Klimaat, - Reisverslag uit Vientiane, Laos van piet lagarde - WaarBenJij.nu Klimaat, - Reisverslag uit Vientiane, Laos van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Klimaat,

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

18 Februari 2011 | Laos, Vientiane

Pakse, vrijdag 18 februari 2011

Dear everyne,

Today a very relaxing day. I prepare a little for Sunday when I am go biking in the direction of Thailand again.
Too long on the same place but you must take it like it comes.Special the way I travelled. Nothing is sure.
And when you do that than you enjoy this way of travelling the most.

So today a short story and one picture from the full moon on 17 februari. The first full moon after chinese New Year. Many people are wishing than something for the coming year.

Live and enjoy the days.

Piet

Beste allemaal,

Vandaag een heel rustige dag. Wordt tijd dat ik weer dagelijks op de fiets klim. Zondagmorgen op weg naar Thailand.
Mijn was laten verzorgen, de fiets nagekeken, langs de Mekong gefietst. Mijn kamer al betaald. Uitgerekend hoeveel geld (kip) ik nog nodig heb de komende 2 dagen en al een beetje aan het pakken.Dat was het wel zo'n beetje.

De temperatuur in de stad is nog een paar graadjes hoger. Dus het loopt tegen de 40 graden. En dan zoekt iedereen toch wel zo'n beetje de schaduw op. Alles gaat een tandje lager en de terrasjes zitten dan ook vol met mensen.
De backpackers komen met hun zware tassen niet al te vrolijk kijkend uit de bussen en zoeken meteen een slaapplaats en daarna is het relaxen.

Als in Nederland het een klimaat een jaar zo zou zijn dan zou Nederland er totaal anders uit gaan zien. Binnen is dan niet zo belangrijk meer. Het buitenleven, buiten wassen, buiten eten enzeovoort krijgt dan de voorkeur.Ook het contact tussen de mensen is veel intensiever. Men ontmoet elkaar meer.
Bij 40 graden is het ook ondoenlijk om je eigen de hele dag, dag in dag uit druk te maken.
De zon, het licht heeft zo'n grote invloed op het gevoelsleven, op de gemoedstoestand van de mensen.
En dan de avonden. Vroeg donker hier. Om een uur of zes, maar iedereen leeft dan op straat. Eten en drinken op straat. Bijna niemand kookt thuis maar men haalt het eten bij de honderden eettentjes.

Het lijkt of er voor dit alles geen regels zijn maar alles verloopt op de een of andere manier toch soepel. Men respecteert elkaar en men is niet zo heetgebakerd en gedreven.
Maar ook dat heeft met de temperatuur te maken.

Zo zie je dat je het beste op reis kunt gaan met de instelling van: Niet vergelijken en niet oordelen.
Laat het over je heen komen en pas je zoveel mogelijk aan.
Doe je dat niet dan erger je jezelf maar ook de ander.

Dus hier is mijn motto van, leef en geniet ook zeker van toepassing.

Een vriendelijk groet en leef en geniet van die eerste lenteachtige dagen die zeker spoedig gaan komen.

Piet.

Ik plaats maar EEN foto vandaag. De volle maan op donderdagavond 17 februari. De eerste volle maan na het Chinese nieuwjaar. En wat was deze prachtig.
Vele mensen spreken dan een wens voor het komende jaar uit. Ik wil jullie die kans niet ontnemen, dus doe een wens en wie weet!!!!!

• 18 Februari 2011 - 08:28

Bauke:

je moet nog wel even herstellen dat je mailadres p.lagarde@hotmail.com
    voor het geval mensen die www toch hebben overgenomen.

groetjes bauke

• 18 Februari 2011 - 08:42

Riek:

Ik ga meteen een wens doen.
    Rust nog maar enkele dagen uit dan kun je er zondag weer tegen aan.
    Groetjes van Tonnie en mij

• 18 Februari 2011 - 13:03

Rianne:

Hallo Piet,

Jou motto 'leef en geniet' als dagelijkse afsluiting van je verslagen voelt bijna als een mantra voor mij. Het maakte dat ik aan je woorden en aan jou moest denken, toen ik gisteravond hier heb zitten staren naar de volle maan. Ook hier was het prachtig, onbewolkte lucht, en ik zag steeds nieuwe maanlandschappen ontstaan. Ik heb je lijfspreuk (voor het eerst sinds al je reisverslagen) trouwens gemist bij je verslag op 16-2 over de spam berichten .... volgens mij was je te druk om het voor al je lezers goed te laten verlopen.
    Het allerbeste voor je verdere reis. Hartelijke groeten, Rianne & Joop

• 19 Februari 2011 - 15:32

Herman En Hanny:

Wat vroeg donker zeg, maar die warmte daar moet ik echt niet aan denken, aan alles kun je wennen zeggen ze dan, jij misschien ook wel, maar daar zou ik niet aan wennen.