Wat een omschakeling. - Reisverslag uit Arequipa, Peru van piet lagarde - WaarBenJij.nu Wat een omschakeling. - Reisverslag uit Arequipa, Peru van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Wat een omschakeling.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

23 Augustus 2013 | Peru, Arequipa

Wat een omschakeling.

Arequipa, donderdag 23 augustus 2013

Beste allemaal,

Een hele omschakeling. Gisteren midden in de indrukwekkende natuur en nu weer in de drukke stad met al het lawaai.
Voor de laatste keer de stad in om een klooster en een kerk te bezoeken. Arequipa gaan we morgen verlaten. De busticket naar Puno zit al in onze zak. De was kunnen we om zes uur ophalen en dan nog wat eten en onze rugzakken weer opnieuw organiseren.
Arequipa wordt ook wel de witte stad genoemd. Niet omdat de huizen wit geschilderd zijn maar omdat ze gebouwd zijn met grote vierkante stukken steen die afkomstig zijn van de vulkanen rondom de stad. Ze noemen het " sillar".

De kerk en klooster die we vandaag bezocht hebben, hebben de aardbevingen gehavend overleefd. Sommige gedeelten moesten opnieuw gebouwd worden. Dat wil ook zeggen dat de bouwstijlen soms veranderd zijn.
Wij krijgen hier meestal een rondleiding. Het zijn meestal studenten van de universiteit. Zij verwachten een tip want zijn worden niet betaald. Zij doen hun werk daarom meestal heel enthousiast.

Ja best mensen wat gaat de tijd snel. Peru zit er bijna op. Tot zondag en dan maken we de oversteek naar Bolivia.
Wij hebben geweldige herinneringen aan dit prachtige land dat van alles te bieden heeft.
Hopelijk krijgen de vele armen het in de toekomst ook wat beter.

Men is op scholen al bezig om voorlichting te geven over het enorme vuilnisprobleem. Soms zie je al aparte bakken voor gescheiden inzameling maar bij elke cafe of huis, zeker op het platteland vliegt het plastic je letterlijk om je oren. Zolang er nog geen goed georganiseerde vuilnisophaaldienst is zal het verbranden van de vuilnis en het zomaar langs de weg storten een probleem blijven.

Ik zal jullie telkens inlichten of ik foto's heb kunnen plaatsen. Zo heb ik vanmorgen foto's geplaatst bij het verhaal met als titel "zand, zand,zand .....". Het zouden er veel meer moeten zijn maar halverwege stopte het uploaden om onbekende reden. Misschien is het wifi signaal niet sterk genoeg. Het wifi signaal is soms gewoon te zwak en dan duurt het te lang.en dan zetten we de computer uit en proberen het later nog wel een keertje.

Maar voor nu een warme groet van ons en leef en geniet van de momenten.

Piet.

• 23 Augustus 2013 - 09:25

Riek:

17 prachtige foto's gezien bij je verhaal van Zand, zand, zand. Mooi hoor.
    Zondag familiedag, dan zijn jullie op weg naar?????
    Hier erg zonnige dag vandaag.
    Morgen hebben wij een BBQ bij broer Tonnie. Gezellig met alle broers en zussen omdat zus Annie en Jeff over zijn uit Nieuw Zeeland. Lijkt me leuk.
    Fijn weekend

• 23 Augustus 2013 - 10:03

Hanny:

Hoi Piet en Susan, mooie verhalen maar voor ons iets te avontuurlijk. Heel mooi weer vandaag het gaat zo'n 27 graden worden. Herman is de kozijnen aan het schilderen, tenminste wat gedaan moet worden als je het bijhoud is het elk jaar goed te doen.
    Geniet van alles maar dat hoef ik niet te zeggen dat doen jullie wel.
    Lieve groeten uit Gennep van ons.