Een kleinbeetje Holland, A little bit Holland - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een kleinbeetje Holland, A little bit Holland - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een kleinbeetje Holland, A little bit Holland

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

27 December 2009 | Vietnam, Ðà Lạt

zondag 27 december 2009

Da Lat

Dear everyone,

Today not on my bike but on a real motorbike.You can hire a "easy Rider". That is a person with a motorbike and he speaks very good English and know a lot of the country and the history from Vietnam. So Hue let me see, flower (like in Holland so many flowers they have), vegetable and fruitfarms, panoramaviews, the waterfall, silkworm farms and its factory, a Pagoda with the white buddha, rice wine making and cricketsfarms and I ride on a elephant. So it was an interesting day. I have a virus on my memorycard from my camera. So I hope I can place the photo's from today later on the weblog. So look later again fot the photo's.

Tomorrow I go I hope easy riding on my own and on my Koga Miyata.

Lot of hugs,

Piet

Goed geslapen en mijn achterste goed ingesmeerd. Vanmorgen om 7 uur een Tour geboekt mt een easy rider.
Ik had hen al eens eerder ontmoet en wist dat het een heel goede organisatie was. Het zijn goed opgeleide mensen die tourguide zijn en je op een motor heel Vietnam kunnen laten zien. Zij kunnen heel goed Engels en weten je heel veel te vertellen.

Om half 9 stond Hue voor het hotel klaar en ik schterop. daar gingen we dan. Ik had een aantal dingen opgegeven die ik graag wilde zien.

Eerst gingen we de bergen in en naar vele mooie lookouts gekeken. De temperatuur in Da Lat is gemiddeld door het jaar heen heel goed. Ideaal voor bloemen en groenten teelt. Wat en kassen met prachtige gladiolen, rozen en noem maar op. Alsof je in de Keukenhof was. Boven van de berg leek het wel of heel DaLat onder halfopen kassn gebouwd was.

Daarna naar koffie en thee plantagesbezocht. Waar je ook kijkt overal koffieplantages. En op de weg ruik je de heerlijke bloesem.
Overal lagen de koffiebonen te drogen. Als de schil gedroogd is wordt deze gebruikt als brandstof. Ik was op een plaats waar ze van de schillen rijstwijn stookten. Daarnaast lagen een paar dronken varkens die de rijstepulp kregen. Ze sliepen veel endaardoor groeiden ze erg hard.
Ze hadden ook een krekel kwekerij en dat moest dus geproefd worden. En ik moet zeggen de krekels smaakten heel lekker.

Toen weer door de bergen op weg naar zijderupsenfarms. Van rupsenkweken tot het maken en kleuren van prachtige zijde gewaden en stof. Dat was echt indrukwekkend.

Toen met Hue naar de waterval en naar een prachtige pagode met de grote witte boeddha.

Samen ergens heerlijk gegeten en weer verder naar een prachtig meer waar je op olifanten kon rijden. Een half uurtje op zo'n prachtig beest vond ik wel genoeg want het gaat wel heel erg traag.

Om 3 uur werd ik door Hue afgezet bij het hotel en wij hebben nog wat nagekletst en hij gaf mij nog wat tips. Hij kent geheel Vietnam als zijn broekzak.

Het was werkelijk een super mooie en interessante dag. Wat wil je nog meer met 30 graden achterop een motor door zo'n prachtig gebied rijden.

Nu heb ik mijn foto's naar een winkel gebracht om ze op een dvd te laten zetten en wat blijkt: er zit een flinke virus op de memorycard. Het gaat heel wat moeite kosten om ze allemaal te redden maar het ging wel 4 uur duren. Dus hopelijk kan ik je later de foto's van vandaag nog laten zien.
Kijk dus later nog maar eens terug voor de foto's.

Ook even met mijn fiets langs de fietsnmaker geweest voor een goede oliebeurt want verder is alles nog goed.

Vanavond uit eten met een man uit Californie en 5 of 6 chinese mensen.
Ja soms gebeuren er gewoon verrassende dingen wanttoen ik met hue het restaurant uit liep zat daar een hele groep te lunchen. Ik zei gewoon goedendag en er ontstond een kort praatje. Toen ik op de motor zat kwam de man snel naar buiten gelopen en zei dat zij allemaal graag vanavond wilden dineren.
Alweer zo'n kippenvel moment.

Waarom zij met mij willen eten horen jullie morgen wel.

Voor nu alweer een fijne zondag en leef en geniet.

Piet

3720:koffiebonen drogen. Kilometers lang.
3763:Papaya's
3767: Bij de krekelkwekerij. Ze waren heerlijk. Doen er vaak ook rijstwijn bij en laten het dan een paar dagen ztaan. Smaakt de rijstwijn weer anders.
3729: cocon van de zijderups
3795: Samen met Easy Rider Hue
3796: In hotels en in winkels blijft het personeel vaak slapen. Gewoon achter de balie, Gewoon op een bank of gewoon in de hal voor de deur. Deze mevrouw slaapt in het hotel waar ik nu verblijf. Een paar tafels bij elkaar. Een matje erop en een muskietennet en slapen maar. Want 'smorgens zijn ze al vroeg op.
3770: allemaal "kassen" met snijbloemen.
3776: op een speciale manier vissen in het meer.

• 27 December 2009 - 09:40

Riek:

Nou Piet, dat was me het dagje wel. Super mooi natuurlijk, maar die krekels?? Ik weet niet of ik dat zou kunnen eten. Maar ja, slakken en kikkerbillen lust ik wel dus....
    Dikke Kerstknuffel van mij

• 27 December 2009 - 12:34

Yvonne En Wim:

Hoi Piet, Van koffieboonschillen rijstwijn maken. Vraag voor ons het recept want zoiets willen wij ook gaan doen.
    Gedag Yvon en Wim

• 28 December 2009 - 10:14

Ad:

Piet, Wat een belevenissen. Geweldig. Je leert het land en zijn bewoners en hun gewoonten heel goed kennen. En dat wij er ook een beetje van mogen profiteren. Jij komt als je thuis bent niet uitgepraat. Mooi zo En dat allemaal rechtstreeks van deskundige mensen. Piet geniet ze en wees voorzichtig.Groetjes ad

• 28 December 2009 - 19:55

Hanny:

Mooi, die foto met de olifant, lijkt me voior even wel leuk maar inderdaad niet te lang.
    Herman en Hanny