Donker maar... Dark but..... - Reisverslag uit Quảng Ngãi, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Donker maar... Dark but..... - Reisverslag uit Quảng Ngãi, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Donker maar... Dark but.....

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

19 December 2009 | Vietnam, Quảng Ngãi

zaterdag, 19 december 2009

Quang Ngai.

Beste allemaal, dear everyone.

A dark day with a lot of rain. But I did today 120 km. And on the way like in NZ i was invited to eat with a Vietnamese family. That was very nice and I forgot the rain by somany hospitality. We could just speak a few worth but you can Feel the warmth. I was also near by My Lai. The village that in 1968 totally was destroyed and 504 people from the village were killed and just 5 people from the village survived this disaster.
Tomorrow I go futher to the south.

For now a live and enjoy.

Piet


Beste allemaal,

Een donkere dag met veel regen maar er gebeurt altijd wel iets op de fiets. Ik hoorde vanmorgen om 5 uur de regen op de daken kletteren. En dan lig je toch te denken, zal ik gaan of nog een dagje in dit mooie stadje Hoi An blijven.
Disterenavond nog net op de valreep Kim en Martijn uit Rotterdam ontmoet. Samen weer heerlijk koffie en een milkshake gedronken. Een super gezellig stel en misschien kom ik hen nog wel een keer tegen.

Toch maar vanmorgen mijn wielrenkleren aangedaan en toen maar eens goed ontbeten. Laurens en Danielle stonden ook al klaar om naar Hue te vertrekken. De regen kwam met bakken uit de hemel en naar Tam Ky was altijd nog 55 km. Maar om 8 uur zat ik op de fiets. Kletsnat na 5 minuten, straten die letterlijk blank stonden en links en rechts stonden de rijstvelden echt onder water. Maar na een uurtje ben je er aan gewend en krijg je alleen nog maar meer geroep en gaan er nog meer duimen omhoog. Om 12 uur kwam ik al in Tam Ky aan en zo nu en dan was het warempel droog geweest.
Bij een winkeltje langs de weg wat drinken gekocht en ik dacht dat ik er kon eten want er stonden twee tafels vol met lekkere dingen. Maar het bleken een grote familie te zijn die juist aan tafel wilde gaan om te eten.

Maar opa van 90 kwam naar mij toe met een stoeltje en zette mij ook aan tafel. En even later zat ik te eten tussen de familie. Grootvader en grootmoeder. Vader en moeder met 5 zonen en dochters en kleinkinderen.
Het werd super gezellig. Vaak eten de mannen apart aan de tafel en de moeders met de kinderen ernaast. De jongste zoon kon wat Engels zodoende konden we toch wat gegevens uitwisselen. En Wim ik kon er echt niet onderuit want het glas met Tigerbier werd telens aangevuld ook al maakte ik duidelijk dat ik straks slingerend mijn weg zou vervolgen. Het regende weer toen ik bij deze geweldige familie vertrok en uitgezwaaid door iedereen vervolgde ik mijn weg want na deze maaltijd had ik besloten om nog 61 km verder te rijden naar Quang Ngai. Droog en regen wisselden elkar af. en om 4 uur fietste ik de stad al binnen. Een scooter met een Fransman en een Vietnamese vrouw achterop stopten en zeiden dat ze een goed en geoedkoop guesthouse wisten. Ben maar met hen meegegaan en ik denk dat ik er wel weer goed kan slapen.

Dus beste mensen een donkere dag maar geen saaie dag. Ik kwam ook nog door Nui Than (Chu Lai) een cafeetje waar de Amerikaanse soldaten er hun bier en whisky dronken. Kom ook nog langs een oorlogsmonument en vlak voor ik Quang ngai binnenrijd, kom ik vlak langs My Lai (Son My)
Ik denk dat vele wat ouderen onder ons zich nog zeker De naam My Lai zullen herinneren. My Lai is uitgegroeid tot een synoniem voor de gruwel en zinloosheid van deze Oorlog. Op 16 maart 1968 werd dit dorp totaal vernield. 504 dorpelingen waaronder 173 kinderen, 76 baby's en 60 bejaarden gedood werden. Slechts 5 bewoners overleefden de ramp.!!!!!
Er zijn dus helaas heel wat donkerder dagen geweest dan deze dag.

Dus ook vandaag heb ik honderden keren hello and bye bye geroepen. een teken dat mensn weer vooruit kijken en geloof hebben in de toekomst. Ook vandaag kwamen weer heel wat scooters een tijdje naast mij rijden. Meestal kennen ze wat Engels. En natuurlijk altijd de vraag waar ik vandaan kom en hoe oud ik ben.

Beste allemaal voor nu een leef en geniet van Piet.

De foto's: Vandaag maar een paar foto's gemaakt. Van een kerkje, van een vrouw die 10 levende eenden op de fiets vervoerde en de rest van de foto's bij de familie waar ik gegeten heb.










  • 19 December 2009 - 11:43

    Bauke:

    Vandaag is Wouter de babykamer aan het witten! Wordt heel erg mooi! Morgen komt er een mevrouw een muurschildering maken. Dus dan moet het witten klaar zijn! En ik ga nu voor de lunch zorgen! anders wordt Wouter boos dat ik nu aan het mailen ben...en hij keihard aan het werk is ! :))

  • 19 December 2009 - 12:20

    Riek:

    Nog snel even gelezen. Mooiverhaal. We vertrekken zometeen naar Tante Ria in Geldrop. Gezellig.
    Prettig weekend. Het vroor vannacht 13,5 graden hier in Heesch. Nu is het nog -8, dus lekker gezond weer.
    Dikke kus

  • 19 December 2009 - 13:13

    Sjoerd:

    He pap, geen longontsteking oplopen he. Het is hier in ieder geval ijskoud!

    lfs sjoerd en madelon

  • 19 December 2009 - 15:18

    Raymond:

    Hallo Piet,

    In tegenstelling tot bij jou is het hier prachtig wit. Veel sneeuw, lekker koud en af en toe een zonnetje erop. Genieten voor de kids, zo op de eerste dag van de kerstvakantie. Alvast fijne feestdagen daar; Ben benieuwd hoe je die viert. Succes Raymond

  • 19 December 2009 - 15:46

    Jac Peeters:

    Dag Piet,
    Wat heb jij geluk!!! Als het daar net zou koud was als hier zou je nu onze Gijs zijn noren kunnen gebruiken! Je zou na al die regen over de wegen kunnen schaatsen! Hier vriest het op dit moment 12 graden! Jaren geleden, dat het zo koud was, als voelt het niet zou koud aan hoor. Er is geen wind en het zonnetje scheen tot kort geleden prachtig! Nu valt de duister langzaam over Hilvarenbeek, dat zich stilaan opmaakt voor een waarschijnlijk dit jaar witte Kerst, want de vorst schijnt voorlopig nog aan te houden! Hartelijke groeten uit Hilvarenbeek!
    Jac en Hanneke

  • 19 December 2009 - 15:47

    Jac Peeters:

    O ja, nog vergeten! Alweer een paar prachtige portretten voor de tentoonstelling!
    Groet, Jac

  • 19 December 2009 - 16:19

    Elly Teune:

    Beste Piet, wat is het geweldig om iedere keer je verslagen te lezen en je foto's te zien.
    Je maakt heel wat mee en ontmoet veel mensen. Treffend vind ik iedere keer weer de gastvrijheid van de mensen in Vietnam. Schuif maar aan! De kerstgedachte ten top! Hoeveel mensen zouden dat in Nederland doen?
    Ik hoop voor jou dat het weer snel wat beter wordt want regen is niet echt lekker om te fietsen.
    In Nederland genieten we van de sneeuw. Overigens wat minder als je veel de weg op moet zoals ik de afgelopen dagen. Vanmiddag hebben we echter een schitterende wandeling gemaakt!

    Peter en ik wensen jou een goed kerstfeest en een gezond en voorspoedig 2010!

    Met vriendelijke groeten,
    Elly Teune

  • 19 December 2009 - 17:18

    Yvonne En Wim:

    Piet,
    De klimaattopconferentie is mislukt zullen het donkere dagen blijven? gr. Yvonne en Wim

  • 19 December 2009 - 20:32

    Coby:

    Hoi Piet,wat een prachtige verhalen,ik geniet ervan.Ik heb nu heerlijk vakantie,tot 12januari,ik was er ook een beetje aan toe,het is erg druk op het werk.
    Piet woensdag morgen ga ik om elf uur de lucht in,op naar Mexico,
    Dat gaat vast gezellig worden met Petra.
    Heel veel liefs,van je zus Coby.

  • 20 December 2009 - 05:22

    Lisanne & Anne:

    Hoi piet,

    wat een mooie berichten op je site! erg leuk om te lezen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt op de fiets.. Wij zitten inmiddels in sengigi op lombok, ook erg mooi!
    Alvast een fijne kerst gewenst!

    Liefs Lisanne & Anne

  • 21 December 2009 - 10:07

    Hanny:

    \de week is weer begonnen.vandaag lekker vrij. Heb een hondje extra van een vriendin, van vrijdag tm dinsdag. net lang genoeg of eigenlijk te lang voor onze Max, hij is er helemaal niet blij mee.
    Herman en Hanny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

piet

Beste allemaal, Na 8000 prachtige kilometers door Nieuw Zeeland in 2008/2009 en 6000 facinerende en indrukwekkende kilometers door China, Vietnam, Cambodja en Laos in 2009/2010 begint in november mijn derde fietsavontuur. Deze keer zullen de vele (?) fietskilometers mij leiden door Birma (Myanmar), Thailand, Laos en Nepal. Ik hoop jullie weer regelmatig verslag te doen van al mijn avonturen. Voor nu een lieve leef en geniet groet. Piet

Actief sinds 16 Juli 2008
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 1987867

Voorgaande reizen:

10 Juli 2023 - 15 September 2023

Een echt avontuur.

06 Juni 2022 - 10 Augustus 2022

Op een andere manier.

24 September 2018 - 06 September 2019

Voor de tweede keer.

22 November 2017 - 06 Maart 2018

Acht in een?

05 Oktober 2016 - 16 Januari 2017

Naar de andere kant .....

11 September 2015 - 18 December 2015

Rondtrekken door midden Europa met de tent.

16 September 2014 - 17 December 2014

Op weg naar Afrika.

20 Mei 2012 - 24 Januari 2013

"Een lach kent alle talen"

27 September 2011 - 20 Januari 2012

Totaal anders maar .......

27 November 2010 - 27 Maart 2011

Het Vervolg

14 Oktober 2009 - 28 Maart 2010

Een nieuw avontuur

26 September 2008 - 13 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: