Een dagje in Lijiang. A day in Lijiang - Reisverslag uit Lijiang, China van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een dagje in Lijiang. A day in Lijiang - Reisverslag uit Lijiang, China van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een dagje in Lijiang. A day in Lijiang

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

24 Oktober 2009 | China, Lijiang

vrijdag 23 oktober

Lijiang

Beste allemaal, dear everyone,

I am a day in Lijiang. A beautiful old town with many narrow streets and many , many, many chinese tourist. All with camera. Today we go to a Naxi village. You can see their the real live from the Naxi [people.Is Lijiang are hunderd and handerd little stores. They cook all on the street.
My cold is not over yet but I sleep well so I hope it is over about a few days. For now lots of love from Piet.

Goede morgen allemaal. Zojuist in de vroege ochtend door dit prachtige oude stadje geslenterd. Het is rond half 8 aan het ontwaken. De luiken gaan open de eerste kookpannetjes verschijnen en de straatveegsters maken de straten weer schoon. Hier en daar slaapt een man in zijn kraampje en zie je de kinderen naar school lopen. Maar om 8 uur zie je ook de eerste groepen chinezen door de smalle straatjes lopen voorafgegaan door een gids.

Lijiang ligt op 2400 m !!!!!(jij leest als een echte schoolmeester Andre). Het oude centrum is werkelijk schitterend. Maar tegen de middag wordt het werkelijk overspoeld met duizenden chinezen. Iedereen schijnt Lijiang ooit gezien moeten hebben. De nauwe straatjes kunnen al die fotograferende chinezen nauwelijks verwerken. Maar wat is het klerrijk en gaat alles op een ontspannen manier.

Lijiang ligt op een hoogvlakte waar de Sneeuwberg van de Jadadraak op 5596 m bovenuitsteekt. Dit gebied is heel rijk aan flora. Er groeien ongeveer 13000 plantensoorten. De bergflanken veranderen dan ook elk voorjaar in een zee van bloemen zoals Camelia's, rododendrons en azalea's. Nu in het najaar kleuren al deze planten in prachtige herfstkleuren.
Nu is het hele stadje "versierd" met duizenden crysanten in alle kleuren. Het is werkelijk een bloemenzee.

Gisteren hebben we een groot gedeelte van de dag door de straatjes geslenterd en door een park gewandeld met boven op een heuvel een prachtige tempel. Ondertussen wat gegeten. Maiskolven en een soort van een pannenkoek. Wim heeft nog een apotheek gevonden om wat medicijnen voor mij te kopen. Ik hoest en proest wat af,

's Avonds zijn we in een gezellig restaurantje wat gaan eten . We bestellen dan 3 verschillende gerechten.En leren zo allerlei chinese gerechten het snelst kennen.
Yvonne en Wim komen uit Hilversum maar komen oorspronkelijk uit Amsterdam. Ze kunnen heerlijk vertellen. Yvonne is 64 jaar en Wim 67 jaar. Ze zijn samen heel sportief en dit is hun zevende fietstocht in Azie geloof ik. Wat dat betreft is de start weer heel fijn. Over een paar dagen zal ik verder mijn tocht gaan vervolgen en Wim en Yvonne gaan nog verder naar het noorden als het weer dat toelaat. Zij hebben 7 weken voor deze tocht maar ik ga verder en moet na 4 weken China uit of ik moet een verlenging van mijn visum aanvragen. We zien wel, Nu is het super gezellig en wij zijn de enigste toeristen, zeker op de fiets hebben wij nog niemand gezien.

Vanmiddag fietsen we naar een Naxi dorpje en naar een Lamaistische Yufeng Tempel..
Dadelijk gaan we samen ontbijten.

Jullie slapen nog lekker en ik laat jullie morgen weer weten hoe het Naxi dorpje was.

HET WEER schijnt weer super te worden. Maar door de hoogte koelt het 's nachts behoorlijk af. Je hebt de lange broek dan zeker nodig. De komende dagen gaan we nog meer stijgen en nog meer naar het noorden. Het schijnt dan 's nachts behoorlijk te vriezen. Ben benieuwd.

MEDEDELINGEN
Van daag vrijdag is Bauke 23 weken in verwachting. Vandaag schrijf ik weer een stukje in haar of zijn dagboek over mijn belevenissen hier,Een dikke buikknuffel vanuit Lijiang klein wondertje.

Hera je bent zeker al helemaal klaar voor jouw Azie reis. Ik weet zeker dat jij gaat genieten, zeker omdat hje op de fiets bent en die lach van jou opent vele deuren, let maar op. Succes met alles en ik lees het wel.
Leef en geniet en een warme groet vanuit Lijiang

Voor nu een warme groet en alle kinderen een super fijne herfstvakantie en leef en geniet.

Piet

• 24 Oktober 2009 - 06:36

Ad De Swart:

Goede morgen Piet. Het is een feest om elke dag je belevenissen te mogen lezen. Geweldig wat je allemaal meemaakt. En een andere cultuur zo van nabij meemaakt. Ga zo door en geniet. Ad

• 24 Oktober 2009 - 08:45

Riek:

Goedemorgen Piet, is het nu 6 uur tijdsverschil? Ja vanaf morgen dus 7 want hier wordt vannacht de tijd verzet. Klopt dat? Met NZ is het morgen 12 uur tijdsverschil. Zeg Piet, als je thuis komt, ga je toch zeker wel een boek schrijven? Nou jij kunt de verhalen zo mooi omschrijven dat ik het wel leuk zou vinden als je dat gaat doen. Als je bij "de Wereld draait door"kijkt dan zit er elke dag wel iemand aan tafel die een boek geschreven heeft. Dus jij bent de volgende he?
    De haag achter ons huis vernieuwd, maandag oude eruit en de nieuwe (2,5 m hoog) staat er al weer in.
    Nou hopen dat alles zo voortvarend blijft gaan, eindig ik met een dikke zoen vanuit Heesch

• 24 Oktober 2009 - 16:27

Roel En Anouk:

Ha Lieve Piet,
    we zijn weer bij met lezen. we komnen net van de adventure winkel en hebben wandelschoenen gekocht voor onze reis. Ik heb deze week een afspraak gemaakt voor de inentingen voor onze reis, aangevuld met deze verhal;en hebben wij er ook steeds meer zin.
    dikke kus en liefs van ons

• 25 Oktober 2009 - 01:13

Geoff An Cyn:

Hi Piet,You are very brave up in those hills.
    It is holiday weekend here and we have friends from Whakatane staying and their handicapped daughter, 7 extra people.
    Also cynthia,s friend Heather who was in Laos and very jealous of you as she loved biking around asia but also found lots of hills to bike up.Do you stay in little hostels or hotels?
    good luck, hugs from Cynthia

• 25 Oktober 2009 - 12:06

Hanny:

Hopelijk is je verkoudheid al wat minder, of heb je er minder last van. Hier inderdaad weer de normale tijd, wintertijd mag je niet meer zeggen hoorde ik vanmorgen op de radio. Heel gezellig je verhalen, leef en geniet zou jij zeggen. Wij doen dat hier, Herman en Hanny