Een beetje afscheid? A little bit goodbye? - Reisverslag uit Vientiane, Laos van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een beetje afscheid? A little bit goodbye? - Reisverslag uit Vientiane, Laos van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een beetje afscheid? A little bit goodbye?

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

19 Februari 2011 | Laos, Vientiane

Pakse, zaterdag 19 februari 2011

Dear everyone,

For the last time greetings from Piet from Laos, from Pakse, from the nice people here and from the powerful river Mekong. I was here longer than expected and it is good that I go further tomorrow. But it was good and nice here. Lao a beautiful country with for me Luang Prabang as culminating point because I have very deep and dear memories on this city.

Tomorrow my story comes from Thailand. 100 kilometre cycling and over the border. So a long day and I hope I can find a computer to tell how all was going that day.

Warm greetings and live and enjoy the days.

Piet

Beste allemaal,

Ja, zo voelt het wel een beetje. Een beetje afscheid van Pakse. Een stad waar ik altijd bijzondere herinneringen aan zal blijven houden. Vorig jaar en nu weer.En als je er dagen lang doorbrengt krijg je ook meer contact met de mensen in de winkels en in de internetcafe's.

Ook een beetje afscheid van de Vietnamese familie waar ik op hun terras heel wat uurtjes doorgebracht heb. En er ook heerlijk gegeten heb. Ze vragen allemaal of ik volgend jaar weer terugkom maar dat is maar een kleine kans denk ik.

Ook een beetje afscheid van Laos. Een prachtig land met geweldige mensen. Ik hoop dat ze dat gelexte gevoel kunnen behouden. Laos met Luang Prabang als hoogtepunt zit diep in mijn hart en ik zal er altijd heel dierbare herinneringen aan overhouden.

En dan ook een beetje afscheid van die machtige Mekong. Een hele belangrijke rivier voor Laos omdat Laos niet aan een of andere zee grenst. Omsloten door bergen is Laos heel geisoleerd en is de Mekong de grensrivier met Thailand de natuurlijke verbonding met de buitenwereld. En ik heb hier in Pakse heel wat fietstochtjes vlak langs de Mekong mogen maken. Maar ook op de rest van mijn reizen ben ik de Mekong regelmatig tegengekomen. Want ook China, Myanmar, Thailand, Cambodja en Vietnam grenzen aan deze rivier. 1500 km stroomt hij door het noorde, midden en zuoden van Laos.Maar een groot gedeelte is een groot gedeelte van het jaar niet bevaarbaar.
Maar de rivier voert wel heel veel vruchtbaar slib aan uit de bergen. In de droge tijd, als het water laag staat vallen vele oevers droog en ontstaan er eilanden waarop dan allerlei groenten verbouwd worden. Tussen Vientiane en Savannakhet is op 700 km het gehele jaar scheepvaart mogelijk en economisch gezien ook erg belangrijk voor Laos.
Maar de laatste jaren vinden er ook regelmatig grote overstromingen plaats. En dit komt door de te overvloedige houtkap.
Bij Vientiane is de machtige Mekong 2 kilometer breed.

Maar mijn Koga staat te wchten om weer verder te kunnen. Dus morgen de fiets weer op voor een lange dag want ik moet morgen ook de grens met Thailand over. Ik weet niet hoelang de formaliteiten duren op zondag maar daarnaast moet ik ook nog 100 km fietsen.
En of jullie dit allemaal kunnen lezen weet ik ook nog niet want dat is weer afhankelijk of er een internetcafe is.

Maar jullie weten het dat je die verhalen dan nog tegoed houdt.

Voor nu een laatste leef en geniet groet vanuit een prachtig Laos, vanuit een mooie stad Pakse en van de machtige Mekong.

Piet

• 19 Februari 2011 - 06:02

Piet Lagarde:

Beste mensen,

Vandaag geen foto's helaas. Er is iets misgegaan met mijn memorycard denk ik. Dat moet ik dus gaan uitzoeken.

Een lieve groet vanuit Pakse.

• 19 Februari 2011 - 06:44

Els R.:

Dag Piet,
    Allereerst hoop ik met je dat alles soepel verloopt aan de grens met Thailand en dat je geniet van de fietstocht van 100 km. Je hebt de afgelopen tijd wel het nodige beleefd!!! en de nodige acties moeten ondernemen. Ik leef met je mee maar ook met de familie Lagarde. Hartelijke groet, Els

• 19 Februari 2011 - 06:47

Ria Koning:

Hoi Piet,
    Ja, bij dat afscheid gaan weer allerlei gedachten door je heen, zeker als je het er zo naar je zin gehad hebt en niet weet wanneer je er weer terug komt. In ieder geval heeft deze reis ons ook weer mooie verhalen en foto's gebracht.Bedankt.
    Ik wens je moren een goede en veilige trip terug naar Thailand.
    groetjes van Ria.

• 19 Februari 2011 - 08:49

Riek:

Ja nu niet de 1ste. Piet heeft zojuist geskypd en zei dat ik laat was, hahahaha. Grapjas.
    Ja het is weekend, dus alles een beetje verlaat.
    Succes met de tocht voor morgen en uitkijken.

• 19 Februari 2011 - 10:18

Sandra:

Hoi Piet.
    Ik ben je een paar dagen terug ontmoet in Pakse en heb de laatste dagen nog erg gedacht aan je verhaal, dus ik wilde graag je site opzoeken en je verhalen lezen. Jammer dat ik je niet meer heb gezien op de hoek tijdens diner. Heel veel succes met je trip naar Thailand. Ik zit ondertussen in Savanakhet en wil van de week door naar Vietiane. Veel fietsplezier en ik zal je site lezen als ik goed internet heb ;)
    Groetjes Sandra

• 19 Februari 2011 - 10:50

Luud:

Prachtig hoe rivieren een belangrijke rol spelen in jouw avonturen maar natuurlijk al sinds jaar en dag in het leven van mensen en volkeren. Levenbrengend slib en water natuurlijk!

Ik ga zelf ook zoveel mogelijk kijken naar steden met rivieren en het blijft fascinerend zo'n stroom water.

Veel plezier verder!

Luud

• 19 Februari 2011 - 15:34

Herman En Hanny:

Succes met de volgende etappe lieve broer, en hoop dat je uitgerust bent.