"Juanita de ijsprinses" - Reisverslag uit Arequipa, Peru van piet lagarde - WaarBenJij.nu "Juanita de ijsprinses" - Reisverslag uit Arequipa, Peru van piet lagarde - WaarBenJij.nu

"Juanita de ijsprinses"

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

21 Augustus 2013 | Peru, Arequipa

Juanita de ijsprinces.

Arequipa, dinsdag 20 augustus 2013

Beste allemaal,

Het ís gelukt methode foto's. Ik heb ook al foto's geplaatst bij het verhaal van "Zand, zand, zand zand ". Van de dag ervoor houden jullie nog tegoed. Helaas geen tijd gehad om bij de foto's een onderschrift te plaatsen. Want de foto's hebben een heel hoge resolutie en het duurt meer dan een uur voordat je twintig foto's geüpload hebt.

Vandaag naar de Plaza de Armas gewandeld en daar de citytoerbus besproken. Deze bus maakt een tocht van vier uur door de oude stad en de omliggende plaatsen en miradors of te wel mooie uitzichtpunten. De eerste mirador lag even buiten de stad en van deze plaats had je een prachtig uitzicht op de omliggende besneeuwde bergtoppen en de twee vulkanen. De grootste is El Misti die 5822 meter hoog is en nog niet zo lang geleden actief was. De andere berg heet Chachani en is 6075 meter hoog en is ook nog bedekt met sneeuw. Eigenlijk maken ze onderdeel uit van de stad want vanuit vele gezichtspunten bepalen zij de horizon.
Wij bezochten ook nog een alpaca en lama farm maar dat was meer "aapjes" kijken en bovendien hadden we deze al meer gezien maar dan in een natuurlijke omgeving. Maar dat is voor ons nu steeds meer een probleem. Wij hebben al zoveel gezien dat er altijd wel dingen bij zitten die je al door en door kent. Zo ook het bezoek aan de watermolen.

Wij zullen dus niet gauw meer in een toerbus stappen maar veel eerder op eigen gelegenheid dingen gaan bekijken of beleven.

Om 4 uur waren we terug en vielen bijna om van de honger. Dus vlug een snelle hap want we wilden ook nog naar het Santury museum. Hier hebben we "Juanita de ijsprinces" bewonderd. Zij is in de jaren negentig gevonden op top van de Nevado Ampato. Zij was veertien jaar en geofferd door de Inca's aan de berggoden. Zij beschouwden de berg als oppergod en als er een vulkaan uitbrak moest de god gerustgesteld worden. Ondertussen zijn er in de Andes al meer dan twintig mummies gevonden maar Juanita is de best bewaard gebleven mummie ook omdat de ingewanden nog intact waren. En dat na meer dan 500 jaar geleden. In haar graf waar zij in foetushouding gevonden was waren nog veel meer attributen aanwezig voor in het hiernamaals. Helaas mocht je in met museum geen foto's maken en het was er ook behoorlijk fris want Juanita lag achter het glas bij een temperatuur van 25 graden onder nul en met dezelfde vochtigheid als in de berg wand in het ijs. Van januari tot april gaat ze naar het laboratorium voor verder onderzoek.

Om zes uur sols pinnen en wat eten en wat inkopen gedaan in de supermarkt want vannacht om twee uur moeten we wakker zien te worden want om drie uur gaan we een tocht naar de hotsprings en naar de condors maken. Hopelijk krijgen we een condor voor de lens.

Dus nu gaan we maar slapen en houden jullie de foto's gewoon nog tegoed.

Voor nu een lieve groet en leef en geniet van de momenten ook al kunnen die wel eens een keertje tegen zitten.

Piet.

• 21 Augustus 2013 - 08:08

Riek:

Wij net wakker. Goedemorgen.
    Gaan samen dadelijk naar Gennep fietsen. Wordt vandaag mooi weer, dus effe naar zus Hanny kijken. Het ongeveer 72 km heen en terug. Af en toe terrasje pikken, gaat helemaal lukken. Doei