Niets van te merken - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Niets van te merken - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Niets van te merken

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

25 December 2009 | Vietnam, Hanoi

vrijdag 25 december 2009

Phan Trang

Beste allemaal, dear everyone,

Again a wonderful day. Wind in the back. 30 degrees, a little bit hilly, somtimes a view on the beatiful sea but nothing from christmas day. The people working like on another day. But in my thoughts I have Christmas with you on my bike and thanks fot all lovely emails and reactions on the weblog. It feels I have Christmas more than I stay home. Christmas with many people all over the world. So thanks for all.

Many people like the photo's and special the portrets from people. But it is not easy to get their trust in a few seconds. But a laugh can do a lot. So many portrets with a story for me. i hope I can make a beautiful fotobook with all the portrets and I promise I sent that
book to you on a dvd.

Have a fine Christmas day with my thoughts near by you. A big hug.

Piet

Vanmorgen weer om half 6 uit bed en alles klaar gemaakt om op eerste kerstdag te gaan fietsen.Op de weg was het al een drukte van belang. De weg een paar keer vragen en na 5 km was ik de stad al uit om weer een super mooie tocht te gaan rijden. Bijna 100 km genieten.De wind in de rug soms een beklimminkje en 30 graden warm. Dus veel drinken. CVooral water en soms Red Bull en Cola om toch wat zouten en suikers binnen te krijgen.

En zoals ik al verwacht had, totaal geen kerstsfeer meer. Nergens meer een kerstversiering gezien. De mensen zijn gewoon aan het werk, de talloze straatkraampjes zijn gewoon open en als ik stop en iedereen merry christmas wens kijken ze me echt zo aan, dat ik weet dat ze totaal niet weten waar ik het over heb.

Maar het klinkt misschien gek maar ik heb met de wind in de rug toch mijn kerstsfeer op mijn fiets. Mijn gedachten zijn heel dicht bij mijn lieve kids en bij jullie. Gisterenavond misschien al een gezellig kerstdiner gehad of vandaag met de familie heerlijk bij elkaar. Ieder op zijn eigen wijze.
En dan denk ik ook aan al die lieve emails. Misschien was je vroeger ver weg maar nu met email, sms en de weblog ben ik toch, in ieder geval voelt dat zo, heel dicht bij al die mensen die mij volgen.
En met al die mensen heb ik nu meer en intens contact dan dat ik thuis zou zijn.
Dus een beetje kerst heb ik toch wel met heel velen die verspreid zijn over de aardbol. En dat voelt ook goed.

En nu iets over de foto's. Ik krijg vaak complimenten over de foto's en vooral over de portretten. Beste mensen ik heb geen lens om op een grotere afstand ("stiekum" )mensen op de foto te krijgen. Ik ben altijd heel dicht bij hen. Dan moet je in enkele seconden hun vertrouwen winnen en je kunt niets instellen en lang erover doen voordat je de foto maakt. Ook kun je de mensen niet vragen om te lachen of om te draaien zodat bijvoorbeeld de zon van achteren komt.
Je moet gewoon al blij zijn dat je de foto mag maken. Ook moet je snel inschatten of ze het ook wel willen.
Dat maakt het soms moeilijk maar geeft altijd een goed gevoel als het lukt. Ik laat de mensen altijd de foto achteraf zien en dat vinden ze leuk en dan is het vaak ook lachen.
Soms lukt het niet zoals 2 dagen geleden. Ik zag een moterbike met daarop wel 300 kippen. Allemaal levend met de pootjes bij elkaar en met de koppen omlaag. Achter, voor, opzij overal hingen kippen. Maar de man wilde absoluut niet heben dat ikdaar een foto van maakte. Dan doe ik dat ook niet. Ook maak ik geen foto als men er geld voor vraagt.

Ik ben straks ook benieuwd hoe de portretten over zullen komen maar voor mij heben ze een echt verhaal te vertellen omdat ik de omstandigheden nog precies weet in welke omstandigheid ik de foto genomen heb.Ben in iedergeval wel blij dat jullie ervan genieten. en dat ik China en Vietnam een beetje in jullie huis en hart kan brengen.

Beste allemaal ik ga nu eindigen want ik ga dadelijk nog naar de torens van Po Klong Garai. 10 km verder maar de eigenaar van mijn guesthouse wil mijn gids zijn en dus gaan wij met zijn auto. Ik was hier al om 1 uur dus dan heb je nog tijd om zoiets te ondernemen. Maar morgen fiets ik weer verder. Weg van de Zuid Chines zee, het binnenland in.

Dus straks plaats ik de foto's als ik terug ben. Kijk dan nog maar een keertje op de weblog want anders mis je de torens van Po Klong Garai.

Leef en geniet van die eerste kerstdag, in gedachten doe ik dat met jullie.

Piet

3691/3693/3685: De imposante torens van Po Klong Garai. tussen de 13de en 14de eeuw gebouwd en zonder dat er cement aan te pas komt. Zij weten nu nog steeds niet welke techniek ze gebruikt hebben. Een groot deel van de Chambevolking, zo'n 80.000 leven in de dorpen, vaak in armoede, rondom Phan Rang. Ik had geluk dat toen ik naar beneden liep een paar Champ vrouwen tegenkwam en die mocht ik nog op de foto zetten ook.
3709/3708: 2 Champ vrouwen in hun kleding.
2681: Ik ben nog bijna geen fietser tegengekomen en vandaag zomaar met ons drietjes ineens bij elkaar. Dus dan is het altijd een praatje maken en ervaringen uitwisselen. Christian uit Duitsland en ? uit Engeland.

• 25 December 2009 - 09:13

Riek:

Met 1ste Kerstdag beginnen we hier met sneeuw. Jij met zon. Hopen dat het dadelijk minder wordt, want wij gaan in Alphen Kerst vieren.
    Kijk straks nog wel een keer of morgen, want we blijven bij Petra slapen als het weer niet goed is en misschien toch als ik een "beetje"drank op heb. Want rijden doe ik dan echt niet hoor. Jij fietst wel met drank op zie ik (hahahaha) Tonnie zei, toen hij jou zag met Heineken, he hij moet opletten dat hij geen alcoholist wordt. Grappig he. Dikke kerstknuffel.
    P

• 25 December 2009 - 10:11

Bauke:

Hoi pap,

een hele fijne kerst gewenst!!!

• 25 December 2009 - 12:10

Yvonne En Wim:

Hoi Piet,
    Kerstsfeer bij jou alleen maar in gedachten?
    Bij ons ook voor een groot deel alleen maar in gedachten. Wij houden ons bezig met het theologisch vraagstuk of Maria nog maagd was toen het spruit in z'n kribbetje lag. Denk je met ons mee? Groetjes Yvon en Wim.

• 25 December 2009 - 13:17

Willemien:

Zometeen komen Manon, Ruud en May naar hier om samen kerst te vieren. Jouw kerst mag dan minder traditioneel zijn, het zal zeker zo intens zijn. Wij zijn in gedachten regelmatig dicht bij je.
    Geniet van deze bijzondere kerst!
    André en Willemien

• 25 December 2009 - 13:44

Ine Seegers:

Een zalig kerstfeest Piet.
    Wat een heerlijkheden gisteren bij jou op tafel tijdens de boottocht. Je kon zien dat er een geweldige sfeer was en zelfs Heineken.
    Gisteravond zijn de kinderen en kleinkind thuis geweest en hebben we gekozen voor amuses en tapasachtige gerechtjes, niemand hoefde aan tafel te blijven zitten, heeft ook wel iets en erg handig met zo'n kleintje erbij. We hebben de kinderen verrast met een gezamelijke vakantie naar Zuid Frankrijk begin mei. We gaan nu genieten van 10 vrije dagen, brengen Eefje maandag naar Schiphol, ze gaat voor 3 weken naar Curaçao en leggen links en rechts wat bezoekjes af. Nu gaan we even bij moeder Seegers op kerstbezoek. Een lieve kerstgroet vanuit Heeswijk-Dinther.

• 25 December 2009 - 18:40

Johan:

Hoi Piet

Hele fijne kerstdagen al zijn ze bij jou al voorbij en maak er iets moois van in 2010 en dat gaat jou zeker lukken

groetjes van uit het natte Rosmalen

Johan

• 26 December 2009 - 09:51

Adrie En Louis:

Hoi Piet, vanaf deze plek en misschien wel iets te laat wensen we jou toch zalige Kerstdagen toe. Inderdaad gek dat Kerst al weer zo snel voorbij is daar maar hier vieren we het nog even in een wat wisselend landschap. De winter lijkt weer even voorbij maar we zien nog wat verijsd sneeuw buiten. Je maakt maar wat mee met al die nationaliteiten maar dat maakt het extra bijzonder. Het blijven mooie verhalen Piet en we wensen jou weer een hele goede tijd en veel gezondheid.
    Het gaat je goed en heel veel groeten van mensen die ver weg zijn en toch zo dichtbij.
    Gr. Adrie en Louis

• 28 December 2009 - 19:49

Hanny:

Ben ik blij dat je geen foto mocht maken van die kippenfiets,vreselijk dat gedoe met die beesten. Hoewel ze wel weer lief zijn om bv voor een koe een tentje te bouwen.
    Hanny