Alleen.... deel 1, Alone ..... part 1 - Reisverslag uit Baishuitai, China van piet lagarde - WaarBenJij.nu Alleen.... deel 1, Alone ..... part 1 - Reisverslag uit Baishuitai, China van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Alleen.... deel 1, Alone ..... part 1

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

02 November 2009 | China, Baishuitai

Zaterdag, 31 oktober 2009

Baishuitai,

Beste allemaal, dear everyone,

Alleen ......


Today my cycle friends go another direction so I go further alone But what is alone?
Alone ..... but with the cold in the morning, the beautiful landscape, the very heavy climbings, The thoughts on you my friends I met on my adventure in your beautiful country, with the thoughtsto my children en my friends, with the thought on my wife Conny special when I was on the highest point 3730 meter, so I was what closer to her, and so my friends I was not alone but I was with the surroundings and with you.




Een tocht van tenminste 10 uur op de fiets maar nu alleen. Gisterenavond heel gezellig met z'n drietjes rondom de Tibetaanse Hot Pot. Super gezellig en super lekker samen " vissen" uit een hotpot. Wetende dat ik morgen Yvonne en Wim als fietsmaatje kwijt ben. Dat zal wennen worden want het waren twee schatten om zo mee rond te fietsen. Om een uur of tien naar bed want ik wilde om half 8 vertrekken. En dat lukte. Om half 8 stonden Wim en Yvonne ook beneden en we hebben intens afscheid genomen en Yvonne en Wim hebben mij nagezwaaid tot ik de hoek om verdween. Dat zal wennen worden vooral het samen delen van al dat moois wat we zien onderweg.

Alleen ... maar met de eerste handelaren op straat.
Alleen ... maar met de eerste wijzende mensen naar mijn blote benen.
Alleen ... maar met koude voeten en koeude oren.
Alleen ... maar met bevroren plassen om mij heen.
Alleen .. maar honderden rookpluimen die uit het dal opstijgen omdat overal het houtvuur opgestookt wordt.
Alleen.... maar met de eerste herders die met hun geiten, paardjes, varkens, ezels de bossen intrekken. Vaak zijn het ook vrouwen.
Alleen .... maar met de eerste zonnestralen die over de bergkam uit komen.
Alleen ... maar met de eerste mensen die stoppen en vragen of ze met mij op de foto mogen.
Alleen .... maar met de eerste bus die langs komt en mensen uit het raam hangen om een foto van mij of mijn blote benen te maken.
Alleen ... maar met de plotseling overstekende paarden, koeien, kippen, honden en varkens.
Alleen.... maar met de blaffende honden die aan een veel te korte ketting liggen of in een veeeeeel te klein hok alleen maar rondjes kunnen lopen.
Alleen ... maar met de zaaiende en de Ni Hao roepende mensen.
Alleen.... maar met gedachten die gaan naar de allerliefste vrioenden, kennissen en buren van het eerste uur. Voor wie door het verlies van Connepon het meest veranderd is. Je probeert verstandelijk alles hetzelfde te houden maar gevoelsmatig lukt dat niet. Dat doet zeer en besef als geen ander dat mijn Connepon daar de onmisbare schakel in was.
Alleen .... maar met de gedachten die gaan naar de vrienden en kennissen van het tweede uur. Die niet zo intens betrokken waren bij Connepon en waar de contacten vrijer tot stand komen zonder dat het pijn en moeite kost om iets te moeten evenaren.
Alleen ... maar met de gedachten die gaan naar de vrienden en kennissen van het derde uur, de vrienden die ik ontmoet heb op mijn avontuur door Nieuw Zeeland. Contacten die helemaal vrij van Connepon ontstaan zijn.
Alleen.... maar na een klim van 4,m km op het hoogste punt van deze reis ben aangekomen, 3730 meter!!!, beseffend dat ik nu wat dichter bij Connepon ben. En het moment dat ik daar afstapte voelde dat ook zo.
Alleen .... maar denkend aan Sjoerd, Madelon,Renato en Noortje en Bauke en Wouter EN ????
Alleen .... maar denkend aan dat wondertje dat op komst is en een OMPA van mij gaat maken en denkend wat ik straks in zijn haar/hem dagboek zal gaan schrijven.
Alleen .... maar genietend van de warmte die ik weer in mijn voeten voel terugkomen door de hogerstaande zon.
Alleen .... maar genietend van een overstekend eekhoorntje tussen mijn voorwiel en achterwiel door. Die had geluk.
Alleen .... maar gnietend van de niet te beschrijven en vast te leggen afdalingen.Zo overweldigend mooi.
Alleen .... maar proberend de stenen, de boomstammen,, de slapende honden op de weg, de kuilen te ontwijken.
Alleen .... maar genietend van de immense stilte. 20/30 km fietsen zonder ook maar een auto of bus tegen te komen.
Alleen .... maar met het geluid van vele winden die je produceert bij het intens beklimmen van de vier heftige beklimmingen. Ook het andere eten zal ik ook maar als verklaring geven.
Alleen .... maar genietend van mijn Koga Miyata die mij langs en over al die prachtige wegen leidt en soms lijdt.
Alleen .... maar ook denkend aan de fijne tijd op de Wichelroede met al die fijne ouders en kinderen. En niet te vergeten de Toneelouders.
Alleen .... maar ook denkend van die fijne collega directeuren (Alice daar hoor jij ook bij hoor) en aan Jan en Wil en aan de mensen van het stafbureau die van Tangent zo'n mooie organisatie maken.
Alleen ... maar met uitzicht op vele hardwerkende mensen in het landschap vaak op en onder de meest primitieve omstandigheden.
Alleen .....maar ook met een zucht van verlichting als ik Baishuitai op 2470 meter hoogte bereik.
Alleen ... maar ook met een glimlach op mijn gezicht als Yiang Xiao Ian mijn blokhut laat zien. Een klein lampje, geen water, geen toilet en niets aan de muur. Niets alleen een bed en een TV!!!!
Alleen ... maar wat hebben we samen gelachen omdat we elkaar niet konden verstaan. En toch probeerden elkaar iets duidelkijk te maken.
Alleen .... maar met 6 mensen voor het raampje starend naar mij die al in bed lag en die allemaal hun duim omhoog steken en naar mijn fiets wezen.
Alleen ... maar op de rug van een klein paardje gezeten nog even voor het slapen gaan naar het kalkzandsteenplateau gereden ben.
Alleen.... maar met 10 uitbundig lachende vrouwen toen ik vroeg of het vrouwtje van het paard met mij op de foto wilde.
Alleen ... maar beste mensen, besef dat alleen een relatief begrip is en leef en geniet van alle kleine dingen.

Vandaag sluit ik af met:

REIZEN IS NAAR JEZELF KIJKEN TEGEN EEN ANDERE ACHTERGRONG.

En wat een achtergrond. Overweldigend !!!!!

Piet







  • 02 November 2009 - 08:12

    Riek:

    Vanuit het frqanse land lees ik dit indrukwekkende verhaal, ja alleen, effe de knop omzetten en het gaat weer he. Effe slikken. Hier ook hoor. Effe onderbreking. De bakker komt hier lekker langs de deur, meestal rond 10 uur, maar nu stond ze al bij de deur, dus snel dat lekker franse brood gepakt. Zo een vriend van ons is ook mee en is nu al met Tonnie is het grote bos aan het "kappen"en stuk bos (is 6 hectare alleen bos)aan het schoonmaken. Elke keer een stuk. Hoeft niet perse af. Heerlijk herstweerf hier. Vrijdag gaan we weer terug. Ik zorg voor het natje en het droogje. Dat is me wel toevertrouwd.
    Dikke kus vanuit Champignelles

  • 02 November 2009 - 08:34

    Hans Van Den Berssel:

    Dag Piet,

    Ik volg zo af en toe je verslagen en het is bijzonder om te lezen hoe intens jij je belevenissen ervaart.

    Kijkend naar onze kalender weet ik dat 't vandaag voor jou een bijzondere dag is. En dus wens ik je, ook namens Brigitte en onze kinderen, veel sterkte !

    groetjes
    Hans

  • 02 November 2009 - 15:14

    Coby:

    Hoi broer,geweldig al die verhalen,ik denk extra aan je vandaag en aan Conny.
    Het is hier nu echt herfstweer,maar ja daar is het ook de tijd voor.
    Verder gaat alles zijn gangetje,veel liefs Coby.

  • 03 November 2009 - 12:35

    Mia Urlings.:

    Hallo Piet,
    Nu is je avontuur helemaal "'echt'!!!
    Jammer dat je fietsvrienden nu hun eigen weg gaan.....
    Maar geweldig dat je dit zo samen hebt kunnen beleven!
    Hou je taai en geniet!!!
    Mia en Jo.

  • 03 November 2009 - 15:09

    Elly Teune:

    Dag piet,

    Het is weer geweldig jouw reisverslagen te lezen en stukjes te herkennen van de route die je aflegt.
    Wij komen net terug uit Peru en gingen tot een hoogte van 4910m. We moesten toch wat rustiger aan doen, dus grote bewondering voor jouw klimavontuur naar ca. 3700 m.
    Het ga je goed!

    hartelijke groeten,
    Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

piet

Beste allemaal, Na 8000 prachtige kilometers door Nieuw Zeeland in 2008/2009 en 6000 facinerende en indrukwekkende kilometers door China, Vietnam, Cambodja en Laos in 2009/2010 begint in november mijn derde fietsavontuur. Deze keer zullen de vele (?) fietskilometers mij leiden door Birma (Myanmar), Thailand, Laos en Nepal. Ik hoop jullie weer regelmatig verslag te doen van al mijn avonturen. Voor nu een lieve leef en geniet groet. Piet

Actief sinds 16 Juli 2008
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 1988016

Voorgaande reizen:

10 Juli 2023 - 15 September 2023

Een echt avontuur.

06 Juni 2022 - 10 Augustus 2022

Op een andere manier.

24 September 2018 - 06 September 2019

Voor de tweede keer.

22 November 2017 - 06 Maart 2018

Acht in een?

05 Oktober 2016 - 16 Januari 2017

Naar de andere kant .....

11 September 2015 - 18 December 2015

Rondtrekken door midden Europa met de tent.

16 September 2014 - 17 December 2014

Op weg naar Afrika.

20 Mei 2012 - 24 Januari 2013

"Een lach kent alle talen"

27 September 2011 - 20 Januari 2012

Totaal anders maar .......

27 November 2010 - 27 Maart 2011

Het Vervolg

14 Oktober 2009 - 28 Maart 2010

Een nieuw avontuur

26 September 2008 - 13 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: