, water en nog eens water en .. - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Water, water, water, water en nog eens water en ..

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

08 December 2013 | Argentinië, Puerto Iguazú

Puerto de Iguaza, maandag 4 november 2013

Woordje vooraf:

Vandaag plaats ik gewoon veel foto's van de watervallen om jullie een klein beetje een indruk te geven van wat wij gezien, gevoeld en gehoord hebben. Ook plaats ik wat foto's van de dieren en vogels die we in dit natuurpark tegenkwamen. Om alles te zien klik onder de foto's op: "BEKIJK ALLE FOTO'S".

Beste allemaal,

Vandaag naar de watervallen. Watervallen spreken meestal tot de verbeelding en onderweg hebben we al heel wat watervallen gezien en altijd wil je er foto's van maken. Maar meestal is dat vanuit de verte.

De Iguazu watervallen zijn de grootste watervallen van Zuid Amerika. Ze liggen op de grens tussen Argentinië en Brazilië. Het is eigenlijk een complex van watervallen. Tussen de 270 en 300 watervallen. Afhankelijk van de hoeveelheid water die aangevoerd wordt door de rivier Iguaza. In totaal zijn de watervallen 2,7 km breed en vallen 82 meter naar beneden. Het bekendste gedeelte is de "Garganta do Diablo". De keel van de duivel is een grote halfronde waterval van 150 meter breed en het water stort 70 meter de diepte in. In het midden van deze waterval loopt de grens met Brazilië.
Het water loopt als het ware weg van Argentinië en zodoende heb je het meest complete overzicht vanuit Brazilië en daarom willen we daar morgen naar toe gaan.
De watervallen bevinden zich in twee nationale parken die nu tot het werelderfgoed van de Unesco horen.

De naam Iguaza betekent " Groot water".
De watervallen van Iguazu zijn groter dan de Niagarawatervallen. De Inguazu watervallen zijn zelfs veel breder dan de Victoriawatervallen in Afrika. Alleen de Victoriawatervallen kennen bij hoogwater geen tussen eilandjes en is zodoende de grootste aaneengesloten waterval ter wereld. Ook wat volume betreft zijn de Niagarawatervallen vallen groter. Op het hoogtepunt stort hier ruim 9 miljoen liter water per seconde de diepte in. De Iguazu watervallen leveren "maar" 6 en een half miljoen liter water per seconde. Maar in extreme omstandigheden kunnen ze beiden 12 miljoen liter water produceren. De Niagarawatervallen zijn het hele jaar door constant in het afvoeren van water.

Maar de Iguazawatervallen winnen het wat toegankelijkheid betreft. Dankzij de vorm van de watervallen zijn hier prachtige vergezichten mogelijk.

Hierboven heb ik gewoon wat algemene informatie gegeven. Maar wat hebben we een geweldige dag gehad. Als ik mijn ogen sluit hoor ik nog steeds het geluid van het neerstortende water. Zo overdonderend. Maar dan het uitzicht. Dat is niet met woorden te beschrijven. Heel, heel bijzonder.
In de morgen lopen wij eerst een uurtje door het natuurpark. Je ziet er prachtige vogels. Ook schildpadden en apen hebben we kunnen bewonderen. Met een treintje worden we naar de watervallen gebracht. Hier heeft men wandelroutes uitgezet die je zo dicht mogelijk bij de watervallen brengen. Je staat er werkelijk met je neus bovenop. Het geluid en de reuk zal ik nooit meer vergeten.
Daarna volgen we de andere looproutes die je naar allerlei watervallen brengen en telkens zie de watervallen vanuit een ander gezichtspunt. Met een bootje varen we naar een eiland en ook van hier uit aanschouwen we de machtige watervallen met overal kleurrijke regenbogen in het water.
Het is werkelijk niet te beschrijven wat we vandaag allemaal te zien krijgen. Bloemen, kleurrijke vlinders, aapjes, een toekan, een grote salamander. Het is puur genieten.

Tegen de avond keren we met de bus weer terug in Puerto Iguazu.

We eten nog een heerlijke Argentijnse steak en regelen nog een slaapplaats in Buenos Aires en we genieten nog een keertje van deze geweldige dag door de foto's te bekijken.
Het zal nog een hele toer worden om uit de 500 foto's de mooiste te kiezen.
Morgen gaan we een dagje naar Brazilië, naar Foz de Iguazu, om van hieruit dit wereldwonder te aanschouwen.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet

• 08 December 2013 - 21:12

André En Willemien:

Fabuleus mooi!! En ik vond de Niagarawatervallen al zo indrukwekkend. Ook de dierenfoto's zijn geweldig.

• 08 December 2013 - 22:09

Ria Van Der Meijden:

wij weten wat jij genoten zal hebben Henk en ik hebben het zelf ook mee gemaakt wat een
    natuurgeweld het maakt zoveel indruk de brug die aan de kant van brasil halverwegen loopt is geschonken door vliegmaatschapij de varig hij stopt als je op argentijnse grond komt
    als wij deze foto s zien genieten wij weer Piet het is een natuur wonder want niet altijd is er zoveel water gr Ria van der meijden