Nog een paar opvallende weetjes. - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu Nog een paar opvallende weetjes. - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Nog een paar opvallende weetjes.

Door: Piet Lagarde.

Blijf op de hoogte en volg piet

21 Oktober 2018 | Zuid-Korea, Daegu

Nog een paar opvallende weetjes.

Daegu, woensdag 17 en donderdag 18 oktober 2018

Prachtig herfstweer rond de 23 graden en blauwe lucht.

Beste allemaal,

We zijn weer terug van het wonderschone eiland Jeju. Vijf speciale dagen omdat de familie van Susan regelmatig dit eiland bezocht. Zo werd het ook een tocht met emotionele herinneringen.
Na thuiskomst is het altijd weer een beetje bekomen van alle indrukken en wassen en het appartement weer beetje bij beetje opruimen.
Dus dit verslag bevat enkele wetenswaardigheden die ik nog vergeten ben. Wat mij te binnenschiet om over te schrijven, schrijf ik met een steekwoord in mijn agenda.
Zo zie ik kersenbloesem staan.

Langs veel straten in Zuid Korea staan kilometers lang kersenbomen langs de weg. In april rijd je als het ware door tunnels van kersenbloesem.
Nu viel me iets anders op. Op een meter hoogte is een doek van jutte rond de boom gewikkeld. Maar onder de doek van jutte zit een matje met dunne rietstengels. Op de doek staat iets opgeschreven in het Koreaans en een nummer. Niet één boom is overgeslagen. En allemaal keurig opdezelfde hoogte. Hier schijnen namelijk de insecten eitjes in te leggen. In het voorjaar worden deze allemaal verwijderd en verbrand om zo beschadiging door de insecten te voorkomen.

Nog iets van de Koreaanse efficiëntie. Soms komt in het appartement een muziekje uit een luidspreker in de kamer. Daarna volgt een bericht. Nu liet men weten hoe laat dat de lift gecontroleerd zou worden. Elke maand minsten een keer worden de liften gekeurd en de brandblussers. Maar men kan zo ook heel veel mensen tegelijk waarschuwen want in elk appartement schijnt dit systeem te werken.

Nog iets over het onderwijs. Zo is hier in het centrum waar de gebouwen in een lange straat bijna voor 80 procent in bezit of gehuurd zijn voor privé onderwijs. Alle soorten van onderwijs. Tussen 10 en 11 uur is het file rijden in deze straat. Ouders komen dan hun kind ophalen. Deze studenten gaan naast het reguliere onderwijs overdag tot 10 uur in de avond!!!!!! nog naar privé onderwijs. Het zijn meestal highschool studenten die daarna naar de universiteit gaan.
Vele studenten die van deze privé school thuiskomen krijgen vaak nog tot twaalf uur in de nacht privé bijles.
Zeker een laar maanden voor november want dan volgt een landelijk examen voor de universiteit. Het hele land is dan in rep en roer. Er worden zelfs buslijnen bij de examenplaatsen omgeleid om geen onnodige herrie voor de studenten te maken. Zijn er files dan worden studenten door politieauto’s langs de files geleid om niet te laat voor de examens te zijn. En men wil allemaal op de beste drie universiteiten in Seoul zien te komen. Want een topbaan is dan bijna verzekerd.
De prestatiedruk hier is enorm. Maar dat is de enigste mogelijkheid om hun land naar zo’n hoge levensstandaard te brengen. Zeker met de dreiging vanuit Noord Korea. Maar daarover later meer.

“You get the most of your travels if you don’t compare, don’t judge and certainly not condemt.”

“Het meeste ontvang je van je reis als je niet vergelijkt, niet oordeelt en zeker niet veroordeelt.”

Voor nu een warme groet en leef en geniet.

Piet.

• 21 Oktober 2018 - 10:42

Riek:

Wij zijn aan het pakken. Woensdag de grote dag, dan vertrekken we.

• 22 Oktober 2018 - 11:15

Hanny:

Hoi broer, mooi verhaal weer.
    Lieve groetjes uit Gennep.

• 22 Oktober 2018 - 11:18

Hanny:

Hoi broer, mooi verhaal weer.
    Lieve groetjes uit Gennep.