Wat een schitterende dag. - Reisverslag uit Arequipa, Peru van piet lagarde - WaarBenJij.nu Wat een schitterende dag. - Reisverslag uit Arequipa, Peru van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Wat een schitterende dag.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

23 Augustus 2013 | Peru, Arequipa

Wat een schitterende dag.

Arequipa, woensdag 21 augustus 2013

Beste allemaal,

Allereerst heb ik weer foto's geplaatst bij het verhaal van; " Zoveel vogels heb ik ........".
Als je deze wilt zien, klik je gewoon op "vorige" onderaan het verhaal.
En ja hoor lieve zus ik heb je foto's en berichtje ontvangen. Fijn dat al snel wat mobieler bent.

Gisteren om 2 uur in de nacht opgestaan en rond drie uur werden we opgehaald. Wij waren de eersten en dan heb je geluk want dan kun je de beste plaats uitzoeken. Het is een mini busje voor ongeveer 16 personen. Het duurde ongeveer een half uurtje voordat de chauffeur iedereen verzameld had bij de verschillende hostels. Maar dan zie je het nachtleven van Arequipa ook eens. Lege straten, een paar nachtclubs die nog open zijn en waar je de harde muziek nog over de straat hoort schallen. Maar ook zwervers die de vuilnis aan het doorzoeken zijn op iets bruikbaars.
Het is behoorlijk koud en de extra jas is niet voldoende. Wij rijden in het pikkedonker de bergen in. Hoger en hoger tot bijna 5000 meter!!!!. De weg wordt slechter en slechter en het is maar goed dat we niet zien hoe wij langs hele diepe afgronden rijden.

Het is ruim drie uur rijden voordat we bij de condorkloof zijn want dat is ons eerste doel vandaag. De condors in een diepe vallei zien zweven op de thermiek die vooral in de morgen aanwezig is. Onderweg krijgen we een deken voor de vrieskou maar dat is niet voldoende om iedereen warm te houden. De minibus heeft geen verwarming en de ruiten slaan dan ook regelmatig aan zodat het raampje opengezet moet worden.
Ook wordt een van onze medereizigers behoorlijk ziek van al dat gedraai en misschien heeft zij ook de hoogteziekte. De chauffeur koopt onderweg cocathee voor haar en beveelt dat iedereen aan die de bergen in trekt. Wij hebben cocasnoepjes gekocht en daar zitten we regelmatig op te zuigen.
Rond acht uur krijgen we een ontbijt MET cocathee in een dorpje. Geen verwarming dus hier kan ons alleen maar de cocathee verwarmen. De zon heeft zich ondertussen laten zien en iedereen zoekt buiten meteen deze zonnestralen op. En verder gaat de tocht en nu kunnen we genieten van de werkelijk schitterende omgeving. Geen bomen maar valleien met terrassen uit de Incatijd. Lama en alpaca kuddes. Het landschap is ondanks dat er bijna geen groen is opvallend kleurrijk.

Wij komen bij de ingang van de Colcavalley en moeten daar 70 sol betalen om verder te mogen.
Het is bijna 9 uur als we bij de condorvallei aankomen en wij zijn niet alleen. Honderden toeristen met hun fototoestel in de aanslag zijn al aanwezig. Wij vinden ook een plekje aan de rand van de afgrond.
Het is inmiddels warmer geworden en we smeren ons in met zonnebrandolie en nemen voor de eerste keer onze hoeden uit de rugzak. Want op deze hoogte is de zon extra gevaarlijk.
En jaar hoor daar zweven een aantal condors door de vallei diep beneden ons. Maar ze nu nog op tijd in het vizier krijgen en ze op de gevoelige plaat vastleggen. Gelukkig kan ik met mijn nieuwe camera veel meer inzoomen want anders blijft het toch vaak maar een stipje in de lucht. Maar de omgeving zelf is al adembenemend. Er wordt wat afgeknipt en vele foto's zullen later delete worden. Maar we hebben geluk want vlakbij landt een arend op een rots en gaat zijn veren zitten poetsen.
Waar toeristen zijn zijn ook de vrouwen in hun traditionele kledij die hun zelfgemaakte waren proberen te verkopen. Zo ook hier in de vroege ochtend in de vrieskou.
Wij vertrekken na een halfuurtje en beginnen aan een fascinerende tocht terug maar nu met een hel blauwe lucht en de besneeuwde bergtoppen en vulkanen in de buurt. Wij stappen regelmatig uit bij miradors of te wel prachtige uitzichtpunten. Wij komen ogen en tijd te kort. Wat in het landschap speciaal opvalt zijn de stenen torentjes die men gebouwd heeft. Soms lijken ze op mannetjes kijkend naar de bergen. Ons gids vertelt dat het een soort eerbetoon is aan de bergen die de Inca's en nu nog de lokale bewoners als hun oppergod beschouwen. Het zijn er werkelijk duizenden. Men bouwt een torentje van stenen en bid met het gezicht naar de berg.

Op de terugweg krijgen we een lunch met traditioneel voedsel, stoppen nog bij een dorpje met een speciale kerk en nemen onderweg nog foto' van alpaca en lama kuddes. Ook komen we nog bij hotsprings waar een grootgedeelte van onze groep gebruikt van maakt. Wij hebben de badkleding thuisgelaten want er is geen bescherming voor de zon en die schijnt hier wel heel heftig.

Beste allemaal het was een van de bijzondere dagen en ik zou hier nog wel dagen willen doorbrengen maar dan met een private car zodat je kunt stoppen wanneer je maar wilt.

Moe maar voldaan keren we rond half 8 terug en eten nog wat en gaan naar bed en nemen morgen een rustdag. Was naar de laundry, een kerk bezoeken, een hostel boeken voor de volgende plaats in Peru, onze ticket ophalen voor de bustocht morgen van zo'n 5 uur naar Puno, onze laatste halteplaats in Peru.

Ik hoop dat we vandaag ook nog wat foto's kunnen plaatsen maar dat neemt zoveel tijd in beslag dat ik hoop dat dat nog gaat lukken.

Voor nu een lieve groet van ons en leef en geniet van de momenten.

Piet

• 23 Augustus 2013 - 09:20