Nog een dag Hoi An. Another day in Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Nog een dag Hoi An. Another day in Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Nog een dag Hoi An. Another day in Hoi An

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

18 December 2009 | Vietnam, Hoi An

vrijdag 18 december 2009

Hoi An.

Beste allemaal, dear everyone.

Dear everyone,

Today no biking but I went with the bus to My Son. In the 4th till th 13th century it was the religious and cultural centre from the Cham.
The ruines and how they build this were impressive but many buildings were destroy in the Vietnam war by bombs.
We also went to a village where they make beautiful sculpture with wood.
And than back in the beautiful city Hoi An. But tomorrow I go further on the bike again. The weather is not so good. A lot of rain but the temperature is good.

So till tomorrow and live and enjoy the preparations for Christmas.

Piet

Een regenachtige dag maar de temperatuur is heel aangenaam. Toch maar een paraplu gekocht omdat we de hele dag op stap gingen. Eerst met de bus naar My Son.

Het religieuze en culturele centrum van de Cham in vierde t/m de dertiende eeuw.Deze gebouwen werden pas in de twintigste eeuw ontdekt en die de eeuwen vrijgoed hadden doorstaan. Maar door de bommen zijn veel van deze gebouwen totaal vernield. Een paar staan nog overeind. Wil je meer weten over de Cham architectuur dan kun je daar op google heel wat over vinden.
Daarna nog met de boot naar een "handvaardigheidsdorp" zoalsm ik dit zelf maar noem.

Ongelooflijk wat zij hier nog met de hand maken. Vooral het houtsnijwerk, maar zeker ook de kunstwerken die men van schelpen weet te maken. Echt schitterend. Jammer dat de foto's deze indrukken niet over kunnen brengen.

Vandaag gezellig met 3 leuke meiden gekletst. Maud uit Amsterdam, Kita uit Engeland maar haar ouders komen uit India, en Jasmine uit Canada.
Heel gezellig en ik denk dat ik Maud en misschien Kita nog wel eens terug zal zien.Zij waren met een reisgezelschap en trokken door Vietnam, Laos en Cambodja.

Gisterenavond stond Geheel Vietnam om 5 uur op zijn kop. Iedereen op straat en overal de televisie aan. Vietnam Maleisie. Vietnam was de betere ploeg maar verloor ongelukkkig door een eigen doelpunt. Diepe treurnis. En daar zat ik dan eerst tussen allemaal in het rood uitgedoste gillende meiden, en daarna werd het meteenheel stil. Natuurlijk had ik een rode hoofdband gekocht en omgedaan met daarop Vietnam Kampioen. Dat werd wel erg op prijs gesteld en dat lieten ze ook duidelijk merken.

Vanmorgen was ik al om 5 uur uit mijn bed en ben in het pikkedonker naar de haven gelopen. Maar wat een drukte en bedrijvigheid in de vissershaven. Van alle kanten kwamen de vissersboten aangevaren en losten wqerkelijk alle soorten en alle maten vis. Ook overal karren met grote ijsblokken en dan begon de handel enhet verkopen van al die vis. Een drukte van jewelste en blij dat ik het een keer mee kon maken op de vroege ochtend.

Beste allemaal kerstmis nadert voor jullie en de vakantie begint vandaag denk ik. Morgen wil ik weer een stukje verder fietsen als het weer redelijk is tenminste.

Maar dat horen jullie morgen wel weer.

Voor nu een lieve leef en geniet groet.

Piet

3086:Lampionnen maken.
3441/3442: Schoolkinderen eten eerst op straat in de omgeving van de school.
3409: Samen kijken naar de voetbalwedstrijd Vietnam Maleisie.
3419: Om half 6 in de morgen aanvoer van vis met allerlei vissersbootjes.
2439: zomaar in een straatje waar om 6 uur in de morgen een oud vrouwtje haar gaarkeukentje inricht om wat te kunnen gaan verkopen.
3444: Een van de ruines van Cham
3467: het maken van echte kunstwerken van schelpen met alleen een klein figuurzaagje.En de hele dag onder een luifeltje op de hurken.
3482: Zomaar het hoofd van een visser die wij in de boot op de rivier tegenkwamen.

• 18 December 2009 - 11:03

Riek:

Hier ligt v eel sneeuw maar wel lekker zo buiten lopen. Regen is niet fijn, dit wel. Goed opletten met rijden, maar prachtig gezicht hoor. Hoort erbij, toch.
    Groetjes en dikke knuffel.

• 18 December 2009 - 16:02

Marcel & Ine:

Inderdaad Piet, zojuist is de kerstvakantie begonnen voor ons. Dus wat meer tijd om jouw verhalen nog eens door te lezen. En alles nog eens fraai geïllustreerd met prachtige foto's. Tsjonge jonge, wat maak jij het mee daar. Van de ene belevenis in de andere, maar vooral veel moois om te zien en ervaren.
    Ik hoop dat je zelf net zoveel geniet als dat je ons dat telkens aan het eind van je bericht meldt!

Groetjes van Ine & Marcel

• 18 December 2009 - 19:16

Jac Peeters:

Dag Piet,
    Zoals zo vaak heb ik het ook vandaag met 'mijn' kinderen van groep 8 weer over jou gehad! (Ik weet zeker dat de kinderen het geweldig zouden vinden als 'meneer Lagarde' eens 'in levende lijve' zou willen komen vertellen over zijn belevenissen!!! En ook 'meneer Jac' zou dat fantastisch vinden!) Aanleiding was je commentaar bij de foto's van moeder en dochtertje in het 'clubblad' van Tangent. Je snapt wel dat ik e.e.a. heb verpakt in mijn kerstboodschap voor de kinderen. Het was een mooie kerstweek op school met als hoogtepunt natuurlijk kerstmis vieren - gisteren - in een prachtig winters sneeuwlandschap met een klassieke uitvoering van de film A Christmas Carol - Scrooge - van Charles Dickens. Hartelijke groeten uit een 'sprookjesachtig' Hilvarenbeek! Jac en Hanneke

• 18 December 2009 - 19:54

Jac Peeters:

Zojuist alle foto's bekeken ... Echt indrukwekkend!!! Met name de close-up portretten vind ik geweldig, Piet. Daar zou je een prachtige expositie mee kunnen houden! (In het gemeentehuis bijvoorbeeld ...) Echt magnifiek, die vaak door weer en wind 'getekende' gezichten met die geweldige uitstralingen in de ogen!
    Tot nader bericht!
    Jac en Hanneke

• 18 December 2009 - 22:10

Marja:

Hoi Piet,
    Heerlijk om je verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Wim en Yvonne waren vandaag bij ons en tijdens een etentje de foto's en films bekeken van China. Groetjes Marja

• 19 December 2009 - 10:01

Maud:

Hoi Piet
    Ik heb je gevonden! Was erg leuk je te hebben ontmoet! Wij zijn nu in Hue en het regent heel hard en de straten staan blank, gelukkig gaan we morgen weer verder richting Hanoi. Veel groetjes en nog een goede reis en wellicht tot in September ook van Jasmine en Kita, Maud

• 21 December 2009 - 10:01

Hanny:

Weer mooie foto's Piet, volgens mij heb je straks nog meer fotoboeken te maken.
    Herman en Hanny