Eucalyptus zonder koala. Een groot probleem. - Reisverslag uit Huarecache, Peru van piet lagarde - WaarBenJij.nu Eucalyptus zonder koala. Een groot probleem. - Reisverslag uit Huarecache, Peru van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Eucalyptus zonder koala. Een groot probleem.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

24 September 2012 | Peru, Huarecache

Huaraz, zondag 23 september 2012.

Vandaag inderdaad op stap met Leonardo. Eerst met een Collectivo naar 3200 meter hoogte.Daar bezoeken we eerst een kleine maar zeer goed geconserveerde ruine van de Wari periode. Van 600 tot 900 na Cristus. Net voor het Incatijdperk. Het is een drie verdiepingen gebouw. Elke verdieping heeft 7 kamers. Het is een soort tempel. De Wilkahuain”. Er is geen stukje hout gebruikt. Helemaal gebouwd met stenen en rotsen. Echt ongelooflijk knap. Deze 7 kamers warden gevuld met mummies in foetushouding gebonden. Zij werden met een uitgekiend ventilatiesysteem geconserveerd.
Wij hebben het gemakkelijk vandaag omdat we voornamelijk dalen. We komen door bergdorpjes en zien hoe men hier huizen van modderstenen bouwt. En hoe men de modderstenen maakt. Het uitzicht is niet zo spectaculair dan gisteren maar het is weer een hele mooie rustige bergtocht. Wij genieten van onze heerlijke lunch met uitzicht op een groot kruis. De mensen zijn hier overwegend kathol i e k en heel vaak vind je op een bergtop een kruis en soms is het kruis op een klein kapelletje van rotsen en binnen in dat kapelletje van een paar vierkante meters vind je een versierd kruis van Jesus.
Een kruis die de mensen moet beschermen tegen al dat natuurgeweld.

Ook zien we weer vele eucalyptusbomen. 20 jaar ingevoerd uit Australie door de toen regerende president van Japanse oorsprong. Het moest een oplossing zijn voor het hourprobleem. Ook de Canadese naaldbomen warden hier missal aangeplant.
Maar vooral de eucalyptus(zonder de koalabeer) is een groot probleem aan het worden. De eucalyptus halt het water heel diep uit de grond en verdringt alle andere inheemse planten. En zorgt voor (te) droge grond. Maar het is ook een hele sterke plant en een omgezaagde eucalyptus schiet meteen weer uit alsof het een knotwilg is.

Om 3 uur zijn we weer terug in ons hostel. De laatste dag want morgenavond vertrekken we naar Lima. De tickets hebben we inmiddels gekocht en om 11 uur in de avond (maandag) gaan we naar de busterminal voor een 8 uur durende tocht naar Lima.

Hoe het allemaal verder gaat vertel ik volgende keer weer.
Voor de laatste keer een leef en genietgroet vanuit Huaraz van ons.

Piet

• 24 September 2012 - 23:52

Ine Seegers:

Piet was is het hourprobleem? Wat krijgen we toch veel mooie achtergrond informatie over jullie prachtige reis voorgeschoteld. Wat een belevenis moet dit allemaal voor jullie zijn. We wachten met spanning op de foto's.
    Lieve groet Marcel en Ine

• 25 September 2012 - 13:56

Riek:

Ja Ine, wilde ik ook vragen.
    Groetjes aan Marcel.

• 25 September 2012 - 21:29

Herman En Hanny:

Lieve broer, fijn dat het met jullie goed gaat, zo te horen hebben jullie geen heimwee, geniet van alles. Hier ook alles prima.
    Herman en Hanny

• 10 Oktober 2012 - 23:28

Karin NZ:

Thinking of you and the family Mr Kipenvel. All the best!