Mondol Op 'thom - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van piet lagarde - WaarBenJij.nu Mondol Op 'thom - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Mondol Op 'thom

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

11 Januari 2010 | Cambodja, Preah Seihanouk

maandag 11 januari 2010

Sihanoukville

Beste allemaal, dear everone,

The title is from a project that I visit today in Kleng Leu. I met yesterday a man also from the Netherlands, Cees. He build a school for the children from Kleng Leu.
I am so glad that I become the chance to visit the school.
So the photo's you see are all from that village.
Tomorrow I try all the things I saw to give a place in my mind. So for now big hugs and perhaps you can look on the website:

www.mondolopthol.nl

Piet

Beste allemaal,

Vandaag zou ik een 110 km verder zijn. maar gisteren ontmoette ik in het gusethouse Cees, en die begon over zijn l;even en zijn project te vertellen dat hij zo'n 6 jaar geleden hier gestart is.
Mondol Op 'thom. Het is in het Kmer: educational help.

Cambodja is een van de armste landen van de wereld. Heel veel mensen hebben geen toegang tot allerlei voorzieningen en leven ver onder de armoede grens.
Daar heb ik vandaag een gedeelte van in de werkelijkheid gezien.
Cees is daar met een schooltje gestart en nu volgen daar in de ochtend van 68 tot 11 uur en in de middag van 2 tot 5 uur zo'n 200 kinderen onderwijs.
Ik heb daar vanochtend en van middag een stukje van meegemaakt en vanmiddag heb ik omdat de kinderen al wat meer Engels konden lesgegeven. 2 uur lang heb ik verteld over Nederland, mijn leven en allerlei vragen beantwoord.
Ook heb ik door het dorpje gewandeld en met mensen "gepraat".
Maar de organisatie van Cees doet nog veel meer. Ik geef je de website dan kun je zelf een keertje kijken: www.mondolopthol.nl

het is zoals Cees omschrijft misschien een druppel op een gloeiende plaat maar het is en blijft een druppel en ik heb gezien dat die druppel heel veel waarde heeft en mensen in iedergeval een stukje hoop geeft.
Cees bedankt dat ik "jouw" school mocht bezoeken.

Morgen rijd ik de 100 km met heel veel gedachten en indrukken in mijn hoofd. gedachten en indrukken die niet gauw zullen vervagen.

De avond hebben we afgesloten in een gezellig Italiaans restaurant.

Morgen weer vroeg op om weer verder te trekken door een land en mensen die mij merk ik ontzettend bezighouden. ik hoop dat ik een aantal vragen voor mijzelf beantwoord krijg.

Maar misschien horen jullie dat de komende weken wel.

Ik geef nu geen commentaar bij de foto's maar ze komen allemaal uit Kleng Leu, het plaatsje waar de school staat.

Een leef en geniet groet,

Piet

• 11 Januari 2010 - 14:07

Hanny:

Wat geweldig die snoetjes van die kindjes, schatjes. Wat leuk om dan zo'n schooltje te zien, en inderdaad elke druppel helpt. Herman en Hanny

• 11 Januari 2010 - 14:20

Peter En Joke:

Indrukwekkend, Piet.
    Dit neem je mee op je fiets!!!
    groeten uit Udenhout

• 11 Januari 2010 - 14:31

Riek:

Heel indrukwekkend die klasjes en die oogjes van de kinderen. Ja, konden er maar meer druppels op die plaat.
    En je vak weer even uitgeoefend. Leuk hoor.
    Liefs van je zus en zwager

• 11 Januari 2010 - 14:46

Riek:

Piet ik heb al naar de site gekeken, maar het is niet www.mondolopthol.nl maar www.mondolopthom.nl. Mooie site hoor, dus mensen, 'n slimme zus he.
    Doei

• 11 Januari 2010 - 14:47

Bauke:

Schitterende fotoá pap, die volgens mij heel goed weergeven wat voor indrukwekkende dag je hebt gehad! Dat blijft nog wel even in je hoofd zitten...

• 11 Januari 2010 - 18:20

Ine Seegers:

Wat een lieve kinder snoetjes Piet, helaas kijken de meeste van deze kinderen niet vrolijk en volgens mij maken ze heel veel indruk op jou. Ik hoop toch dat je er geen negatieve energie van krijgt, want je bent tenslotte Cambodja nog niet uit.
    Lieve groet Marcel & Ine

• 12 Januari 2010 - 07:20

Bram, Coen En Angeli:

Ja, Piet, wat moet je hier nog op zeggen. Maar wat ik het mooie vind, is ondanks alles, hebben die mensen daar ook heel veel. Ze zijn zo gelukkig op hun manier. Daar ben ik toch wel eens jaloers op, want hier zijn mensen altijd maar aan het klagen, terwijl wij het natuurlijk niet slecht hebben, op uitzonderingen na. Ze zoeken daar naar mogelijkheden en maken het er het beste van met de spullen die ze hebben en dat vind ik echt super. Ik kan me ook helemaal voorstellen wat voor voldoening dat geeft als je daar een school kunt opzetten, maar ook een hoop frustratie, want je wilt zoveel meer doen, wat dan niet lukt.
    Ja, piet genoeg om over na te denken en er komt waarschijnlijk nog veel meer.

Succes

• 12 Januari 2010 - 08:33

Snail:

Oppz!
    Why the mother could put her daughter sit on ground with no clother???? So dirty and maybe so cool for child ="=

• 12 Januari 2010 - 08:58

Yvonne En Wim:

Gedag Piet, Ja Piet na alles wat we nu weer horen en zien lijkt het alsof we gisteren in Cambodja waren. Cees kan er wat van hé. Gr. Yvonne en Wim

• 13 Januari 2010 - 10:09

Rosemary & Camiel:

Beste Piet,

zoals afgesproken in Vinh Long, Vietnam hierbij nog een berichtje op de site. Wij zijn inmiddels weer thuis maar we willen je graag nog een geweldige tijd toewensen en je bedanken voor het leuke gesprek!

Groeten
    Rosemary & Camiel
    (GuestHouse "Van Tram")

p.s. Homestay in Mekong was geweldig

• 13 Januari 2010 - 16:11

Jac Peeters:

Leef je nog?
    of ... zoals ons vader zou zeggen als door drukke werkzaamheden een paar dagen niet was geweest: lééfde gij nog?
    Dit is ook uniek: Piet, die twee dagen niet schrijft! Het zal in Cambodja waarschijnlijk niet overal mogelijk zijn, want ik mag toch hopen, dat er niet echt iets is gebeurd!
    O ja, geen nieuws is goed nieuws! Daar hou ik me maar aan vast!
    Hartelijke groeten uit Hilvarenbeek
    Jac en Hanneke

• 14 Januari 2010 - 08:43

Lieske:

Piet dat moet een speciale ontmoeting zijn geweest met nog zo'n persoon die kennelijk ook gedreven is voor kinderen/onderwijs en dingen verbeteren. Oh jee dat geeft 'food for thoughts'op je fiets....ALLE GOEDS XLieske