Stap niet op de schaduw van een leerkracht. - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu Stap niet op de schaduw van een leerkracht. - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Stap niet op de schaduw van een leerkracht.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

06 Oktober 2018 | Zuid-Korea, Daegu

“Stap niet op de schaduw van een leerkracht”.

Daegu, vrijdag 6 oktober 2018

Zwaar bewolkt en veel regen en wind.

Beste allemaal,

Vandaag de eerste regen gezien hier in Daegu. Een storm komt deze richting uit. Morgen zal het hoogtepunt zijn. Normaal is het hier heel rustig stabiel herfstweer met temperaturen rond de 23 graden en blauwe lucht.

We blijven de hele dag in het appartement. Ook gezellig. Wat lezen, schrijven televisie kijken terwijl de regen tegen de ruiten aan kletst. Tijd ook om wat in de geschiedenis te duiken van Korea.

Vandaag iets over het onderwijs:

Vier woorden zijn hier heel belangrijk in het onderwijs:

Prestatie
Discipline
Hard werken
Respect

Een uitdrukking in Zuid Korea is:

“Stap niet op de schaduw van de leerkracht”. Dat wil dus zeggen, respecteer de leerkracht.

Onderwijs in Zuid Korea is van levensbelang. Men heeft hier geen natuurlijke grondstoffen. Men moet het vooral van kennis hebben om zich economisch gezien te kunnen ontwikkelen.
De prestatiedruk door ouders en omgeving is enorm. De competitie is enorm. En dat gebeurt al vanaf de lagere school. Wie is de beste in de klas. Wie kan straks naar de beste universiteit. De ouders hebben daar alles voor over. Een studerend kind kost een vermogen.

Elke drie jaar is er een groot onderzoek onder 65 landen over de wereld op het gebied van wiskunde, taal en natuurwetenschappen. Telkens staat Zuid Korea bovenaan.

Het basisonderwijs is voor 6 tot 12 jarigen. Men gaat van 8.30 uur tot 3 uur naar school. Dit is verplicht en gratis. Op school krijgen de leerlingen een lunch. Daarna gaan veel kinderen naar de naschool. De ouders kunnen kiezen uit allerlei activiteiten. Bijles, culturele activiteiten en sport. Vaak gaan ze na het avondeten weer naar bijles. Ook op zaterdag.

Zo is de jongste zus van Susan wiskunde leerkracht in het basisonderwijs. Zij is leerkracht op een privéschool. Dat wil zeggen dat ze elke dag pas begint als de kinderen klaar zijn met het reguliere onderwijs. Zij geeft dan bijles in wiskunde. De ouders betalen alles. Van drie tot negen uur in de avond gaan de kinderen dan nog naar school.
In Nederland krijgen de kinderen gemiddeld 170 dagen onderwijs per jaar, hier 200.

Daarna gaan ze naar het voortgezet onderwijs. De eerste drie jaar heet dat de middenschool voor 11 tot en met 14 jaar en dan naar de hogeschool voor 15 tot en met 17 jarigen. Men moet hier schoolgeld betalen. Ook hier veel competitie en privélessen om een zo hoog mogelijk resultaat te halen. De leerlingen dragen een uniform en zelfs het kapsel is voorgeschreven.

Daarna de universiteit. Je moet hiervoor een toelatingstest doen. Er zijn drie topuniversiteiten en de ouders zijn heel trots als hun zoon en dochter daar mogen gaan studeren. Het kost hun dan wel een vermogen. Er zijn in Zuid Korea veel privéscholen en er is ook een grote vermenging met het bedrijfsleven.
EN de besten krijgen van de overheid een beurs.

Maar zoals altijd is er ook een schaduwzijde aan deze competitie, aan deze te grote druk om te presteren. Er zijn relatief veel zelfmoorden onder jongeren.

In de toekomst zal men een balans moeten vinden tussen kwalitatief onderwijs en gelukkige studenten anderzijds.

“The road to success is always under construction”.

De weg naar succes is altijd in onderhoud.

Een warme groet en leef en geniet van de kleine dingen van alle dag.

Piet

• 07 Oktober 2018 - 00:13

Geoff:

Hi Pete,
    Sunday and a relaxing day and good to catch up with your travels in Korea.
    Duck over the border and compare N. Korea.
    If education and pressure cause suicide why does NZ have a high rate where there is little respect and education free?
    We are well and still always busy.love to you and Susan xx

• 07 Oktober 2018 - 17:50

Riek:

Hier erg mooi weer. Gisteren nog lekker in zon gezeten. Wordt de hele week weer mooi. Rond de 22 graden. Lekker. Groetjes daar.

• 10 Oktober 2018 - 16:48

Hanny:

Een interessant verhaal, lijkt in veel dingen op,Japan waar we nu afleveringen van aan het kijken zijn maar daar is de competitiedrang nog erger volgens mij.