Toppunt van integreren, - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Toppunt van integreren, - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Toppunt van integreren,

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

17 November 2009 | Vietnam, Hanoi

woensdag 18 november 2009

Sapa

Beste allemaal, dear everyone,

Hello everyone, I stay a day in Sapa. A nice place with a noice local market and many backpackers. It is a little bit cold and cloudy but the people are very colourful.
I write also somethings obout the toilets in China. Mostly just a hole in the ground and also without paper. So I have always paper with me. The most toilets have no door and all the shit (sorry) from all the ladies and men from weeks you can see. It is very colourful I must say. And you must used the good technic otherwise .....

For now all the best and live and enjoy even your toilet and a piece of paper.

Piet


Vandaag is het mistig en druilerig in Sapa. Echt een start van de winter hier. Iedereen loopt met mutsen op en op de scooters zijn ze gehuld in plastic zakken. Zojuist ben ik over de plaatselijke markt gelopen. Zeer kleurrijk en het is echt een toeristendorp want de hele dag heb je de lokale bevolking om je heen die je vooral handwerkspulletjes proberen te verkopen. Dik aangekleed zitten ze hier met handschoenen aan te borduren en te naaien. Heel knap. Als ze mijn kaal hoofd zien dan willen ze mij allemaal een geborduurde muts aanbieden. Ze zijn niet hinderlijk en we lachen heel wat af. Ook staan er overal motors en scooters die je overal naar toe willen bengen. Er zijn ook nogal wat reisbureautjes die van alles organiseren. Trekkings waar ik vaak met mijn fiets langs ga komen.

Morgen ga ik weer verder. Er volgen nog een 6 a 7 zware etappes maar dan wordt het vlakker en kom ik richting Hanoi. Zal weer totaal anders gaan worden.
Deze reis is echt totaal anders dan NZ. Van minuut tot minuut anders. Maar wat ben ik blij dat ik in NZ gestart ben. Ik kan nu veel meer genieten van de omgeving omdat ik vooral het klimwerk in mijn benen heb en weet hoe ik moet doceren.
Als je hier start ben je veel te veel met jezelf bezig omdat de klimmen erg zwaar kunnen zijn. Nu zit ik meestal lachend op de fiets Te denken aan van alles.
Zo gaan vandaag de gedachten wel heel sterk naar Maliskamp, naar het kerkje daar, Conny in haar gebloemde jurk van de trap af komen en de huwelijksreis naar De Lutte. En daarna heerlijk knus gestart in het huisje bij tante Toos in Biezenmortel. allemaal dierbare herinneringen die ik hier in deze bijzondere omgeving als een film af kan draaien.

REIZEN IS ECHT HET HART VERWIJDEN.

Maar nu iets over integreren. Vooral in China zijn de toiletten een openbaring.Een gat in de grond, een geultje waar wat water doorstroomt van een plaatselijk riviertje, een gemetselde gleuf met daartussen wat lage muurtjes, geen deuren of deurtjes ervoor, in hotels soms een gewone wc-pot maar in een eenvoudig hotel is het vaak een geglazuurd gat met daarvoor ribbeltjes waar je je voeten neerzet zodat je niet uitglijdt.

Maar met mijn lange benen heb ik op dit typr wc-gat altijd een probleen. Ga ik met mijn voeten op de ribbeltjes staan en hurk ik dan zover mogelijk door mijn knieen dan valt mijn behoefte gegarandeerd niet in het gat maar er achter. En dan .... ja een "hoop" problemen inderdaad.
Men kijkt hier ook regelmatig om het schotje als je je behoefte zit te doen.Men is hier altijd in je geinteresseerd, zie je wel.

Papier is echt van levensbelang. Ik heb altijd een paar rollen bij me. Bijna niemand gebruikt hier papier. Een maisblad, wat gras of als dat niet voorhanden is wordt hetr gewoon "handwerk". En dan voor hen maar hopen dat er wat water in de buurt is.
Maar in hotels of guesthouses hadden ze vaak wel papier maar vroegen ze om het papier niet in hettoilet te deponeren maar in een emmer naast het toilet. Dus dat werd al snel een emmer met vele terracotta kleuren.

In China ben ik het meest naar toiletten geweest die eruitzien als een gemetselde goot. Je zet je voeten aan weerszijden van deze goor. Zorg dat je riemen, dassen en ander hangend spul goed binnenboort probeert te houden want anders krijgt het ook een terracottig achtige kleur. In het begin had ik moeite om zo diep mogelijk te hurken
zonder achterover tevallen. Broek ook goed op de enkels en naar voren houden en dan laat je je behoefte gewoon vallen bij al die andere behoeftes. En verlaat je deze goot en kijk je nog om dan kan ik je verzekeren dat er vele kleuren bruin te ontdekken vallen. Er staat soms ook een stok bij zodat je al die behoeftes naar het eind van de goot kunt duwen.
En beste mensen mijn Chinees was niet goed genoeg om te zien of het een heren of dames "goot" was. Daar kwam ik vaak pas achter als de ene goot wat meer rode tinten bevatte dan de andere goot.

Beste mensen ik ervaar deze toiletten echt als een toppunt van integreren en doet je beseffen dat we allemaal gelijk zijn en daar niet te moeilijk over moeten doen.

Ik hoop wel dat je kunt begrijpen dat ik ontzettend blij was met mijn gewone wc-pot in het hotel toen ik zwaar aan de buikloop was.

Maar beste mensen voor nu even genoeg en ik hoop dat ik een computer kan vinden die nog wat foto's uit China wil plaatsen want ik ben al op 5 plaatsen geweest maar tot nu toe zonder resultaat.

Dus leef en geniet, zelfs van een gewone toilet met een stukje papier.

Liefs en weer bedankt voor al die ontzettend vele lieve reacties.

Piet




























  • 18 November 2009 - 03:16

    Karin:

    Hi Piet,

    Oh my goodness, sounds interesting! Have fun my friend and keep well. :)

  • 18 November 2009 - 04:44

    Hans:

    Wat een geweldige foto's Piet. Bedankt daarvoor. Hoop dat je je NZ kracht weer snel volledig terug hebt. Maar zo te lezen gaat het je best af.

    Groetjes,

  • 18 November 2009 - 07:22

    Marja:

    Hoi Piet,
    Wat is het heerlijk je reisverslagen te lezen. Wij zijn nu een paar dagen in het natte,grijze en sombere Nederland en we missen het zonnetje, de lieve en vrolijke mensen en het prachtige landschap. Nee, hier mis je op het ogenblik niets. Heel veel fiets plezier en groetjes uit Enkhuizen.

  • 18 November 2009 - 08:01

    Lieske:

    staat je goed die bontmuts! succes ! x
    (geweeeldige fotoos!)

  • 18 November 2009 - 08:50

    Riek EnTonnie:

    Wat een "shit" allemaal, je zult er beslist aan hebben moeten wennen, maar als je je aanpast aan de omgeving, loopt alles vanzelf zie je wel. Mooi hoor. Hoe lang blijf je nog in Vietnam, of heeft dat nikt te maken met visum etc., kun je nu gewoon fietsen wat je wil?
    Ik hoor het wel. Bedankt voor je mail. Dikke kus, ja niet de dikst want die bewaar ik voor Tonnie hahahahahah

  • 18 November 2009 - 08:55

    Riek Nogmaals:

    Wat een mooie foto's Piet. Die kleren staan jou ook hoor. En ik stuur wel even een tandarts want die tanden zijn lekker bruin en staan maar rommelig door elkaar. Mooi toch. Wat zijn dat voor pluimen aan die draad? Maken ze daat iets van of is dat versiering?
    Doei, super foto's

  • 18 November 2009 - 12:48

    Astrid:

    Wat een geweldige ,kleurrijke foto's,zo'n andere wereld,en ook al die mensen met een ontzettend slecht gebit!!!
    Je zou de hoofdprijs winnen in de carnavalsoptocht met je mooie kleren aan,haha..........
    het gaat je goed!!!!
    groeten van Ad-Astrid en Jannick uit een druilerig Udenhout

  • 18 November 2009 - 16:08

    Marcel & Ine:

    Hoi Piet,

    SCHITTERENDE foto's, zeg! Die kunne zó in de reisgids van D-Reizen!!!
    Echt allemaal plaaaaaaatjes.

    Ook bedankt voor je onderhoudende uitleg over toiletvarianten.
    Ik zal er bij mijn volgend toiletbezoek aan denken..................

    Veel plezier en we zien uit naar het vervolg.

    Liefs
    Ine & Marcel

  • 18 November 2009 - 17:56

    Ine Seegers:

    Je hebt ook echt "schijt" aan alles hè Piet.
    Ik hoef echt nooiiiiiiiiiit naar Vietnam!!!!!!!!!!!!!!!
    Groetjessssssssss
    Marcel & Ine

  • 18 November 2009 - 21:44

    André:

    Ook ik zit liever bij ons op de pot, Ine......

    En wat zijn het weer supermooie foto's, maat!!

    En ook een lieve groet van Willemien!

  • 22 November 2009 - 10:46

    Hanny:

    Piet, ik heb hier zitten schateren achter de computer met je verhalen over de wc etc. Wat een viezeigheid zeg ik moet er niet aan denken, maar goed dat jij niet zo vies uitgevallen bent wat dat betreft lijk je wel op ons vader. Wat leuk die foto met die muts, je hoeft geen kouwe oren te hebben als je daar fiets. Mijn zussen moeten nog wel eens lachen met mijn hoofddeksels, maar hier kunnen ze er ook wat van. groetjes vanuit Gennep, Herman en Hanny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

piet

Beste allemaal, Na 8000 prachtige kilometers door Nieuw Zeeland in 2008/2009 en 6000 facinerende en indrukwekkende kilometers door China, Vietnam, Cambodja en Laos in 2009/2010 begint in november mijn derde fietsavontuur. Deze keer zullen de vele (?) fietskilometers mij leiden door Birma (Myanmar), Thailand, Laos en Nepal. Ik hoop jullie weer regelmatig verslag te doen van al mijn avonturen. Voor nu een lieve leef en geniet groet. Piet

Actief sinds 16 Juli 2008
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 1987701

Voorgaande reizen:

10 Juli 2023 - 15 September 2023

Een echt avontuur.

06 Juni 2022 - 10 Augustus 2022

Op een andere manier.

24 September 2018 - 06 September 2019

Voor de tweede keer.

22 November 2017 - 06 Maart 2018

Acht in een?

05 Oktober 2016 - 16 Januari 2017

Naar de andere kant .....

11 September 2015 - 18 December 2015

Rondtrekken door midden Europa met de tent.

16 September 2014 - 17 December 2014

Op weg naar Afrika.

20 Mei 2012 - 24 Januari 2013

"Een lach kent alle talen"

27 September 2011 - 20 Januari 2012

Totaal anders maar .......

27 November 2010 - 27 Maart 2011

Het Vervolg

14 Oktober 2009 - 28 Maart 2010

Een nieuw avontuur

26 September 2008 - 13 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: