Dr. HO Shi Xiu - Reisverslag uit Lijiang, China van piet lagarde - WaarBenJij.nu Dr. HO Shi Xiu - Reisverslag uit Lijiang, China van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Dr. HO Shi Xiu

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

25 Oktober 2009 | China, Lijiang

zaterdag 24 oktober.

Lijiang

Beste allemaal, dear everyone

Vanmorgen weer vroeg opgestaan en redelijk geslapen de verkoudheid en het hoesten blijft voortduren. Vanmorgen weer mooie foto's gemaakt want overdag met de scherpe zon krijg je wel heel sterke schaduwen.
's morgens is het echt fris en kun je de lange broek en Fleece zeer goed gebruiken. Maar zodra de zon zich laat zien is het weer kortebroekenweer.Samen met Yvonne en Wim ontbeten aan een tafeltje voor onze kamer. Thee, gepofte granenkoekjes en wat fruit. Om 11 uur op weg naar Baisha. Een leuk Naxi dorpje waar je 's morgens nog het echte leven kunt zien maar 's middags komen hier heel veel Cghinese toeriste. Wij liepen daar wat rond totn Wim riep: " He Piet hier woont Dr HO een wereld beroemde chinese kruidenarts" In iedergeval volgens de borden met allerlei krantenknipsels van over de hele wereld.Ik het zeer eenvoedige huisje binnen maar Dr. Ho was nergens te vinden. Uiteindelijk ontdekte ik hem achter in de tuin en hij kwam meteen naar voren. Hij bleek 75 jaar oud te zijn en was heel vriendelijk. Hij vroeg waar we vandaan kwamen en bij het woord Holland kwamen er werkelijk plastic zakken vol kaartjes te voorschijn met Nederlanders die al ooit bij hem geweest waren. OOk krantenknipsels kwamen tevoorschijn en zelfs een brief van Jan Peter Balkenende en Prinses Maxima kwam tevoorschijn.

Ik gaf aan dat ik het in mijn keel had en veel moest hoesten. Hij pakte mijn pols en keek naar mijn tong en zei dat het geen longontsteking was maar een flinke verkoudheid. Hij pakte een bruinpapiertje schudde er een hoop kruiden op en gaf het recept. 3x daags 1 eetlepel kruiden op 200 ml water. Daar Ben ik nu mee bezig en laat jullie morgen weten of het geholpen heeft. Lekker is het dat groen/bruine papje maar je moet er maar vertrouwen in hebben. Hij vroeg geen geld maar je kon vrihjwillig iets geven. Wil je meer weten over deze wereldberoemde kruidendokter kijk dan op ju.berg@web.de
Samen nog op de foto en met een bijzondere ervaring fietsten we weer verder. We zagewn in het Naxidorp ook nog een Naxi orkestje van 5 mannen die de traditionele Naximuziek speelden.

Daarna zijn wij doorgereden naar Jade Water Village en hebben daar de Lamaistische Tempel bezocht met een 500 jaar oude Camellia boom.
Wij waren op 2700 meter hoogte. Maar voordat we de tempel ingingen heb ik nog gedanst met 5 in Naxi klederdracht oude vrouwtjes. Ik met hem, korte broek en de helft langer tussen die vrouwtjes. Het werd een echt optrede. Wat hadden ze een plezier.
De wind flink van achteren en licht dalend kwamen we om half 6 weer in Lijiang aan en daar hebben we na een douche weer lekker chinees gegeten.

HET WEER
Prachtig hel blauwe lucht. Een stevige wind en ongeveer 25 graden overdag,
OMGEVING
De omgeving is schitterend. Een hoogvlakt met daaromheen een bergketen met daarbovenuittorend de Jade Dragon Snow Mountain.

Beste allemaal nog maar tien dagen onderweg. Geen TV, geen kranten, geen wereldnieuws, geel Nederlands nieuws maar toch o zo veel indrukken.
Misschien kan ik het wel het beste samenvatten met de volgende uitdrukking: "

" Ik ga niet op reis om de wereld te zien, maar juist om haar een tijdje niet te zien"

Leef en geniet,

Piet

• 25 Oktober 2009 - 06:35

Ria:

Piet heb je al spleetoogjes van al dat chineese eten?
    Ik was de eerste want moet gaan werken.
    Theo gaat vandaag zingen met het koor in een schouwburg.
    Ik hoop dat de kruiden werken maar we horen het wel.Piet groetjes van ons allen dikke knuffel van je zusje Ria.

• 25 Oktober 2009 - 09:04

Riek:

Zondagmorgen, Tonnie is fietsen. Gisterenavond gezellig wezen kaarten (rikken) bij vrienden. Tonnie had alles gewonnen.Meestal is het andersom. Het zonnetje schijnt hier en laatste nieuws is dat de burgemeester van Tilburg opstapt, DSB bank failliet is, Ajax vanmiddag tegen AZ moet, Wij 1 november naar Jordi gaan en dat wij genieten van onze VUT. Zomaar een beetje nieuws. Groetjes van Tonnie en dikke knuffel van je zus Riek

• 25 Oktober 2009 - 09:41

Claartje:

Wat mooi dat je juist deze beroemde dokter Ho ontmoet!
    Volgens mij zit je vrouw achter al deze mooie ontmoetingen, denk je ook niet? Het ontroert me en het is iets om dankbaar voor te zijn. Dat deel je weer met ons en daar ben ik weer dankbaar om!
    Liefs van Claartje

• 25 Oktober 2009 - 10:15

Bram, Coen En Angeli:

He Piet,

Hopen dat die verkoudheid nu echt weggaat. Misschien kun je wat extra kruiden mee nemen voor bram, want die blijft ook lekker roggelen. Wordt jij straks hier kruidenarts Piet, klinkt toch goed.

Het is hier vandaag (zondag) heerlijk weer. Echt herfst. Het zonnetje schijnt. Coen is nog aan het werk en als hij terug is, gaan wij opweg naar Zeeland. Eens kijken of die oudjes zich daar gedragen of misdragen.
    Het is wel spannend, dat je verder helemaal geen fietsers ziet. Geniet nog lekker van Wim en Yvonnen en heel veel succes.

Groet uit udenhout

• 25 Oktober 2009 - 12:13

Hanny:

Nou weet ik weer hoe het met je verkoudheid is, hier is er een lichte vorm van de mexicaanse griep aan de gang volgens de media. Dat wil zeggen dat verschillende mensen het onder de leden hebben, sommige merken er niks van, tot heden toe valt het allemaal mee, maar het kan natuurlijk zo anders zijn.
    Herman is fietsen met zijn fietskameraad, ze gaan nu met de mountenbaik(schrijf ik dit wel goed), maakt niet uit, er ligt veel blad dus niet meer met de racefiets. Starks naar Herman zijn broer in Overasselt en een lange wandeling, heerlijk. Liefs uit Gennep van ons, Herman en Hanny

• 25 Oktober 2009 - 12:38

Kees Weterings:

Ha die Piet,
    leuk om je reisvarslag mee te mogen maken.
    Ik heb niet iedere dag tijd om te kijken en te lezen, maar interessant is het zeker wel.
    Veel succes op je verdere trip en goede gezondheid.
    Kees (van Koos en Roos)

• 26 Oktober 2009 - 13:29

Tiny:

Lieve Piet,
    Zoals je weet zitten wij hier in heerlijkzeeland.nl. Gisteren hebben we de hele dag heerlijkin de tuin in de zon vertoeft.Maar vanochtend was het natuurlijk klusjes ochtend en hebben we allemaal tot stressen toe gewerkt. en de opzichter was natuurlijk weer gevlogen.
    De mannen gaan naar Middelburg en wij gaan met de honden wandelen, en daarna weer boodschappen doen voor het eten. Piet met je eigen woorden dat doen wij ook " leef en geniet" e vriendenclub Rita, Roos, Tiny, Wil, Koos, Frans

• 26 Oktober 2009 - 13:46

Jane:

Hoi Piet,
    Het is nu vakantie hier en ik heb dus tijd om me weer helmaal bij te lezen.Wat zou ik graag eens even in je nieuwe wereld kijken!Hier is het echt herfstachtig en druilerig.
    Hopelijk is de hoest snel uit je lijf, want dat lijkt me, fietsend in ijle lucht, geen pretje!
    Heel veel groeten, ook van Madelon,
    Jane

• 26 Oktober 2009 - 16:53

Carmen:

Ha die Piet,

Ook vanuit Esbeek zeeeeer benieuwd of je papje gaat werken....! Trouwens: je moet ff je "vlaggetje" op je site naar de lokatie waar je nu zit brengen. Die staat namelijk nog in Nederland! Zo kunnen we je nog beter volgen!!!

Groeten CD